240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #46
    Vi har faktiskt en Woody i Uppsala, gamla Järlåsa Bygg. Ligger borta vid Fyrisvallsgatan/Seminariegatan. Jag har köpt Rådasand där.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      Kan du krama ur ett gammalt filter från ditt andra kar i ditt nya, så kan du köra på lite hårdare än bara två platy. Annars bör du vänta någon vecka innan du släpper i fler fiskar och det bör heller inte ske i någon högre takt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #48
        Ursprungligen postat av Annika
        Vi har faktiskt en Woody i Uppsala, gamla Järlåsa Bygg. Ligger borta vid Fyrisvallsgatan/Seminariegatan. Jag har köpt Rådasand där.

        Ja jag var ner där och kolla för jag hade för mig att det fanns där, men Woody skylten är borta och det stod något annat företag. Så jag trodde att Woody var uppköpt eller något sånt. Men det är kanske inte så, kan ju åka förbi idag en sväng och kolla försäkerhets skull.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #49
          Även om det inte är Woody så kanske de har Rådasand ändå?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #50
            Ursprungligen postat av ansjo
            Kan du krama ur ett gammalt filter från ditt andra kar i ditt nya, så kan du köra på lite hårdare än bara två platy. Annars bör du vänta någon vecka innan du släpper i fler fiskar och det bör heller inte ske i någon högre takt.

            Va bra, då kanske jag kan flytta hälften av neonerna nu och låta platysarna gå kvar i det andra karet och flytta resten av neonerna senare. Eller måste jag flytta alla neoner samtidigt?
            Jag har ett innerfilter mitt 70L som jag kan krama ur. Men ska jag göra det i akvarievattnet i det nya eller i behållaren till innerfiltret i juwel karet?
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #51
              Krama ur det vid insuget på filtret så lägger sig mulmen där det ska. Du kan flytta hälften av neonerna i taget om du vill det och det blir en lagom uppstartsgrupp.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #52
                Härligt att höra, jag upptäckte här om dagen att neonerna mest trycker i ett hörn så jag misstänkte att paletterna inte låter dem simma ut ordentligt så jag tänkte att det var bäst att flytta på dem.
                Men platysarna får simmer mera fritt så jag kom på att jag kunde ju ha dem kvar i stället.

                Äter palatter platyyngel? Jag har nämnligen 3 honor i mitt 54 L och tänkte att jag kanske kunde flytta dem till 70L med hanarna och paletterna. Men det ska vara om paletterna hjälper till att rensa bland ynglen, vill inte att det ska bli överbefolkat med platys.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  Det lär nog slinka ner ett och annat platyyngel i paletternas magar. Men å andra sidan hade jag ett par paletter som inte rörde ett enda Endlersyngel så det kan "gå bra" med, men inte i dina ögon!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #54
                    Hehe ja det beror ju på hur man ser på "de går bra"
                    Får se hur jag gör då med platysarna, men nenonerna kommer iaf att få flytta.

                    Kommer med uppdatering sedan hur det går med karet men jag hoppas att det är igång imorn .

                    Ska försöka med kortvarianten ikväll för att få det mera rakt och limma på den svarta bakgrunden som jag har köpt.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #55
                      Är det en bakgrund som ska sitta i karet och som du ska fästa med silikon?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Passat
                        • February 2008
                        • 611

                        #56
                        Nej det blev en svart plansch som sitter på utsidan och jag köpte något lim till som även ska vara lätt att ta bort om man vill byta bakgrund.

                        Hittade några snygga juwelbakgrunder som man sätter i karet men de får bli ett senare projket, hade inte riktigt råd nu.
                        240L SA
                        70L
                        54L

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #57
                          Det var nog tur att pengarna sinade, då det finns en del andra bakgrunder som jag personligen tycker är snyggare än Juwels och inte mycket dyrare.
                          Ska du fästa en sådan plansch någon mer gång så behöver du inte köpa sådant lim utan du kan använda vanlig matolja och spara pengarna istället.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            #58
                            Så bra då att jag inet har så mycket pengar om det finns snyggare funderade på att nästa sommar göra om och sätta i en snygg bakgrund och även sätta i ett ytterfilter då.

                            Jaha så de går lika bra med matolja. Jaja får prova med limmet nu och se om det fungerar. Men tack för tipset då vet jag till nästa gång.

                            Tänkt vad man kan använda hushållsprodukter till mycket
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • Passat
                              • February 2008
                              • 611

                              #59
                              Vilka dropptest är bra att ha?

                              Är det nitrat som jag ska hålla koll på?

                              Hörde i butiken att säljer både nitrit och nitrat test, vilket är det som är farligt och som jag bör hålla koll på?
                              Har inte förstått skillnaden mellan dem.

                              Är det något mer test som man borde ha?
                              240L SA
                              70L
                              54L

                              Kommentar

                              • Passat
                                • February 2008
                                • 611

                                #60
                                Nu har jag lite uppdatering

                                Igår fick jag tag på sand i akvariaffären, det blev råda 0.4-0.8 mm. Tror att det kommer bli jättebra.

                                Idag åkte först till min killes föräldrar för att låna ett bättre vattenpass, fick med en planka också.
                                Nu står akvariumet äntligen vågrätt efter endast en biltemakatalog och två kortlekar som jag målade svarta

                                Just nu står det vattenfyllt :


                                Har provat pumpen nu och ser ut att fungera bra. Så det jag sätta ingång med nu är att tvätta sanden.

                                Kommer med mera uppdateringar senare
                                240L SA
                                70L
                                54L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...