Att skicka fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ge10
    • February 2011
    • 39

    Att skicka fisk.

    Nu är det så här att det ska skickas fisk.
    Hur går man till väga?
    Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med?
    Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna?

    Tack på förhand // Tomas
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Sommartid fungerar bussgods bra.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Sommartid fungerar bussgods bra.
      Kan så vara att det fungerar bra men det är synnerligen olagligt. Det finns idag knappast nåt annat lagligt alternativ för att skicka fisk än via flyg. Det fungerar också att be nån kompis som åker rätt väg att ta med fisken men man får inte betala nåt för det.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • tessilago
        • July 2007
        • 373

        #4
        Bussgods, skicka med vänner som ska åka, allt funkar. Ser inte det olagliga i att ge bensinbidrag...?

        Det är väl posten man inte får skicka levande med?
        Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Kan så vara att det fungerar bra men det är synnerligen olagligt. Det finns idag knappast nåt annat lagligt alternativ för att skicka fisk än via flyg. Det fungerar också att be nån kompis som åker rätt väg att ta med fisken men man får inte betala nåt för det.
          så du menar att varje djuraffär har en flygplats utanför då?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            För att transportera ryggradsdjur (alltså även fisk) mot betalning så skall man till att börja med ha de tillstånd som krävs för att överhuvudtaget få köra mot betalning och sen skall varje fordon som är inblandat vara besiktigat och godkänt som djurtransport. Det krävs då (något beroende på djurslag och fordon) djurtransportskylt, temperaturövervakning, utbildning, tillsyn under transport osv.

            Någon som sett en buss med djurtransportskylt? Knappast, det skulle vara helt ohållbart att uppfylla alla regler. Alltså så får man inte skicka ryggradsdjur med varken bussgods, tåg eller post. Ryggradslösa djur som t ex räkor täcker inte de här reglerna, däremot kan transportföretagen ha egna regler för vad de vill ta emot. Det har t ex posten, de tar inte emot djur för transport överhuvudtaget (med undantag av bidrottningar och nåt mer).

            Tar t ex bussgods emot en transport av fisk utan att ha ordning på allt som krävs så kan de dömas för brott mot djurskyddslagen. Vet inte transportföretaget att sändningen innehåller levande djur går de ju fria men däremot kan den som skickat djuren dömas för anstiftan eller nåt liknande.

            Djuraffärerna skickar ju knappast djur men får dem i stället levererade med grossisternas egna fordon. Vissa djuraffärer har också transportörstillstånd för att kunna hämta djur själva eller för att kunna leverera dem. Det finns också bönder, fiskodlingar, kotransportörer osv med tillstånd. Och för all del har jag tillstånd jag också. Knappast någon tar dock emot sällskapsdjur för transport, det är helt enkelt inte en marknad där de möjliga inkomsterna står i rimlig proportion till allt krångel. Vilka som är godkända transportörer kan man läsa här:

            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • exiton
              • July 2009
              • 121

              #7
              Dvs om jag har förstått de rätt (elr är ja helt ute o cyklar?) så alla som kör häst transport tex bryter mot lagen elr alla som har en hund i bilen? Ja för att sälja då i fallet där säljaren levererar. Har då alldrig hört talas om någon som åkt på en sån böter Jag har åkt med fisk på tåg för att sälja, känner mig kriminell nu:o Tur att tågpersonalen inte anmälde mig. Alltså man får ta allt med en nypa salt och tänka på att lagarna kanske inte skapades för svensson som skickar guppy
              Senast redigerad av exiton; 06 May 2011, 14:31.
              Moderator @ mfksweden.se

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Jodå, den som kör en hund eller häst för att sälja den och inte har tillstånd för transport riskerar faktiskt böter. Bortsett från diverse röriga undantag om sträckor på under fem mil och annat bråte som ibland kan gälla. Normalt blir det kanske snarare ett föreläggande att besiktiga fordonet som djurtransport snarare än böter men risken finns, folk har blivit fällda, i ett fall som jag känner till faktiskt därför att man gjorde misstaget att tro på Jordbruksverkets tolkning av läget. Men, det här är alltså ett problem när man kör djur för att sälja dem eller när man skickar djur mot betalning med nån annan. Att köra hem djur man köpt, att be en kompis ta med dem utan betalning eller att flytta sina egna djur är det inga problem med. I alla fall inte så länge vi pratar om hobbyutövare-
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • tommy_g
                  • February 2010
                  • 473

                  #9
                  Ni som har skickat? Hur har ni gått tillväga?

                  Kommentar

                  • exiton
                    • July 2009
                    • 121

                    #10
                    Bussgods, tåg och flyg har även fått med posten utan problem haha men posten vill ju helst inte skicka. Däremot är tex bussgods och flyg mot vad vissa här påstår inga problem Men kan ju som notis säga att det stog LEVANDE på lådan ja fick med posten.

                    Kan även tillägga att jag aldrig haft problem
                    Moderator @ mfksweden.se

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Ursprungligen postat av exiton
                      Dvs om jag har förstått de rätt (elr är ja helt ute o cyklar?) så alla som kör häst transport tex bryter mot lagen elr alla som har en hund i bilen? Ja för att sälja då i fallet där säljaren levererar. Har då alldrig hört talas om någon som åkt på en sån böter
                      Om du transporterar häst (t ex) mot ersättning måste du ha kompetensbevis osv - ja. Annars bryter du mot lagen. Om du transporterar din egen häst men inom näringsverksamhet måste du ha kompetensbevis osv ja, förutom för vissa undantag som redan nämnt.

                      Om du är en glad hobbyhästägare som äger din häst privat och kör den för nöjes skull eller till veterinären etc behöver du inget kompetensbevis.

                      Men, kör djur mot ersättning = kompetensbevis etc.

                      Och en hästtransport som inte uppfyller de krav som finns och är SKYLTAD som djurtransport så bryter du också mot lagen - ja.

                      Kommentar

                      • Paniktandborste
                        • March 2005
                        • 330

                        #12
                        Det andra man får skicka på posten är flugor i forskningssyfte om jag inte minns fel, går att hitta på posten.se nånstans annars.
                        Aka Pixel eller Bildpunkt

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Ursprungligen postat av exiton
                          Bussgods, tåg och flyg har även fått med posten utan problem haha men posten vill ju helst inte skicka. Däremot är tex bussgods och flyg mot vad vissa här påstår inga problem Men kan ju som notis säga att det stog LEVANDE på lådan ja fick med posten.

                          Kan även tillägga att jag aldrig haft problem
                          Jovisst och jag har väl kört för fort, med överlast, för brett och en del annat utan att jag haft några större problem med det. Fast det är ju inte lagligt för den skull.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • tessilago
                            • July 2007
                            • 373

                            #14
                            Jag brukar hjälpa mina vänner att skjutsa fisk när jag ska någonstans, och jag får då en liten slant i bensinpengar. Den som lägger sig i det har verkligen för mycket fritid.
                            Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              hahaha.. fyfan!

                              eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...