Finns det något man som akvarist inte skall missa i Uppsala? Dom har ingen offentlig akvarieanläggning eller så? Skall dit en dag senare i veckan...
Akvaristiska sevärdheter i Uppsala?
Kollaps
X
-
Akvaristiska sevärdheter i Uppsala?
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltTaggar: Ingen -
Inga tips... Nu är jag iallafall hemma igen. Blev ett besök på akvarie-hobby, botaniska trädgården mm...Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt -
Tja... svaret är väl egentligen "nej". Och så är jag förstås för sent ute med det, dessutom - men jag såg inte din förfrågan förrän nu. Av de saker som trots allt går att se så tycker jag själv du valt rätt. Akvarie-Hobby är enligt min mening den bästa av stadens akvarieaffärer, fast jag tycker den var mer seriös under den tidigare ägaren (=grundaren), då jag själv dessutom jobbade där några år. För formens skull bör jag kanske tala om att det inte är mitt arbete där som gör att jag tycker den var bättre förr! På den tiden kom alltid djurintresset och fiskarnas hälsa i första hand, numera tycks det främst vara "business" som gäller, och även om djuren sköts okej så känns det inte som att det är den viktigaste punkten på dagordningen. Men men, det må vara en subjektiv bedömning. Uppsalas övriga akvarieaffärer är för övrigt inte helt tokiga de heller, även om alla utom en är mycket mindre till ytan. Akvarie-Hobby är dock den enda som uteslutande handlar med akvarie- och akvaterrarielevande djur; de andra säljer en massa ludna och/eller flygande historier också...
Botaniska trädgården är också trevlig, särskilt med det i dagarna nyinvigda tropiska växthuset. Botaniska trädgårdens nuvarande trädgårdsdirektör jobbade för övrigt tillsammans med mig på Akvarie-Hobby på den gamla goda tiden - trevlig prick!
X
X
Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius
Kommentar
-
Fyris Zoo
Jag har ärligt talat inte besökt Fyris Zoo i år, men jag var där i höstas. Där såg ut ungefär som vanligt - även på de övre hyllorna - bortsett från att personalen bytts ut till 100 %...Torsten och Britta har sålt efter många år, och Fyris Zoo drivs numera av Charlotte Göransson. Vi hade en pratstund hon och jag, och hon verkar både trevlig och kunnig. Numera finns dessutom en ännu liten men förhoppningsvis växande hemsida: http://www.fyriszoo.com/
Uppdatering 26 september 2011: Den fysiska butiken Fyris Zoo är stängd sedan 31 augusti 2011, förmodligen för all framtid. Företaget skall enligt uppgift fortsättningvis sälja zooartiklar över Internet, men det är i skrivande stund oklart när den verksamheten kommer att sjösättas.X
X
Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius
Kommentar
Kommentar