två nya projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #46
    NyheteR: Tre st Ancistrus har flyttat in. En har skägg
    C. Cutteri två st små små saker har flyttat in =) De verkar trivas i fjärilarnas sällskap. Fjärilarna har ännu inte börja leka igen,men det kommer säkert
    ytterligare 2st A helenor bor i 225l.
    Krukorna har jag tagit bort! vart mkt mer plats och sen har jag gett bort ett par stora växter så jag fick lite mer utrymme för att bygga lite på höjden med rötter som ska inhandlas snart.
    Senast redigerad av Nubi; 13 July 2009, 21:08.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #47
      Nu har sambon blivit inspirerad av en kompis akvarium på 900l, så det blir dags att starta upp akvariet i datarummet, den på 310l. Ännu har vi inte bestämt tema, vi har inte bestämt vart den ska stå heller. Men det blir nog i V-rummet. (där inga akvarium en gång i tiden fick stå *heheeh*)

      Kanske får några ancitrus ranunculus plats i 310l

      Men först och främst ska det inhandlas pump! Denna gång ska blir det en Enheim. Måste prova och se om de är så bra som en viss person påstår att de är
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #48
        Ursprungligen postat av Nubi
        Nu har sambon blivit inspirerad av en kompis akvarium på 900l, så det blir dags att starta upp akvariet i datarummet, den på 310l. Ännu har vi inte bestämt tema, vi har inte bestämt vart den ska stå heller. Men det blir nog i V-rummet. (där inga akvarium en gång i tiden fick stå *heheeh*)

        Kanske får några ancitrus ranunculus plats i 310l

        Men först och främst ska det inhandlas pump! Denna gång ska blir det en Enheim. Måste prova och se om de är så bra som en viss person påstår att de är
        rättelse* som VISSA personer påstår

        Blir intressant att se sen när ni sätter igång. Menar du att ni funderar på ett art-akvarium med ranuncalus?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #49
          Hej!
          Jupp Jag vill ha ranuncalus, De verkar inte så lätta att hitta Men dessa malar köper vi sen när allt är på plats och igång en bra tid

          Vet du vart man kan köpa sånna malar?


          Ursprungligen postat av Markus1984
          rättelse* som VISSA personer påstår

          Blir intressant att se sen när ni sätter igång. Menar du att ni funderar på ett art-akvarium med ranuncalus?
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            De kan vara svåra att få tag i just nu, men vänta till hösten så kommer säkert grossisterna att få in.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #51
              Hej!
              Jag fick höra igår att i september är det lättare att få tag på dessa bjässar och så har mitt 310l varit igång ett bra tag
              Ansjo du som har koll. Är priset på 4 st malar 1200kr rimligt?

              I veckan sätter vi igång med karet Då ska det bli riktigt sydamerikanskt tema med massa rötter
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #52
                Det är ett bra pris som du bör slå till på!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #53
                  Jag ska dit nästa vecka och lämna fiskar Mina lyr stjärt mollysar som jag odlat på ska flytta Det är lite många nu *hehe* som mina endlers, trodde jag vart av med alla, nope! yngel syntes på vattenytan...igen!!

                  De skulle hämta hem malarna i slutet på augusti början av september och då skulle grabbarna välja ut 1 hona och 3 hanar åt mig kanske skulle man beställa 2 honor och 3 hanar...
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #54
                    Jag funderar på vad man ska ha för stimfiskar i 310l akvariet. Neontetror har jag i 225l, vill ha något helt annat
                    Temat är ialf klart. Sydamerikansk tema blir det.

                    Ett par apistogrammor blir det, och kakaduor står högst upp på listan =)
                    Malar: Skäggnosmal ( L034) och guld ancistrus.
                    Någon som vet det finns en risk att skäggnosmal och Guld ancistrus skulle korsa sig?
                    De är trotts allt ancistrusar.....

                    En mal som jag såg för första gången i verkligheten var Hypancistrus zebra. super fin var den! Den var ca 4 cm lång.
                    Någon som har de hemma?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #55
                      Stimmfiskarna jag ska ha i 310l blir lite annorlunda från sydamerikansk tema.... Det blir 15 st Pseudomugil furcatus.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Jag funderar på vad man ska ha för stimfiskar i 310l akvariet. Neontetror har jag i 225l, vill ha något helt annat
                        Temat är ialf klart. Sydamerikansk tema blir det.

                        Ett par apistogrammor blir det, och kakaduor står högst upp på listan =)
                        Malar: Skäggnosmal ( L034) och guld ancistrus.
                        Någon som vet det finns en risk att skäggnosmal och Guld ancistrus skulle korsa sig?
                        De är trotts allt ancistrusar.....

                        En mal som jag såg för första gången i verkligheten var Hypancistrus zebra. super fin var den! Den var ca 4 cm lång.
                        Någon som har de hemma?
                        Grossisten Imazo har hemma, och sedan brukar Åleds akvarium ha hemma med jämna mellanrum.

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Stimmfiskarna jag ska ha i 310l blir lite annorlunda från sydamerikansk tema.... Det blir 15 st Pseudomugil furcatus.
                        Ja, inte snackar de Portugisiska iaf!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #57
                          Hahaha!! Portugisiska är lätt att lära sig ;-)
                          R har idag hjälpt till att möblera om v-rummet så akvariet står nu mot väggen i v-rummet =) *hihi*

                          ang. Hypancistrus zebra Är det genmanipulerade malar? För om man tänker sig malar så brukar de blend in i naturen, vart ska denne mal ta vägen i amazonas floden?
                          Den skulle passa mer bland korallrevet utanför sydney ;-)
                          Den kanske kan engelska :P

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Grossisten Imazo har hemma, och sedan brukar Åleds akvarium ha hemma med jämna mellanrum.


                          Ja, inte snackar de Portugisiska iaf!
                          Senast redigerad av Nubi; 20 July 2009, 13:17.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Ha, jo det vet jag nog att Portugisiska inte innebär några större problem för dig!

                            L-046 är inte genmanipulerad, utan den ser ut så. Det finns ett flertal malar som liknar denna i färg och teckning, men oftast är lite billigare.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #59
                              Det är lite mot naturen känns det som att se en L-046. Hur ska den gömma sig bland rötter och stenar som är brunt, det är väl meningen att fiskar ska vara kamuflerade
                              Men jävligt fina, finns en risk att man köper in några L-046 med =)
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                #60
                                Jag är sååå ivrig att jag inte orkade vänta tills på torsdag för att få igång akvariet och se att pumpen funkade Enheim professional II Är nu igång och karet på 310l är fylld med vatten. Vi ska ut och plocka lite fler stenar. Behövs för att tynga ner roten
                                Flera rötter ska inhandlas på torsdag

                                Nu är frågan ska jag starta igång karet försiktigt eller köra en "Ansjo style" ;-)
                                Jag har redan fyllt akvariet med vatten från 225l.

                                Bilder kommer!
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...