240L Ta-kar med slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #61
    Ursprungligen postat av MaxB
    Härligt! Det ser mäktigt ut! Snyggt!!!
    *Stolt*

    Tackar

    Men det saknas fisk! Och det verkar som om det är svårt att få tag på Tanganyika här i Skåne
    Senast redigerad av Albinfiskare; 18 September 2008, 21:15.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #62
      Ursprungligen postat av Albinfiskare
      *Stolt*

      Tackar

      Men det saknas fisk! Och det verkar som om det är svårt att få tag på Tanganyika här i Skåne
      Dina prinsessor lär nog ta sig an det "problemet", med fiskmängd alltså.
      Vad är det för T-ciklider du söker?

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #63
        Ursprungligen postat av MaxB
        Dina prinsessor lär nog ta sig an det "problemet", med fiskmängd alltså.
        Vad är det för T-ciklider du söker?
        Blå neon (de behöver vara flera än 4st)

        julidochromis marlier

        och någon liten snäcklekare typ multifaciatus eller ocellatus (prisskillnaden får avgöra, misstänker att ocellatusen är dyrare)

        Skulle gärna velat ha Calvus/Compressiseps också men det kanske blir för mycket..
        Senast redigerad av Albinfiskare; 18 September 2008, 22:32.

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #64
          tänk på att regani är i de flesta fall snyggare än marlieri (iaf regani kipili)...där kom MIN åsikt
          men kolla på en spritt språngande levande fullvuxen av båda och jämför...saknar man färg i sitt t-kar så är valet självklart.

          multisar är nån tia billigare...

          egentligen är ingen av dessa några ovanliga t-ciklider...bara man hittar en affär som har t-ciklider (det räcker inte med dom vanliga zooaffärerna som börjat sälja prinsessor och multisar bar för att)
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #65
            Ursprungligen postat av hlafk
            tänk på att regani är i de flesta fall snyggare än marlieri (iaf regani kipili)...där kom MIN åsikt
            men kolla på en spritt språngande levande fullvuxen av båda och jämför...saknar man färg i sitt t-kar så är valet självklart.

            multisar är nån tia billigare...

            egentligen är ingen av dessa några ovanliga t-ciklider...bara man hittar en affär som har t-ciklider (det räcker inte med dom vanliga zooaffärerna som börjat sälja prinsessor och multisar bar för att)
            1. jag saknar inte färgen och därför fallar marlier mig mest i smaken, men sen om det blir marlier i slutändan det är en annan sak

            2. ah okej, då kanske man borde satsa på ocellatusar istället "gold" varianten (gula fenor) skulle vara snyggt.
            Men sen kanske det finns ngn här på på forumet som odlar multis, och då kan man ju höra om man kan får sig skickat sig en laddning med bussgods? Dock vet jag inte vad frakten skulle bli då.
            Beställa multis via bussgods? = jag får fisk tidigare, billigare (om frakten inte är extrem)
            Vänta till oktober och ändå köra med bil 5-8 mil för att få tag i ocellatusar? fast då köper jag ju de andra firrarna samtidigt såklart..

            3. Ne de är ju egentligen inte det, i en zoobutik inte långt härifrån säljs prinsessor, apelsiner, troffar, leptosomer och dessutom calvus, ngn gul julle men de 2 sistnämna var såklart sålda innan mitt kar stod färdigt

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #66
              Julidochromis Regani är verkligen fin med sina distinkta gula och svarta ränder - men underskatta inte en utfärgad Julidochromis Ornatus - en klassiker i T-sammanhang.
              Jag är ganska nöjd med en J. Marlierihane som jag har gåendes i 960-burken. Han är runt 11 cm lång och har ofta en mättad gul och svart färg. Jag slänger in en bild på honom här.
              På bild två; ett Julidochromis Transcriptusyngel som blivit nästan kolsvart i vuxen ålder - har tyvärr ingen bra bild på den killen, men skall försöka knäppa ett längre fram...
              Bild tre visar en Lamprologus Ocellatus - hane. Sista bilden en L. Ocellatushona i lekdräkt.

              Albinfiskare - kolla runt riktigt noga och försök få syn på ordentligt utfärgade och välmående exemplar. De man ser i en del affärer är ganska ofta bleka, taniga och rätt trista...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #67
                Ooo vilka nice bilder!

                ja det kanske är bäst att välja julle efter hur välmående den ser ut, och inte benhårt gå på en specifik art

                Riktigt fina Ocellatusar! Är grymt sugen att köra ocellatus istället multis nu ju

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #68
                  Ursprungligen postat av Albinfiskare
                  Ooo vilka nice bilder!

                  ja det kanske är bäst att välja julle efter hur välmående den ser ut, och inte benhårt gå på en specifik art

                  Riktigt fina Ocellatusar! Är grymt sugen att köra ocellatus istället multis nu ju

                  Ja, välmående, spänstiga och lyckliga skall dom vara - men jag tycker du skall kolla de olika Julletyperna och liksom känna in vilken som du tycker kan passa. En variant som jag inte haft på länge är Julidochromis Dickfeldi. Denna sägs ofta vara lite grå och tråkig - Låååååångt ifrån sant! En välmående Dickfeldi blir silverskimrande och grön-blå-aktig med massor av fina prickar och två svarta band längs med kroppen - på vissa exemplar jag har haft har även en svart söm utefter ryggfenan varit framträdande.
                  Det lite "grå" intrycket hör man även om Ocellatus - men, får man igång dom så bjuder dom på en sprakande färgprakt - Det handlar bara om att ge fiskarna så bra och trivsamma betingelser som det bara går; bra vatten, massor av gömställen för revir och lek samt gott om utrymme och god mat!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Förresten, här är en länk till en hyfsad bild på en J. Dickfeldi - svårt att hitta bra bilder på denna ganska "glömda" jullevariant. På bilden syns inte de små fina prickarna som fjällen har och som blänker i vissa ljuslägen. Men man ser den gräddvita grundfärgen som ibland strävar åt grönblått, som bukfenorna.

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      #70
                      Jullar är mycket häftig firrar, och jag har flera arter utav dom. Regani "Kipilli", Dickfeldi, Marlieri och Transcriptus, och jag tycker att alla är lika granna på sitt sätt.

                      Så vilken sort du skall välja, kan jag inte svara på.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #71
                        Hehe nu ble det ju mycket lättare att välja^^

                        men jag får sätta mig framför karet ed en kopp kaffe och fundera vilken julle som skulle passa bäst

                        slänger upp en film med bättre kvalite senare idag!

                        Kommentar

                        • Rickeboy
                          • April 2008
                          • 74

                          #72
                          Mkt snyggt

                          Vill bara helt kort berömma dej för det snygga karet!!

                          Mkt välbalanserat har du lyckats få det inte för mkt inte för lite av någonting!

                          mkt bra!!

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #73
                            Ursprungligen postat av Rickeboy
                            Vill bara helt kort berömma dej för det snygga karet!!

                            Mkt välbalanserat har du lyckats få det inte för mkt inte för lite av någonting!

                            mkt bra!!
                            Tackar

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #74
                              Laddat upp en ny film nu, men väntar bara på att youtube skall bearbeta filen

                              Återkommer med länk så fort filmen är tillgänglig!

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                #75
                                Så nu är filmen uppe! http://www.youtube.com/watch?v=DR8c2-PiDwE

                                men kvaliten var ju lika kass

                                har sett filmer på youtube med mkt bättre kvalitet, kan man göra ngt för att förbättra?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...