960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    Ursprungligen postat av ansjo
    Mats, den näst sista diskusbildenbilden säger jag bara mumma!

    @ wallström, om butiken handlar växter från Tropica så kan de få hem, annars är den lite trixig att få tag i. Inte ens de Svenska grossisterna får hem den därifrån så ofta så är det en växt man vill ha och ser den till salu så är det bara att slå till!
    okej, kasnke därför den var så dyr, hela 80 kr för en planta så det blev bara en för mig
    Emil

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 911

      Vågar knappast skriva det... men jag kastade en bamsestor krusig Crypto för ett par månader sedan... de längsta bladen var 180cm...
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Helt rätt, skriv inte det!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 911

          Ja, det var förjävligt nu när jag tänker efter.. men, den var så ruggigt ful tyckte jag och jag var så trött på den att jag slängde ut den. Jag hade den i mitt 350 hörnkar och den var alldeles för stor där och till de vilda ville jag inte stoppa ned den.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            ... och jag kastade en som fanns i kuben... den var också rätt rejäl kan jag säga - bladen täckte och skymde merparten av ytan...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Mats, den näst sista diskusbildenbilden säger jag bara mumma!
              Anders, detta är en av de två som vi hämtade senare - den som vi såg var mycket mer blå än de andra, lite mer rödlätta. Den har fortfarande en blåare ton än de andra men gör sig så här rödbrun lite då och då - den tillhör dock inte de dominanta i gruppen.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Den där lite mer blå Discusen - som är riktigt rödbrun på en av bilderna ovan, vilket den blir då och då - visar upp lite av sina vanliga färger på de här två bilderna. Då känner nog Ansjo igen den också!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det är ju ett under att Discusarna (vad jag vet) inte tagit några av alla de små, fina brigittae:arna - de är nog alltför snabba. Men nu när jag satt med kameran i nävarna så såg jag en Discus som pejlade in sig på en intet ont anande pygmé-cory som betade fridfullt på en gren. Jag trodde inte det skulle bli en måltid av det hela och därför höjde jag inte kameran förrän det var "försent"... Det sa bara "POCK" och så satt minicorysen i käften på discusen...
                  Men ett par bilder efteråt får duga. Discusen blev alldeles mörk av "jaktlycka"!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    ...Och bara för att det är lite, lite, liiiite kul att Discuskillen tog en mini-cory så sätter jag in ett par bilder till!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Coolt med en fiskpinne i munnen, jag matar mina med Endlers och dessa VF är bra mycket bättre på att jaga än de odlade jag hade tidigare. Men å andra sidan får de lite motstånd mot skalarerna om vem som kan fånga fisken först.
                      Jag satt och kollade in diskusarna innan ikväll, och tänkte att det är då f*n att man inte har ett större kar så det skulle få plats med fler VF plattisar, de är ju så sköna alltså!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Coolt med en fiskpinne i munnen, jag matar mina med Endlers och dessa VF är bra mycket bättre på att jaga än de odlade jag hade tidigare. Men å andra sidan får de lite motstånd mot skalarerna om vem som kan fånga fisken först.
                        Jag satt och kollade in diskusarna innan ikväll, och tänkte att det är då f*n att man inte har ett större kar så det skulle få plats med fler VF plattisar, de är ju så sköna alltså!
                        Ja, visst är de för härliga! Man har ju lite sköna drömmar om en källarlokal där man kan mura, eller på något annat sätt konstruera ett fast kar som är betydligt större än de nära tusen liter vi har idag... en tank som är tre, fyra gånger större kanske...? Jag ser framför mig hur jag via en stege klättrar ner i tanken och placerar ut sora vertikala stockar som liknar översvämmade träd, och inreder ett skogslandskap med grövre sand, pinnar och en massa löv...
                        I en sådan tank kanske man skulle kunna ha en grupp på runt 20-25 vilda Discusar och en helvetes massa tetror och corysar.

                        Ja, kanske någon gång i framtiden... vem vet?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Du skulle sett det karet en kompis byggde i sin källare, i ena rummet var det murat en klack som sedan satt glas på, och det karet var på ca 3000 liter. I väggen var det borrat två genomföringar till ett hörnkar som stod i tvättstugan uppmurat på samma vis, och var på lite över 1000 liter, så fiskarna kunde simma mellan karen.
                          Han hade SA i detta kar, mest ciklider som skulle vara mellanstora men blev mer åt det stora hållet, platy som var ca 10 cm och ancistrusen var nära 20 cm.
                          Sedan jag såg detta kar första gången har det varit ett drömscenario att kunna ha ett riktigt stort kar, ungefär som Kjell. Men som du skriver, det får framtiden utvisa.
                          När kompisen sålde huset ville inte de nya ägarna ha något kar i källaren, så det var "bara" att börja riva...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            Jag har funderingar på o ta en tur upp till Kyrre Siljan utanför Oslo.
                            Att kolla in hans SA tank på 10 000 liter är nog värt hela resan.
                            Ni får hänga på pöjkar
                            Här en länk http://home.online.no/~ksiljan/nytta...ype=&pExPic=0;
                            Men inte så mycket bilder annars kan man följa hela projektet här men då måste man rega sig.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              När åker vi?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Herregudihimmelen...!!!
                                Det där måste man ju se alltså! Så jädra fränt att han kör SA också!
                                Jösses...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...