Håller golvet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    Håller golvet???

    Jag har ett 1100L kar som jag fått upp till oss på 3:e våningen. Jag gissar på att det väger ca 300 kilo.
    När sand, stenar, rötter och vatten är i så gissar jag på att det väger 1500 kilo.

    Min fråga är huruvida golvet klarar det här? Huset är byggt på 50-60 talet någon gång.
    Omkretsen på karet är 200*85 cm alltså ca 850 kilo per kvadrameter. Min tanke är att det håller utan några som helst problem när akvariet är placerat längst med en bärande yttervägg.
    Akvariet hämtades ur en lägenhet på 6:e vånginen men det huset var inte äns ett år gammalt.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tror inte det är några problem. mitt hus är med byggt runt 50-60 talet o det är fan gjort i diamant eller nått. läs gärna om när jag skulle sätta upp lampan till min kub. tog timmar o 4 borr o 2 borrmaskiner.

    men kolla upp med hyresvärden vad det är för bjälklag.

    jag jobbar som vvs-konsult o vi ritar in bubbelbadkar som lätt väger 1600-2000 kg på ett cc 300 golv. o då är det trä liksom.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Vet inte hur ditt hus är byggt men jag kör mitt 1120 liters på trägolv. Fördelar tyngden på de 8 fötterna med rostfria brickor. Skulle tro att mitt kars totalvikt är ca 1500 kg.
      Bifogade filer
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Se till att ha justerbara fötter för när golvet sätter sig lite snöpligt.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          Ursprungligen postat av danne0301
          Se till att ha justerbara fötter för när golvet sätter sig lite snöpligt.

          tackar för svaren. Jag ville mest ha lite backup när Mrs SuperAquaMan tror att golvet kommer rasa in och ner i grannens soffa. Hon har läst och gett klartecken nu :P

          kommer inte vara problem med fötterna till akvariet eftersom jag har en möbel till hela karet som är platt under. Nu hoppas jag bara jag får sålt min BTN amazonas bakgrund så man kan sätta igång med VF SA-projektet

          Kommentar

          Arbetssätt...