240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    240 L Sydamerika-är det tänkt

    Japp då har man äntligen beställt ett större kar ett 240 L som kommer nu i veckan.
    Har tänkt att ha skalarer och andra invånare och även växter från sydamerika i dettta kar. Men nu har jag lite funderingar innan jag startar allt.

    1) Ska jag ha ytterfilter eller innerfilter?

    2) Om jag tar innerfilter vad ska jag ha då?

    3) Är det bättre med ett stort eller ha två lite mindre innerfilter?

    Kommer säkert att komma fler frågor
    240L SA
    70L
    54L
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ytterfilter är att föredra, tycker jag. Eheims Classic-serie är väldigt bra och prisvärda filter, framförallt om kan köper två extra dubbelkranar.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      hm ja de låter bra med ytterfilter, säkert dumm fråga men hur säkra är de?om den nu skulle gå sönder, pumpas då flera liter ut på golvet?

      extra dubbelkranar?hur fungerar det?
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Passat
        hm ja de låter bra med ytterfilter, säkert dumm fråga men hur säkra är de?om den nu skulle gå sönder, pumpas då flera liter ut på golvet?

        extra dubbelkranar?hur fungerar det?
        De är säkra, framförallt om du köper ett välkänt märke som Eheim. De läcker inte, om man bara sätter ihop överdel och underdel och slangar på rätt sätt.

        Om dock slangarna skulle släppa, så visst, då har du mer eller mindre allt vatten på golvet ganska snabbt.
        En säkerhetsdetalj man kan göra själv, är att borra ett litet hål i insugningsröret någon cm under nivån på vattenytan. Om det värsta skulle hända, så bryts häverteffekten av det hålet, och man får åtminstone inte allt vatten på golvet.

        Dubbelkranar är ett behändigt sätt att koppla loss slangarna från själva filtret när det är dags att rengöra det. Man stänger kranar både vid filtret och vid slangarna, och man kan därför ha slangarna lösa från filtret utan att tömma dem. Det förenklar väldigt mycket. Vissa filter har redan sådana som standard, men jag tror inte Classic-serien har det. Själv tycker jag det är väl värt pengarna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Ja nu fick jag lite att fundera på. Låter bra,men de blir lite dyrare än vad jag hade tänkt mig i så fall.

          Annars hade jag planer på att ha ett innerfilter och dölja det med slimlinebakgrund. Men de måste ju rengöras lite oftare.
          Var lite inne på Eheim 2252 innerfilter.
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Passat
            Ja nu fick jag lite att fundera på. Låter bra,men de blir lite dyrare än vad jag hade tänkt mig i så fall.

            Annars hade jag planer på att ha ett innerfilter och dölja det med slimlinebakgrund. Men de måste ju rengöras lite oftare.
            Var lite inne på Eheim 2252 innerfilter.
            Visst funkar det med med sådana också, men så får man ju också problemet med att man skall dölja dem, rengöra dem och så vidare. Ytterfilter har dessutom större volym, vilket gör reningen mera effektiv. Å andra sidan är det ju noll risk med innerfilter.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              Lite strul

              Så nu har allt äntligen löst sig!
              Jag hade beställt ett 240L kar, MEN när jag äntligen bestämt mig för vilken pump jag ska ha och var på väg att beställa den visade det sig att jag inte skulle få något akvarium. Leverantören har gått i konkurs och det var helt slut på kar, jag började genast ringa runt och fick tillslut tag på en annan säljare.

              Nu väntar jag på ett 240 L Juwel Rio akvarium som kommer i veckan .
              Kommer att köra med orginalfiltret, men det kommer förmodlingen att bytas ut till ett ytterfilter lämgre fram.

              Tyvärr så kommer jag nog inte att få i någon bakgrund som jag hade tänkt, det får blir längre fram. Skolan har precis börjat igen och tyvärr måste jag köpa en del böcker till nya kursen.
              Hade i alla fall tänkt denna bakgrund:



              Men hur lång tid tar det för silikon att härda?
              Kommer nog att bli nästa sommar som jag kommer att kunna fixa med bakgrund, men då är ju karet redan i gång och jag undrar hur länge jag måste ha låta invånarna gå i ett annat kar?
              Senast redigerad av Passat; 01 September 2008, 18:59.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av Passat
                Men hur lång tid tar det för silikon att härda?
                Kommer nog att bli nästa sommar som jag kommer att kunna fixa med bakgrund, men då är ju karet redan i gång och jag undrar hur länge jag måste ha låta invånarna gå i ett annat kar?
                Limmade en BTN-modul nyss och väntade i 48h. Tror det stod 24h i manualen.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #9
                  Okej ja men de låter ju bra. Så under en helg får fiskarna bo någon annanstans.
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Nu är det på plats!!

                    Äntligen har jag fått mitt ny kar!


                    Men nu undrar jag hur jag ska göra med orginalfilret som ja fick med.


                    Ska jag använda all den här filtermassan eller bara det blåa?
                    Men det blåa ser inte ut att täcka hela vägen i filterburken så måste jag köpa mera?
                    Eller ska det sitta i någon viss ordning dessa olika filtermaterial och det är meningen att alla olika ska vara med?
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #11
                      Schyst! Snygg rot Jag vill också ha Red moore rötter!!!

                      Kommentar

                      • Passat
                        • February 2008
                        • 611

                        #12
                        tack, hade lite beslutångest över vilken jag skulle välja men nu när jag såg den i karet tror jag att det kommer bli rätt bra.
                        240L SA
                        70L
                        54L

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Ingen som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska göra med filtret?
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • beerzon
                            • May 2008
                            • 877

                            #14
                            Du ska nog använda allt du fick med. Tror den gröna är antingen finare eller grovare än en blå. De borde du se.

                            Kommentar

                            • Passat
                              • February 2008
                              • 611

                              #15
                              Okej tack..jag har inte haft olika filtermassa tidgare så jag blir lite fundersam eftersom att det finns både svart och vitt filter (det vita är väldigt fint).så jag visste inte de också skulle med. Trodde det svarta var kolfilter av något slag å de trodde jag att man bara skulle ha när det har varit medicin i karet.

                              Men om jag nu ska ha alla med, i vilken ordning ska de i burken? Grövsta längst upp och finste i botten?
                              Senast redigerad av Passat; 09 September 2008, 19:50.
                              240L SA
                              70L
                              54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...