Skaffa mindre lokal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Skaffa mindre lokal?

    Hej hej!

    Nu efter en termin på biologprogrammet i Lund har man lokaliserat alla fisknördar i klassen och det har börjats att snacka lite om att skaffa en gemensam lokal i någon källare. (På typ 10 kv)

    Eftersom det fortfarande bara är på planeringsstadiet så tänkte jag fråga hur ni som redan har akvarielokaler gick till väga och hur ni sköter det osv.

    1.Var hittar man lokal?

    2.Cirkus hur mycket kan det kosta i hyra?

    3.Hur stort bör man satsa på om man är 4-5 pers?

    4.Något speciellt man behöver veta/tänka på?
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    1. Det stora problemet är att hitta en lokal jag kan tänka mig att det är ännu svårare i Lund. Jag satte ut en annons i lokalpressen och fick napp innan dess hade jag varit runt på alla stora hyresbolag och liknande i stan men de var helt ointresserade av att hyra ut. Alternativt kan man försöka bli kompis med vaktmästaren i sitt eget bostadsområde och kolla om han vet om något ställe.

    2. Hyra hamnar nog någonstans mellan 300-3000 kr beroende på standard och vad som ingår.

    3. Är man fyra fem personer bör man nog ha typ 10 kvadrat per person. Annars är det knappt lönt.

    4. Är man flera personer måste man skriva någon form av avtal sinsemellan. Det blir alltid någon som ballar ur. Då ska inte denna inte bli en belastning för de övriga.

    Försök bygga smart. Rita upp lokalen och planera för akvarium innan man ställer dit akvarierna.

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Försök få en lokal med golvbrunn i rummet karen tänker stå, för worst case scenario.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        1. Det stora problemet är att hitta en lokal jag kan tänka mig att det är ännu svårare i Lund. Jag satte ut en annons i lokalpressen och fick napp innan dess hade jag varit runt på alla stora hyresbolag och liknande i stan men de var helt ointresserade av att hyra ut. Alternativt kan man försöka bli kompis med vaktmästaren i sitt eget bostadsområde och kolla om han vet om något ställe.


        3. Är man fyra fem personer bör man nog ha typ 10 kvadrat per person. Annars är det knappt lönt.
        10 kvadrat per person är du goo eller? Prislappen på det lär bli lite overkill för oss. Men om det varit ett gäng med sådana "gamla" rävar som dig så hade jag förstått det



        12-15 kvadrat lär väl räcka för 4-5 pers om man har vettiga hyllor och en stabil stege.

        Tänker mig typ 3-3,5m brett och typ 4-5 meter långt och en höjd som det går in 3 kar på. Men det är klart sen ska där vara plats för redskap och vattenkran med. (12-17,5 kv)

        Karstorleken tänker jag mig vara typ runt 100-200 liter, beroende på vad folk har för kar.

        Tyckte att det inte är en helt dum ide att gå ihopa några stycken för att kunna driva våra hobby. Just nu sitter jag här brevid ett 13liters med en kampis i liksom. Det är inte tillfredställande!

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av danne0301
          Försök få en lokal med golvbrunn i rummet karen tänker stå, för worst case scenario.
          Ja klart, det är nästan ett måste.

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Ursprungligen postat av Albinfiskare
            10 kvadrat per person är du goo eller? Prislappen på det lär bli lite overkill för oss. Men om det varit ett gäng med sådana "gamla" rävar som dig så hade jag förstått det

            12-15 kvadrat lär väl räcka för 4-5 pers om man har vettiga hyllor och en stabil stege.

            Tänker mig typ 3-3,5m brett och typ 4-5 meter långt och en höjd som det går in 3 kar på. Men det är klart sen ska där vara plats för redskap och vattenkran med. (12-17,5 kv)

            Karstorleken tänker jag mig vara typ runt 100-200 liter, beroende på vad folk har för kar.

            Tyckte att det inte är en helt dum ide att gå ihopa några stycken för att kunna driva våra hobby. Just nu sitter jag här brevid ett 13liters med en kampis i liksom. Det är inte tillfredställande!
            Alltså ärligt talat om du inte tänkt ha större förstår jag inte vad du ska med en lokal till. I mitt korridorsrum hade jag 9 akvarium på totalt 2200 liter. Det var lite trångt men det funkade.

            I en lokal med 3 akvarium högt kan man ha ungefär 500 liter/m², och ha plats för gångar (om man planerat väl). 10 kvadrat och 5 personer, alltså ca 1 m³ akvarium per person och då kan man väl likaväl ha det hemma eller?

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Alltså ärligt talat om du inte tänkt ha större förstår jag inte vad du ska med en lokal till. I mitt korridorsrum hade jag 9 akvarium på totalt 2200 liter. Det var lite trångt men det funkade.

              I en lokal med 3 akvarium högt kan man ha ungefär 500 liter/m², och ha plats för gångar (om man planerat väl). 10 kvadrat och 5 personer, alltså ca 1 m³ akvarium per person och då kan man väl likaväl ha det hemma eller?
              Jaha xD tror inte ens att jag får ha akvarier i min korridor, och även om jag får vetefan hur man skulle gjort med vattenbytena. Hur gjorde du?

              runt en kubik akvarie tycker iaf jag verkar ok, beror på vad hyran är!

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #8
                Tror gör man i kyrkan, i korridorer brukar det endast vara akvarium/fiskar man får ha som husdjur.

                Jag bytte vatten med en sån här.

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Tror gör man i kyrkan, i korridorer brukar det endast vara akvarium/fiskar man får ha som husdjur.

                  Jag bytte vatten med en sån här.
                  http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=57&page=1
                  Slängde iväg ett mejl till min bovärd så får se vad som gäller.

                  Hur stort korridorrum hade du föresten?

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ursprungligen postat av Albinfiskare
                    Slängde iväg ett mejl till min bovärd så får se vad som gäller.

                    Hur stort korridorrum hade du föresten?
                    20 m²

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      20 m²
                      Som mitt då "badrum" inräknat.

                      Känns som det blev lite bestämt nu.

                      Kan Albin Ekenberg ha 2200 liter på 20 kv ska väl Albin Andersson kunna fjutta in minst 300 liter iallfall.

                      Kommentar

                      • pontulf
                        • November 2007
                        • 480

                        #12
                        Ni borde dela det på 2-3 ist, man har att göra oftare..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...