två nya projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #61
    Kör du igång karet försiktigt.
    Akta dig även för att tynga ner roten med stenar, skulle dessa ramla av har du en rot som åker med hyfsad fart rätt upp i täckglaset och kan då slå sönder dessa.
    Du skulle även kunna köra pumpen i karet som är igång så kommer du att få in lite mös i denna så nedbrytningen kommer igång lite fortare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #62
      Har mitt 150l pump som ska ner i karet =) Den har ju varit igång länge med 150l.
      Jag startar låååååååångsamt ;-)

      Har inte tänkt på att roten kan fara upp så som du beskrev...bäst jag passar mig.
      Roliga är att de små rötterna sjönk som stenar medans den stora på 3kg flyter som en liten kork.

      So far so god skönt att inte akvariet läcker =)
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #63
        Funderar på en hel del javabuskar som sitter fast på Rötterna. Stora rötter som är på kortkanten av karet och små som ligger på stenarna i bakgrunden, så allt bildas ett U...tips på lite växter?

        Vill ha valiseria (stavning) längst bak i karet som täcker hela bakgrunden från ena sidan till det andra
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #64
          Har du inte kvar Vallisnerian från paketet du fick på posten? De brukar inte vara så kinkiga, utan bör vara fördubblade vid det här laget?
          Javaormbunkar är inte fel, bara köp!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #65
            Hej!
            Valliserian har jag fått massor av skott av och den största av de alla fick jag ge bort Den skymde allt!
            Små små skott av dina växter finns kvar men man vill ju ha meeeeer *ler*
            Har du fler växter??
            R ska nämligen till Halmstad nästa vecka (utan mig ) och jobba i en eller två dagar, han skulle kunna åka förbi dig och hämta upp växter om du har (och är hemma)
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #66
              Sorry, men om du kollar in bilder på karet nu och hur det såg ut innan så förstår du nog... men han är välkommen ändå!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #67
                vilka bilder? du får ju säga i vilket projektråd det gäller :P
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #68
                  Tänkte inte på det, men mitt 900 liters.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #69
                    Är du ute och fiskar nu?
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Tänkte inte på det, men mitt 900 liters.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #70
                      Nope, det var den 4:e vi åker.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #71
                        Idag ska fiskarna ner i 310l, 5 st black molly ska ner i karet. De har varit med från day one och tartat upp 150l hörnakvariet som nu är såld.
                        Idag slängde jag ner en del grå granit stenar. Rötterna ska jag köpa på torsdag.

                        Funderar på om man ska ha mossa i karet eller om man ska skippa det totalt....finns det mossa i amazonas?


                        Bilder kommer
                        Senast redigerad av Nubi; 26 July 2009, 16:22.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #72
                          Kan jag terra dig ett par dagar till
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Nope, det var den 4:e vi åker.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #73
                            I 225l börjar jag se att Fjärilshonan och hanen börjar betee sig annorlunda, typ tecken på lek. doppvärmaren satte jag igång igår, just för att få upp temp lite så det blir lite mer lekvänligt.

                            I 310l går nu 5 mollysar och en ancistrus för att få igång karet. Imorgon hoppas jag på att hinna åka till Etuna och köpa fler rötter.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #74
                              Nu har Propellerfiskarna flyttat in till 310l och de verkar stortrivas, finns mindre växter som stör de när de simmar fram och tillbaka och nu har de bildat ett stimm, förut var de två stimm.
                              Hanarna spänner upp ryggfenan mot andra hanarna och simmar på för fullt riktigt roligt att se
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                #75
                                Uppdatering!
                                Nu har 225l och 310l fått vuxit lite, massor av vattenpest i 225l, man ser inte den stora stocken som en gång var väldigt tydlig. Ska någon dag rensa däri så man ser något.
                                Min fjärilshane är spårlöst försvunnen. kolavippat och blivit uppäten förvånar mig inte.
                                Som tur har man en fjärilshane på jobbet, så när jag gick hem idag från jobbet fick han följa med, så nu bor honan och hanen i mitt lilla akvarium

                                225l:
                                Mina Randisar har blivit masters i karet. Det är ingen tvivel på att det är de som bestämmer och de trivs bäst tillsammans med malarna, av någon konstig anledning, ska alltid äta med malarna, dela tablett och liknande. En räka såg jag imorse, så EN av två lever ialf.
                                Massor av växter som skall rensas.
                                Jag undrar om mina ancistrusar är "blandraser", någon som kan se om de är det??

                                Innan semester



                                Idag



                                310l: "Propellerfiskarna", gallfelstjärtad regnbågsfisk Mår fint och har bildat en större stimm. Konstigt så har 2 försvunnit, har ni bara 12 st. Mollysarna ska flytta nästa vecka och in kommer fler rötter.
                                Spikbladen har fastnat på roten och det ser ganska snyggt ut. Fick av en vän lite musselblommor som har förökat sig
                                Min "vision" som jag har till 310l är långt ifrån klart. Alla torsdagar har jag jobbat då jag egentligen vill åka till Fiskaffärn och köpa rötter! Det får bli nästa torsdag!

                                Efter semestern





                                Det är inte lätt att ta kort på gaffelstjärtarna och inte heller C. Cutteri. De är kicka och aldrig stilla!






                                Bara för att jag sa att mina räkor var försvunna kom de ut från roten i mitten av 225l.
                                De trivs riktigt bra, en har blivit mer brun. De sitter på en mindre stock och vädrar
                                Senast redigerad av Nubi; 12 August 2009, 10:54.
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...