IKEA-projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

IKEA-projekt

Hej i kvällen proffsakvarister...o annat löst folk : )

Hjälp mig med min volym/tryck/materialfråga nu, ni som har koll på läget.

Jag har följande akvariummaterial tillgängligt:

Bredd: 39 cm
    Djup: 37 cm
    Längd: 155 cm

Härdat glas 5 mm tjockt.

Kommer detta avlånga bygge hålla?
    (ja, hur mycket starkare är egentligen härdat glas?)
    Senast redigerad av perfetto; 10 February 2009, 09:18.
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

Ursprungligen postat av perfetto
    Hej i kvällen proffsakvarister...o annat löst folk : )

Hjälp mig med min volym/tryck/materialfråga nu, ni som har koll på läget.

Jag har följande akvariummaterial tillgängligt:

Bredd: 43 cm
    Djup: 37 cm
    Längd: 163 cm

Härdat glas 5 mm tjockt.

Kommer detta avlånga bygge hålla?
    (ja, hur mycket starkare är egentligen härdat glas?)
    '

Tror inte att härdat glas är så mycket starkare till detta ändamål faktiskt, Har för mig det iallafall men är ingen expert:P

Vad är höjden på karet? För det är främst höjden som bestämmer hur tjockt glaset måste vara.

Vet att till 50cm högt bör man ha 8mm tjockt iallafall, och det är jag säker på

Kommentar

• perfetto
      • March 2008
      • 1593

Jag hittade lite blandad info på nätet efter idogt sökande, vilket talar om att härdat glas är 3-5 ggr starkare än vanligt flytglas.

Vet också att det är reptåligare och klarar betydligt högre belastningstryck, men att det samtidigt är extremt känsligt för slag mot kanterna, som då får rutan att bokstavligen explodera.

Låter som om jag skulle klara det här speciella akvariet med 5 mm av härdat : )

Höjden är dessutom låg - 37 cm.

Kommentar

• perfetto
        • March 2008
        • 1593

Frågan är nu hur jag bäst förstärker bottenplattan som jag nog vill ha lite grövre än bara 6 mm (även om det är härdglas)

Kan jag limma ihop två likadana glasskivor med silikon alltså och då få den dubbelt så tjock?

Kommentar

• perfetto
          • March 2008
          • 1593

Åh kom igen nu med råd o tips inför mitt första bygge : )

Fungerar det att förstärka botten med en likadan glasskiva som limmas på nuvarande botten?

Kommentar

• drd
            • March 2004
            • 5586

Skulle inte byggt det själv i detta glas men hör med proffsen på ett glasmästeri eller nån butik som bygger akvarie.
            Kolla med jägefelds i lysekil eller akvarielagret.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• perfetto
              • March 2008
              • 1593

Varför skulle du inte bygga i härdglas om du inte behöver skära i det?

Nyfiken förstås : )

Kommentar

• bong
                • November 2008
                • 1087

Härdat glas kan vara lite skevt... kan vara något att tänka på... sen skulle jag absolut sätta en ram runt för att skydda kanterna :-)
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

• perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

Det här glaset var beställt till vitrinskåp, så man får ju hoppas det är plant o fint då.

Kanterna ska jag skydda med silikon, tänkte jag. Men det krävs väl ändå ganska hård smäll för att en sådan ruta ska krackelera?
                  Jag menar...alla glasbord som tillverkas idag görs ju i härdat glas, och det vore väl hyfsat farligt om bordet exploderade så snart man drog en stol eller något annat i det ; )

Kommentar

• perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

Ursprungsmaterialet

Och här har vi då alltså vad som ska omvandlas till ett avlångt akvarium i härdat glas : )

Kommentar

• nesseman
                      • December 2007
                      • 362

vad ja vet så är härdat glas som du skriver bra mycket tåligare.. förutom mått slag i kanterna .då exploderar dom.. du skulle kunna lägga den långa glasskivan på en bänk å sen låta den sticka ut halva sin längd i luften.. sen med en motvikt i andra änden så kan du lägga din tyngd på den del som är i luften å glaset kommer bara att "böja" sig..
                      vanligt glas skulle gå i sönder..

men varför inte höra med en glasmästare för att va på den säkra sidan...
                      fast ja kan inte se nån anledning i att vara orolig

Kommentar

• perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

Ursprungligen postat av nesseman
                        vad ja vet så är härdat glas som du skriver bra mycket tåligare.. förutom mått slag i kanterna .då exploderar dom.. du skulle kunna lägga den långa glasskivan på en bänk å sen låta den sticka ut halva sin längd i luften.. sen med en motvikt i andra änden så kan du lägga din tyngd på den del som är i luften å glaset kommer bara att "böja" sig..
                        vanligt glas skulle gå i sönder..

men varför inte höra med en glasmästare för att va på den säkra sidan...
                        fast ja kan inte se nån anledning i att vara orolig
                        - Jag har pratat med två olika glasmästare nu och de ser bara fördelar (om man borster från det skyhöga priset) sålänge man inte ska försöka borra eller skära i glaset.
                        Om härdat glas var så slagkänsligt i hörn/kanter, skulle det inte gå att använda i bordsskivor eller andra möbler i vardagsbruk.

Jag har nu dessutom limmat dubbel botten, vilket innebär 10 mm härdat glas i botten på detta avlånga akvarium.

Kommentar

• nesseman
                          • December 2007
                          • 362

va bra...bara att köra på då?

Kommentar

• perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

Japp, tänkte börja i kväll lite smått med att limma ihop själva tankens yttre. Sen ska ett mittstag i glas limmas på både som stöd och som bärare av täckskivorna.

Kommentar

• perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

"IKEA-akvariet" hoplimmat

10mm härdad botten, och 5 mm härdade väggar. Plastkant runtom upptill för att skydda mot ev. kantslag. Denna plastkant med ett spår i inåt hela vägen, så att jag alltså har skjutbara lock över. Prima lösning, som jag ser det så långt. Behöver alltså aldrig lyfta något täcklgas för att mata, vattenbyten, och annat som ska göras i karet, utan bara skjuter valfri glasskiva åt sidan.

Ska bygga en frigolitbakgrund även till detta låånga akvarium, där pump och värmare återigen blir inbyggda och dolda i en klippa.

Ska även beräkna ljuskraven och se om jag med moderna LED-lampor kan ge "solstrålar" ner mot botten i tillräcklig styrka och mängd.

Första anhalten snart blir att vattenfylla och låta det stå något dygn på balkongen som säkerhetstest.

Jag tänker mig Regnbågsormhuvud i detta akvariet. Vet inte ännu hur många som är lämpligt att ha i sådär 210 l men det får jag räkna på sedan.

Startar iallafall upp det sen med Platys och Mollys för att få lagom moget vatten.

Kommentar

Arbetssätt...