Att skicka fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    haha.. blev för fascinerad av regelverket för att komma ihåg att svara på frågan.. håller med föregående.. bussgods, goda vänner, flyg etc..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #17
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      hahaha.. fyfan!

      eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?
      Hur kan det vara ett icke problem? Det är inte tillåtet att skicka eller frakta fisk om man inte har tillstånd till det. Det är inte många fraktbolag som vill hantera sådant nu för tiden vare sig flyg buss eller what ever.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        hahaha.. fyfan!

        eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?
        Det är väl för sjutton bara bra att någon informerar om vad som gäller i lagen.

        Lagen om transporter har jag för mig är en lag som gäller i hela EU och den kom på tapeten i och med att det skrevs mycket om den usla transporten av främst nötdjur som fraktades mellan olika länder i främst den mellersta och södra delen av EU, sedan skrevs lagen som så att den omfattar alla ryggradsdjur, vilket med andra ord då även gäller för fiskar medan t.ex. räkor då inte omfattas av lagen.
        Fiskgrossisterna i Sverige har utbildningar av personal (av myndigheterna godkänd utbildning) som sköter transporterna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #19
          Ettfettbranamn: bygert skriver att han själv har tillstånd...

          Jag tycker att det är fantastiskt bra att bygert tar sig tid och skriver så utförligt. Denna fråga kommer upp med jämna mellanrum. Bra att det blir riktigt utrett.

          Personligen tycker jag att det är ok att skicka med en kompis men jag skulle aldrig skicka med posten/bussgods. De ha ingen aning om att det är levande de hanterar och paketen hanteras därefter. Kompisen vet vad det är i påsarna. Har fått paket som varit rejält misshandlade. Kan kan man kalla sig djurvän om man skickar omärkta paket med fiskar med vårt svenska postsystem som inte direkt är varsamma med paketen? Kanske bara jag som haft otur. Om man nu märker paketen med levande tycker jag att det är märkligt att de tar emot paketet på posten öht. I vilket fall som helst så är det inte lagligt... mer behöver egentligen inte sägas?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #20
            Bygert; ber om ursäkt för att jag missade det att du hade tillstånd, utan den vetskapen tyckte jag att det var coolt att du hade satt dig in så väl i fisk-transport att du kunde skriva det där "från minnet"..

            men kan ni lugna ner er lite.. (och kjell.. ska du svära eller inte? "för sjutton"? allvarligt?) jag har ändå lite erfarenhet av att skicka fisk hit och dit.. när han själv har tillstånd är det ju solklart varför han vet det.. eftersom jag inte hade en aning (kalla mig gärna dåligt påläst) tyckte jag att det var helt fantastiskt hur folk visste att forsknings-flugor och bidrottningar fick skickas etc.. är det inte lite lustigt eller är folk befriade från humor..

            jag skrev det inte som ett hån utan mer som att jag tyckte att det var häftigt.. dock ska ju sägas att jag skiter fullständigt i intyg om jag ska exempelvis flytta eller något annat som kräver att jag kör min fisk mer än 5 mil..
            Senast redigerad av ettfettbranamn; 08 May 2011, 19:09.
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #21
              Det är väll bra att det finns folk som vet och kan reda ut saker och ting för de som inte skiter i det. Det är din attityd och osmidighet som får folk att tända till.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                (och kjell.. ska du svära eller inte? "för sjutton"? allvarligt?)
                Du skrev "fan" och jag skrev "för sjutton"

                Som sagt - bra att det ges korrekt information om vad som gäller. Sedan är det ju upp till var och en att värdera den information som ges om lagar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #23
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn;
                  dock ska ju sägas att jag skiter fullständigt i intyg om jag ska exempelvis flytta eller något annat som kräver att jag kör min fisk mer än 5 mil..
                  Läste du inte bygerts inlägg alls? Du behöver inga intyg för att flytta din egen fisk om du tex ska flytta. Det gäller kommerciell transport. Intyg för direkt privata transporter känns extremt byrokratiskt och onödigt. Tror inte det finns någon som vill att det ska finnas. Då hade det tex varit omöjligt att ta hem dina djur själv från djuraffären
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #24
                    Är väl som med gamla lysrör Ett företag får ej transportera ett lysrör till tippen utan rätt tillstånd men Jag får som privaperson fylla bilen med lysrör

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nasso
                      Läste du inte bygerts inlägg alls? Du behöver inga intyg för att flytta din egen fisk om du tex ska flytta. Det gäller kommerciell transport. Intyg för direkt privata transporter känns extremt byrokratiskt och onödigt. Tror inte det finns någon som vill att det ska finnas. Då hade det tex varit omöjligt att ta hem dina djur själv från djuraffären
                      jodå.. jag bara utgick från att svaret var relevant för topic.. (vilket det var om man går efter regelverket) de flesta har ju inte haft några problem med att skicka med bussgods/tåg/flyg så därför tyckte jag att det var intressant att alla dessa regler finns.. inget mer med det.. jag blev helt enkelt lite överumplad av informationen då jag själv aldrig stött på större problem än att bussgods vänder upp och ner på lådor..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #26
                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Det är väll bra att det finns folk som vet och kan reda ut saker och ting för de som inte skiter i det. Det är din attityd och osmidighet som får folk att tända till.
                        haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra

                        jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #27
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          då jag själv aldrig stött på större problem än att bussgods vänder upp och ner på lådor..
                          Kan nog hända mer än så o det är väl det lagen har till syft o stävja. Speciellt när man tror att det hjälper o vända lådorna upp o ner för att det skll sluta rinna ur dem.
                          Bifogade filer
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #28
                            Lite märkliga diskussioner här, att man kan tycka att regler är korkade är väl en sak men jag har svårt att förstå att man skulle kunna vara ointresserad av vad som egentligen gäller. Jämför igen med fortkörning. Det är ju många som kör för fort och då är medvetna om konsekvenserna, man kan få böter, bli av med körkortet, det blir mycket allvarligare om det smäller osv. Men, detta nu att många inte följer reglerna innebär väl ändå inte att man är ointresserad av att veta att det finns hastighetesbegränsningar? Faktiskt kan man ju vara ändå mer intresserad av reglerna om man kör för fort så att man håller koll på att man t ex inte riskerar körkortet.

                            Så, det här med fisk på bussgods då. Chansen att det skulle göras en kontroll är nästan obefintlig, anatalet kontroller på djurtransporter har varit skrattretande lågt. De som har åkt dit har snarast gjort det i samband med olyckor och bussar kan faktiskt krocka och köra av vägen de också. Hittar man i det sammanhanget en låda som är märkt med levande djur och innehåller fisk så får både föraren och ansvarig för bussföretaget rejäla böter, troligen avsändaren också. Är lådan inte märkt så kommer den inte att hanteras speciellt varsamt varken i vid normal transport eller i samband med olycka, den kan ju bli stående i dagar utan att nån reagerar. Det är ju en anledning till att de här reglerna faktiskt finns, vid en olycka skall räddningspersonalen veta att det finns djur och hantera situationen utefter det. Hittar man djur som skickats i strid med reglerna i samband med en olycka och fraktföretaget inte varit medvetna om saken så kan man ju lugnt räkna med att avsändaren råkar illa ut, i bland kanske också mottagaren.

                            Det är liksom vad det handlar om ifall någon väljer att skicka med bussgods, flyter allt som det skall är det säkert inga problem men om nåt går galet så kan det bli ordentligt dyrt. Hur man sen väljer att hantera den kunskapen är ju en annan sak, väljer man att strunta i riskerna och skicka med bussgods så gör man väl det, man kan tycka att det är dumt och att det kan vara tveksamt ur djurskyddssynpunkt men det må så vara, den som skickar gör väl det. Fast jag kan ändå inte riktigt förstå att det i så fall skulle skada att det inte behöver komma som en överraskning att man kan få böter om det går galet?

                            Sen kan man förvisso ibland tycka att reglerna är onödiga och krångliga. De här bussgodsreglerna är EU-tillverkat, i det fallet är det faktiskt inte så som det brukar att man bara skyller på EU för som som är hemkört utan det är faktiskt gemensamma regler. Sen finns det ju annat som kan verka märkligt som ju är svensktillverkat också. Köper man en fisk i akvarieaffären och sätter sig med fisken i en påse i kupen på en bil så kan det se ut nästan hur som helst så länge man inte riskerar fiskens hälsa. Slänger man däremot in fisken i bagageutrymmet så blir det genast mer tveksamt, då lär man nog ta och följa de här reglerna:

                            56 § Fiskar ska transporteras antingen
                            1. i vattentankar med syresättning av vattnet, eller
                            2. i dubbla plastsäckar som har fyllts med 1/3 vatten och 2/3 ren syrgas eller, i undantagsfall, luft; plastsäcken ska placeras i en ytterbehållare av lämpligt material.
                            Vattnets temperatur och syresättning ska vara anpassad till de arter som transporteras. Vattenbyte ska genomföras vid längre transporter för att förhindra förhöjda koldioxidhalter. Vattenbyte ska ske i enlighet med 8 § Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk.
                            Allmänna råd till 6 kap. 56 §
                            Utfodringen till fiskbesättningen bör upphöra 1-5 dagar före transport beroende på fiskart, storlek och temperatur.


                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #29
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra

                              jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er..
                              Kul att du anser att alla som ságer emot dig ár anhángare till Kjells fanclub
                              Konstigt att det du skriver kan tas med en klackspark, men nár nagon annan skriver nagot med glimten i őgat sa váljer du att misstolka.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • Kapten Zoom
                                • January 2011
                                • 814

                                #30
                                Ursäkta en dum fråga, men varför vill man som privatperson skicka fisk?

                                Utan att ta sida åt något håll kan jag tycka att reglerna för transport låter rimliga ur fiskarnas perspektiv. Att slänga ned en syrasten i en plastkasse och hoppas på det bästa för en upp till 48 timmars transport känns ju "så där"...
                                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...