IKEA-projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bong
    • November 2008
    • 1087

Ursprungligen postat av perfetto
    Det här glaset var beställt till vitrinskåp, så man får ju hoppas det är plant o fint då.

Kanterna ska jag skydda med silikon, tänkte jag. Men det krävs väl ändå ganska hård smäll för att en sådan ruta ska krackelera?
    Jag menar...alla glasbord som tillverkas idag görs ju i härdat glas, och det vore väl hyfsat farligt om bordet exploderade så snart man drog en stol eller något annat i det ; )
    skillnaden med att ha ett glasbord i härdat glas och ett akvarium är att du har ett tryck i akvariumet och då är kanterna extra känsliga... Ett lokalt företag här i hålan hade en reklamfilm förr där dom körde upp en bil på en 6mm härdad skiva... skivan böjde sig men gick inte av, sen knackade dom till kanten och då splittrades den... lite extremt kanske men något att tänka på silikon är för mjukt för att skydda enligt mig men det kan funka...
    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

• bong
      • November 2008
      • 1087

- Jag har pratat med två olika glasmästare nu och de ser bara fördelar (om man borster från det skyhöga priset) sålänge man inte ska försöka borra eller skära i glaset.
      Om härdat glas var så slagkänsligt i hörn/kanter, skulle det inte gå att använda i bordsskivor eller andra möbler i vardagsbruk.

Jag har nu dessutom limmat dubbel botten, vilket innebär 10 mm härdat glas i botten på detta avlånga akvarium.
      Har pratat med en glasmästare som varit med och satt i framrutan i ett murat 2000liters kar... Han hade satt i en härdad 8mm och han sa att det är ingen fara bara man har ett bra skydd för kanterna...

Kommentar

• perfetto
        • March 2008
        • 1593

Ursprungligen postat av bong
        Har pratat med en glasmästare som varit med och satt i framrutan i ett murat 2000liters kar... Han hade satt i en härdad 8mm och han sa att det är ingen fara bara man har ett bra skydd för kanterna...
        - Jag har, som sagt ovan, en plastlist över hela akvariets ovankant. Inte enbart för att jag tror att det kommer slås eller stötas hårt mot kanterna i ett akvarium, utan även för att det innebar att jag nu har skjutluckor isf täckglas som måste lyftas av o på.

Är man orolig för att ett härdat glas skall brista i glasfragment, borde det kanske gå att limma en genomskinlig (eller tonad om man vill) plastfilm över hela skivan? Då blir det mer som en bilruta och mindre som en glaskaskad vid ev. splittring.

Kommentar

• perfetto
          • March 2008
          • 1593

Ursprungligen postat av bong
          skillnaden med att ha ett glasbord i härdat glas och ett akvarium är att du har ett tryck i akvariumet och då är kanterna extra känsliga... Ett lokalt företag här i hålan hade en reklamfilm förr där dom körde upp en bil på en 6mm härdad skiva... skivan böjde sig men gick inte av, sen knackade dom till kanten och då splittrades den... lite extremt kanske men något att tänka på silikon är för mjukt för att skydda enligt mig men det kan funka...
          - Ett glasbord är tillverkat för att klara just tryck. Det står i medföljande bruksanvisning vilken belastning bordet klarar av. Det gäller även hyllplan i härdglas.

Mitt soffbord hemma är t.ex. 8 mm härdat glas och tål att falla över utan att brista.

Kommentar

• bong
            • November 2008
            • 1087

- Jag har, som sagt ovan, en plastlist över hela akvariets ovankant. Inte enbart för att jag tror att det kommer slås eller stötas hårt mot kanterna i ett akvarium, utan även för att det innebar att jag nu har skjutluckor isf täckglas som måste lyftas av o på.

Är man orolig för att ett härdat glas skall brista i glasfragment, borde det kanske gå att limma en genomskinlig (eller tonad om man vill) plastfilm över hela skivan? Då blir det mer som en bilruta och mindre som en glaskaskad vid ev. splittring.
            Okej, jag läste slarvigt med kanten skyddad så behöver du inte vara orolig

Kommentar

• bong
              • November 2008
              • 1087

- Ett glasbord är tillverkat för att klara just tryck. Det står i medföljande bruksanvisning vilken belastning bordet klarar av. Det gäller även hyllplan i härdglas.

Mitt soffbord hemma är t.ex. 8 mm härdat glas och tål att falla över utan att brista.
              Ja det klarar tryck utan problem, det är just en kantstöt under tryck som är riskabelt... Men det har du redan löst så det behöver vi inte diskutera mera

Kommentar

• perfetto
                • March 2008
                • 1593

Sådärja, då står mitt avlånga rätblock på balkongen halvfyllt med vatten + ca 2 dl Gin för säkerhets skull för ev. minusgrader i natt förstås...inget annat, era vildhjärnor ; )

Ett täcke ovanpå det hela också.

Hittills är det kruttorrt runtom, så det tycks ju hålla tätt halvfullt åtminstone.
                Imorgon fyller jag till brädden innan det tas in för bakrundsbyggande.

Kommentar

• Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

Spännande, skulle vara kul att se en bild på det hela..
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

Bilder kommer : )

I natt stod akvariet ute på balkongen halvfyllt ungefär. Inte en droppes läckage so far.
                    Innan jag drog till jobbet fyllde jag upp det nästan hela vägen och ska kolla effekten av det i eftermiddag. Är det heltätt och ser friskt ut på alla sätt, tömmer jag det och tar in det redan ikväll.

Jag mätte bredden nu när det var fyllt och noterade en utbuktning på ca 1 cm om jag jämförde från kant till på mitten.
                    Nu lutar balkonen en aning åt det hållet - som balkonger gör - och jag undrar om det kanske är det ökade trycket åt ett håll som är orsaken till detta, och en helt acceptabel marginal på ett långsmalt akvarium på sådär 155 cm eller om det krävs ett mittstag?

Kommentar

• perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

Om någon vänlig moderator kunde ändra rubriken på den här tråden till "IKEA-projektet" så skulle det bli mer rättvisande.

Tack på förhand : )

Kommentar

• perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

Akvariet på plats på sin bänk. En aaavlång bänk precis lika bred som akvariet, och ståendes på fyra lättbetong-plattor. Idag ska jag limma dit ett tvärstag på mitten, samt inhandla en Fluval +4-pump, samt frigolit.

Att jag redan köper pumpen beror på att jag vill mäta hur mycket plats den och värmaren behöver i sin inbyggnad och hur jag på bästa sätt ska dra den slangförlängning som ska mynna ut genom bakgrunden.

Kommentar

• perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

Har vi inga moderater på forumet som kan döpa om tråden till en mer passande titel då själva grejen handlar mer om material och form än att bygga ett akvarium överlag?

"IKEA-projektet" vore mycket bätre och mer talande här.

Kommentar

• perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

Dagsuppdatering

Nu är bakgrunden utsågad, karvad, värmepistolad, samt lackad. Det blir en ganska mörk stenbakgrund.

Nästa steg är att imorgon lägga den i badkaret över dagen så att den får "lakas ur" lite innan jag sedan limmar fast den i akvariet.

Pump och doppvärmare är inbyggda i ena hörnet, och vatteninsuget är en inomhusventil i plast jag passat in o kamouflerat så att det knappt syns.

Har ännu inte fått nys på någon Channa Bleheri till salu tyvärr : (

Kommentar

• Link_Mag
                              • January 2009
                              • 238

släng gärna upp några bilder
                              Diskus och Växter FTW!

Kommentar

• perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

Imorgon ska både grus o vatten i mitt avlånga IKEA 200+

Ikväll förstärkte jag mittstaget en aning, eftersom det ju är så långt. Inte för att glasen skulle ge med sig (går nog fint att parkera bilen på det där härdglaset ; ), utan för att jag inte vill att det ska bukta något.

Ska även kika på stenar och rötter om jag får tid.

Sen blir frågan - vad i hetaste Hälsingland ska jag ha för fisk däri????

Kommentar

Arbetssätt...