240L Ta-kar med slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #46
    jag vet inte riktigt dom han hade i nol var väll runt 10 cm...och det är väll typ det som står här på zoopet eller?
    det som är gemensamt med alla artbeskrivningar jag har sett är att dom vill ha 300 liter vatten att bo i...men då står det att dom vill vara 5-10 stycken...
    jag funderar själv på att prova med 5 stycken i mitt, 1+4 antagligen...men jag vet inte...allt brukar ju ändras i sista stund, och det är förmodligen rätt långt kvar till jag köper dessa...
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #47
      Ursprungligen postat av hlafk
      jag vet inte riktigt dom han hade i nol var väll runt 10 cm...och det är väll typ det som står här på zoopet eller?
      det som är gemensamt med alla artbeskrivningar jag har sett är att dom vill ha 300 liter vatten att bo i...men då står det att dom vill vara 5-10 stycken...
      jag funderar själv på att prova med 5 stycken i mitt, 1+4 antagligen...men jag vet inte...allt brukar ju ändras i sista stund, och det är förmodligen rätt långt kvar till jag köper dessa...
      Jo man brukar ändra sig i sista stund:P

      jag vet att de vill ha 300L men äsch kan de få plats med troffar i ett 222L så kan jag nog ha 8st neoner i mitt 240L

      just nu hänger de ovanför snäckorna och har gjort det ända sen jag fick dem kanske är prinsessorna för kaxiga för dem?

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #48
        läste faktiskt återigen lite i BTN T-boken och där står det faktistk att dom vill ha 150liter och vill gärna vara 10 stycken...så det är nog lugnt då...

        akvarier brukar ju harmonisera lite bättre när dom är lite fler i det...så att det blir för många att jaga bort och alltid någon som ska jaga tillbaka eller så...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #49
          Ursprungligen postat av hlafk
          läste faktiskt återigen lite i BTN T-boken och där står det faktistk att dom vill ha 150liter och vill gärna vara 10 stycken...så det är nog lugnt då...

          akvarier brukar ju harmonisera lite bättre när dom är lite fler i det...så att det blir för många att jaga bort och alltid någon som ska jaga tillbaka eller så...
          det var ju goda nyheter

          jo jag tänkte också se, att de Neonerna kan kaxa tillbaka lite när de är lite flera eller om de inte kan de, så blir åtminstonde sessornas aggresioner utspridda på flera...

          Men varför finns det inga Tanganyika-arter att få tag i här i Skåne
          Senast redigerad av Albinfiskare; 16 September 2008, 19:25.

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #50
            Hur många fiskar kommer gå i karet? Låter som att de kommer bli över befolkat. : D

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #51
              Ursprungligen postat av beerzon
              Hur många fiskar kommer gå i karet? Låter som att de kommer bli över befolkat. : D
              8-10 Neoner
              2 sessor
              6 multisar, eller trevligare 6 ocellatus?

              Sen skulle jag vilja klämma ned ett par Compressiceps/Calvus om det får plats

              om det blir mycket alger så får jag nog biotopfuska ned ngn sugmal

              Känns det för mycket?

              Det jag själv kan fundera på är att jag antingen får välja Calvus/Compressiceps eller sessorna, men nu har jag ju redan sessorna

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #52
                Bilder!

                1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....5&directlink=1

                Neonerna har gjort sig hemmastadda och simmar runt i hela karet, trots att prinsessorna blir lite snea så fort de kommer nära deras revir, men inte alls som första dagen de var i karet då de bara hängde i ena hörnet

                2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....0&directlink=1

                Helbild på karet. Tänkte utöka stenhögen lite till, istället för Calvus/Compressiceps kanske man skulle satsa på ett jullepar (marlier verkar nice!)

                så det som fattas är

                1. en grupp ocellatus eller multifaciatus
                2. Calvus/Compressiceps Eller ett jullepar
                3. 4-6 Blå neoner till

                (4. sugmal?)

                Ringde StobyAkvarieaffär men de hade inget inne Skulle återkomma om en månad

                Vad jag har hört angående Simontorp så skulle några därifrån gå ihopa så att butiker skulle kunna beställa firrar från ngn jätte i tyskland = Större utbud, och det verkar ju nice, men det var först i oktober det skulle bli aktuellt.

                Update! Mera sten!

                Senast redigerad av Albinfiskare; 17 September 2008, 17:32.

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #53
                  Sjukt snygg sten du har hittat asså, har aldrig sett nån liknande i akvarium tidigare. Ser nästan ut som flintasten eller nått liknande. Du får ta reda på namnet på stenen!!

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #54
                    Ursprungligen postat av beerzon
                    Sjukt snygg sten du har hittat asså, har aldrig sett nån liknande i akvarium tidigare. Ser nästan ut som flintasten eller nått liknande. Du får ta reda på namnet på stenen!!
                    Tackar

                    Flinta är ju svart och vit^^

                    jag vet inte vad som gör stenen brun men det finns liknande stenar som är vitgråa på stranden där jag tar dem,

                    kan ju ta lite bilder därifrån jag tar stenen

                    Skall ta reda på vad det är för sten!

                    Kommentar

                    • hlafk
                      • August 2007
                      • 202

                      #55
                      stenarna är som föregående skriver väldigt snygga och det ser riktigt bra ut med så mycket sten också...och jag tror det är väldigt effektivt också vilket gör att du kan ha mer fisk för dom träffas inte lika ofta...bara filteringen och cirkulationen hänger med...

                      neonerna såg riktigt fina ut dom med
                      Vad vet jag...

                      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #56
                        Ursprungligen postat av hlafk
                        stenarna är som föregående skriver väldigt snygga och det ser riktigt bra ut med så mycket sten också...och jag tror det är väldigt effektivt också vilket gör att du kan ha mer fisk för dom träffas inte lika ofta...bara filteringen och cirkulationen hänger med...

                        neonerna såg riktigt fina ut dom med
                        tackar!

                        jo precis kanske kan pressa ned ett par calvus där i nu

                        filtreringen borde hänga med har ju dryga 5ggr volymen i timmen, sen kanske man får fixa ngn liten pump som skickar runt vattent lite extra kring bottnen.

                        Neonerna är rätt spinkiga nu och "färgar ut" väldigt bra när man använder blixt

                        Kommentar

                        • hlafk
                          • August 2007
                          • 202

                          #57
                          jag kan nog tro att dom skulle kunna gå däri fast kän av lite först så det ser ut som det skulle få plats...
                          jag menar om du räkjnar på det så borde man ju kunna ha runt 15-20 fiskar om dom snittar på 10 cm allihopa...får ju tänka lite på också att neonerna är inte på govlet så mycke...vilket alla andra är så man kan tänka att neonerna får typ 120 liter vatten och dom andra har resterande 120 liter...
                          det är väll mycket man kan tänka och gissa på

                          jag har själv beställt en koralia nano som ska vispa på...så jag får ungefär 8ggr volymen...

                          jo lite spinkiga var dom allt...det är ju dom flesta när dom är ungfiskar..beror väll lite på hur dom är matade iofs...
                          Vad vet jag...

                          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #58
                            Ursprungligen postat av hlafk
                            jag kan nog tro att dom skulle kunna gå däri fast kän av lite först så det ser ut som det skulle få plats...
                            jag menar om du räkjnar på det så borde man ju kunna ha runt 15-20 fiskar om dom snittar på 10 cm allihopa...får ju tänka lite på också att neonerna är inte på govlet så mycke...vilket alla andra är så man kan tänka att neonerna får typ 120 liter vatten och dom andra har resterande 120 liter...
                            det är väll mycket man kan tänka och gissa på

                            jag har själv beställt en koralia nano som ska vispa på...så jag får ungefär 8ggr volymen...

                            jo lite spinkiga var dom allt...det är ju dom flesta när dom är ungfiskar..beror väll lite på hur dom är matade iofs...
                            japp, jag får pröva mig fram helt enkelt

                            skall mata upp dem med dafnier och, senare när de blivit lite större, egenfångad mysis

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #59
                              Filmtime!

                              My 240L tanganyika tank1+1 Neolamprologus pulcher4 paracyorichromis nigripinnisI used a Se C702 = bad quality


                              dock med dålig kvalitet (sony ericsson C702), men detta är bara en försmak gott folk!

                              Skall nämnligen filma med bättre utrustning i helgen!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #60
                                Härligt! Det ser mäktigt ut! Snyggt!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...