240L Ta-kar med slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    240L Ta-kar med slimline

    Hej hej! har precis avslutat mitt Sa / mix kar och tänte satsa på Tanganiyka, det är även tänkt att detta karet skall bli lite mera "permanent" så att säga.

    Har ingen "riktig" erfarehet av ta-ciklider eller vilken sammansättning man bör ha i ett 240L kar, så förslag mottages gärna
    MEN! skall låna back to nature boken, och läst artbeskrivingar på zoopet har man ju gjort en del^^

    Tänkte inte beskriva inreding osv med tråkig text nu utan skall låta bilderna tala!
    Börjar med att lägga in några bilder från tömmning osv..

    1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....8&directlink=1

    2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....6&directlink=1

    3. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....8&directlink=1

    ps, Någon som har erfarenhet om hur mycket silicon det går åt för att fästa en slimline?
    och hur rent behöver glaset vara för att den skall fästa ordentligt?
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Nice Albin, detta kommer bli intressant att följa!

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #3
      Stränga på som en massa "S" på varandra med varje "rad" 3-4 cm ifrån varandra. Korvtjocklek 3-4 mm...
      Eller för att göra det lite lättare: Ta rätt mycket på hela

      Det skadar ju inte om du gnuggar rutan med lite kemiskt ren aceton(finns på ica) Men jag tror inte det är jätteviktigt bara det är tort och det SER rent ut. Och du är rätt säker på att inte rutan är fet...

      Jaja mycket kan man babla...Det ska bli kul att se hur forstättningen följer
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av hlafk
        Stränga på som en massa "S" på varandra med varje "rad" 3-4 cm ifrån varandra. Korvtjocklek 3-4 mm...
        Eller för att göra det lite lättare: Ta rätt mycket på hela

        Det skadar ju inte om du gnuggar rutan med lite kemiskt ren aceton(finns på ica) Men jag tror inte det är jätteviktigt bara det är tort och det SER rent ut. Och du är rätt säker på att inte rutan är fet...

        Jaja mycket kan man babla...Det ska bli kul att se hur forstättningen följer
        okej, riktigt så mkt tog inte jag jag gjorde en stor fyrkant och en extra smet i varje hörn

        rutan såg ren ut om man inte kollade allt för nära^^

        Bild! http://abbee.bilddagboken.se/p/show....4&directlink=1

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          NU! har det hänt grejjer!

          flyttat kar på plats, skiffren ligger där för att ev. multisar inte skall får det för lätt att gräva upp liggunderlaget



          Inrett kar med firrar och allt! känns lite malawi över karet tkr jag men skall nog ändå satsa på tanganyika (fiskarna lär ju inte bry sig)



          har köpt viltökssniglar som skall förtäras ikväll (får se hur det går xD), snäckskalen skall läggas längst till vänster i karet.

          Går 3st acei honor i karet just nu, släppte i firrarna 1 timme efter vattnet var påfyllt trots detta är de nyfikna och pigga (och inte mörka) får hoppas att de fortsätter vara det!



          ska jobba ihopa lite ekonomiska medel att köpa fiskar för imorron är det tänkt, sen skall det handlas Ta ciklider

          Kommentar

          • hlafk
            • August 2007
            • 202

            #6
            Det ser riktigt fint ut faktiskt. Väldigt snygga stenar...fast kanske något få. Dom kan vara rätt taskiga mot varandra ibland...

            Vad blir det för fiskar?
            Vad vet jag...

            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Ursprungligen postat av hlafk
              Det ser riktigt fint ut faktiskt. Väldigt snygga stenar...fast kanske något få. Dom kan vara rätt taskiga mot varandra ibland...

              Vad blir det för fiskar?
              multisar om jag får tag på dem, sen är jag sugen på calvus eller compressiceps.

              prinsessor och apelsinciklider är jag rätt skeptisk till, men ngn mellanskikts ciklid typ Paracyprichromis eller cyprichromis, men måste undersöka mer om de ens går att ha i "små" kar som 240L

              har egentligen inte ngn bra ide om kompositionen av fiskar, men skall låna btn boken på biblioteket på måndag.
              Annars får folk gärna hjälpa mig med en passande komposition^^

              Kommentar

              • hlafk
                • August 2007
                • 202

                #8
                Jag har i mitt 240l 6 st multisar och 2 calvus...för närvarande.
                Jag har bestämt mig för att skippa prinsessor som jag från början gärna ville ha men det blir nog lugnast utan.
                Calvusar räcker gott o väl...dom är lite som Leif GW Persson

                ...till detta ska jag nog stoppa ner 2 jullar och någon leptosoma eller blå neon eller nån som bor vid ytan som inte behöver vara så många...
                För det är mängden som dom vill vara som är det största problemet med akvarier och inte storleken på fisken eller så...det räcker att simma 120 cm fram och tillbaka.

                Vart bor du nånstans. För i göteborg finns det ju multisar överallt. I skåne finns det ju ett ställe och i stockholm finns på ett ställe och de flesta akvarieaffärer tror jag kan ta hem...fast dyrt
                Vad vet jag...

                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  Ursprungligen postat av hlafk
                  Jag har i mitt 240l 6 st multisar och 2 calvus...för närvarande.
                  Jag har bestämt mig för att skippa prinsessor som jag från början gärna ville ha men det blir nog lugnast utan.
                  Calvusar räcker gott o väl...dom är lite som Leif GW Persson

                  ...till detta ska jag nog stoppa ner 2 jullar och någon leptosoma eller blå neon eller nån som bor vid ytan som inte behöver vara så många...
                  För det är mängden som dom vill vara som är det största problemet med akvarier och inte storleken på fisken eller så...det räcker att simma 120 cm fram och tillbaka.

                  Vart bor du nånstans. För i göteborg finns det ju multisar överallt. I skåne finns det ju ett ställe och i stockholm finns på ett ställe och de flesta akvarieaffärer tror jag kan ta hem...fast dyrt
                  bor i skåne, tror inte det skall vara omöjligt att få tag i, men man får nog leta lite. Har iallafall precis ploppat ned 24st snäckor (tidigare vitlökssnäckor) så det skall bli runt en 10-12 multisar om jag får tag på dem dvs

                  jullar kanske man borde satsa på de verkar trevliga, hehe ja calvus/compressiceps ser ju sjukt festliga ut.

                  leptosoma eller blå neon verkar vara bra mellanskikts simmare, bara man får tag på dem...

                  Skall ringa Stoby akvarieaffär och höra vad dom har inne.. det är ändå en bit att köra till hässleholm när man bor i Simrishamn..
                  Senast redigerad av Albinfiskare; 06 September 2008, 19:09.

                  Kommentar

                  • hlafk
                    • August 2007
                    • 202

                    #10
                    2 stycken 12-pack på Ica eller? Jag vågade faktiskt inte ens smaka...
                    Tänk på att multisar förökar sig rätt bra och dom växer rätt fort också...tror jag.

                    Du kan höra med akvarieaffärerna om vad dom kan beställa hem...det är ju möjligt att akvarieaffären i stan kan plocka hem iaf multisar.
                    Vad vet jag...

                    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Ursprungligen postat av hlafk
                      2 stycken 12-pack på Ica eller? Jag vågade faktiskt inte ens smaka...
                      Tänk på att multisar förökar sig rätt bra och dom växer rätt fort också...tror jag.

                      Du kan höra med akvarieaffärerna om vad dom kan beställa hem...det är ju möjligt att akvarieaffären i stan kan plocka hem iaf multisar.
                      jepp^^ var på ica idag och köpte enbart sniglar

                      åt 4 st (bjöd resten på familjen muhaha). helt ok men inget man äter i större mängder precis..

                      skall fråga i affären (ciklidshoppen i tomelilla) som antagligen beställer från simontorp, det kanske blir dyrt med man kan ju räkna in bensinpengarna man sparar där med.. för det blir en del sådana om man kör farsans automatväxlade 850...

                      Kommentar

                      • hlafk
                        • August 2007
                        • 202

                        #12
                        priset beror ju helt på vad dom i vanliga fall skulle tagit...
                        det blir ju inget extra för dom eftersom dom ändå ska beställa in lite fiskar förr eller senare och då...
                        men i vissa affärer tar dom 150 kronor styck och i vissa 60 kronor styck...
                        Vad vet jag...

                        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av hlafk
                          priset beror ju helt på vad dom i vanliga fall skulle tagit...
                          det blir ju inget extra för dom eftersom dom ändå ska beställa in lite fiskar förr eller senare och då...
                          men i vissa affärer tar dom 150 kronor styck och i vissa 60 kronor styck...
                          oj 150kr för multisar var inte billigt precis, ska försöka få tag på hemodlade istället då.. och sen får man utöka eftersom man hittar fisk typ :P

                          Kommentar

                          • hlafk
                            • August 2007
                            • 202

                            #14
                            nu skrämde jag mig nog i onödan
                            men jag har för mig att det var nån här på zoopet som hade betalat så mycket på plantagen tar dom tydligen 79 kronor för dom...och där har jag fått en förklaring på att dom är dyra att köpa in från ett företag som jag inte kommer ihåg vad dom hette...
                            jag betalade 59 kronor för mina fast där tror jag dom är "hemodlade"...
                            59-69 är väll normalpris...
                            Vad vet jag...

                            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #15
                              Ursprungligen postat av hlafk
                              nu skrämde jag mig nog i onödan
                              men jag har för mig att det var nån här på zoopet som hade betalat så mycket på plantagen tar dom tydligen 79 kronor för dom...och där har jag fått en förklaring på att dom är dyra att köpa in från ett företag som jag inte kommer ihåg vad dom hette...
                              jag betalade 59 kronor för mina fast där tror jag dom är "hemodlade"...
                              59-69 är väll normalpris...
                              oki, tur med hemodlade menade jag köpa från privatperson. och då tror jag kappast att de tar 59-69kr stycket:P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...