Frakta fisk i hink?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Frakta fisk i hink?

    Hur länge överlever fisk i en hink som är halvfull?

    Ska hämta två stora malar imorgon och det kommer ta 4 timmar från att jag hämtat dem tills dess att jag är hemma.

    Tänker även tejpa över en plastpåsen så dem inte hoppar ur.

    Tror ni jag har levande malar när jag kommer hem?
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Hur stora är malarna? Ta en i varje hink eller hellre i var sin frigolitlåda!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Den ena är 20 cm den andra 35

      Har tyvärr ingen frigolitlåda och bara en hink

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Sv: Frakta fisk i hink?

        Det kommer nog överleva utan större problem om du inte promenerar med dem så de kyls ner snabbt utan har dem i en varm bil eller liknande.

        Fick chokladciklider skickade till mig i en hink på buss i 9 timmar och det var inga problem.

        Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Okej skönt. Blev lite orolig där ett tag. De kommer fraktas i bil och sedan buss så då är det nog lugnt. Och syre blir det ju Såfort vattenytan rörs om lite.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Kan vara bra att läsa den här zoopetartikeln så får du bra info hur du bäst går tillväga! http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=508
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Den bör åtminstone vara stor nog för dom att kunna ligga på botten. Förstår inte varför hink/balja skulle vara sämre än påse. Har kört fisk i hinkar, baljor och påsar och inte varit problem med något sätt. T ex 60-80L baljor som finns på ÖB med säck i eller utanpå om det är fisk med storlek. Man ska såklart inte öppna och titta för att inte stressa fisken. Hoppa över matningen några dagar är ju det bästa oxå. Finns batteridrivna luftpumpar som kan vara händigt.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                En direkt fördel med påsen framför hinken är att när du knyter ihop påsen så skapas ett tryck på vattnet och det skalpar inte som det gör i en hink. Det jag själv lagt märke till är hur lugn fisken blir i en påse mot när jag lagt fisk i en hink.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  #9
                  Fast är det en mal hade jag haft både påse OCH hink / låda... för de kan vara rätt taggiga :-)

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Stora saker fraktas bäst i frigolitlåda, för särskilt syrekrävande kan det behövas luftpump. Dock har påsen vissa poänger, eftersom den är mjuk och ger efter blir det inte samma tidvattensvågor i den som i en låda om man bromsar, svänger osv. Det kan bli brutala skvalp i en låda. Blir djuret skrämt och simmar i väggen är risken för skador också liten i en mjuk påse men finns i en låda med hård vägg.

                    Så visst kan man frakta fisk i en hink men det är då än viktigare att man kör som folk än om man har plastpåse.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Fisk i påse och påse i en kylväska, det hjälper till att hålla temperaturen liiiiite längre och det blir mörkt.

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Kan meddela att det gick hur bra som helst!

                        Isolerade hinken med tidningar runt om. Och sedan i en papperskasse med tidning under och på ovansidan

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ett tips för längre transporter är ett vattenberedningsmedel som tar bort ammoniak (AmmoLock är perfekt). Det tar bort det största problemet (ammoniakförgiftning), kan man sen se till att fisken inte får syrebrist klarar de sig i princip tills de svälter.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...