240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Ska du behandla det stora karet med övrig fisk kan du lika gärna släppa i den ensamna tetran med, så slipper du medicinera på två olika ställen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #92
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ska du behandla det stora karet med övrig fisk kan du lika gärna släppa i den ensamna tetran med, så slipper du medicinera på två olika ställen.
      Okej va bra, tack så mycket
      Jag har iaf inga nitriter, så de är bra. gjorde nyss ett test.
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #93
        Alltid något.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #94
          Ja just det. I affären avrådde han mig från att göra ett vattenbyte nu.
          När ska jag göra de efter medicineringen?
          Idag blir första kuren och om tre dar den andra. Hur lång tid efter andra kurren ska jag göra ett byte?
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Minst tre dagar så medicinen hinner verka färdigt, och ser du inget onormalt eller får nitrit kan du vänta ytterligare ett par dagar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #96
              va bra tack, då vet jag
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #97
                Nu har jag en fråga angående växter.
                När jag var till akvariaffären igår så köpte jag fyra nya, det var rea så jag passa på Men som jag har förstått det är det inge bra att sätta i dem i mitt stora som är under medicinering.

                Jag har lagt dem i mitt 70 L tillsvidare, men jag undrar om jag kan låta dem sitta i sin kruka och vänta tills de får hamna permanent i det stora karet?
                Eller är det bättre att ta bort krukar och plantera dem provisorist i sanden i 70L karet och 54 L karet tills det är dags att flytta dem?

                Hur länge efter medicineringen måste jag vänta tills jag kan plantera dem?
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Växter är ingen fara att stoppa i karet under medicinering, men det funkar även om du har kvar dem i krukan ett par dagar i det andra karet innan du planterar dem.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #99
                    okej va bra. När jag avr i affären och köpte allting avrådde han mig när jag skulle köpa växter, men jag skulle även ha några till mina andra kar så jag handlade allting på en gång.
                    Men bra att det inte spelar någon roll då ska jag kanske ta och plantera dem någon dag när jag hinner.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Kollade i traden lite, kul dialog vi har du och jag!
                      Nej, nu blir det en tur till affärerna häromkring Duisburg och förhoppningsvvis lite mer shopping!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Passat
                        • February 2008
                        • 611

                        Hehe, tråden är som en frågesportprogram där jag är programledare och ställer alla frågor
                        Duisburg,va kul. Är det en sen semestertripp? Hoppas att det blev bra shopping Och att det är bra väder.

                        Idag gav jag sista kuren med medicin till fiskarna. Får se om jag blir av med det här nu.
                        240L SA
                        70L
                        54L

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Kolla länken här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...3472&highlight
                          Vad blir nästa 10 000 :- fråga?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Kolla länken här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...3472&highlight

                            Vad blir nästa 10 000 :- fråga?
                            Kul att åka på mässa! Vilka fina fiskar du har fått tag på!

                            Nu kommer 10 000:- frågan
                            Jag har inte blivit av med vitaprick i mitt kar. Men det är iaf bara en som är sjuk.
                            Förra veckan ringade jag till akvariaffären och fråga hur jag skulle göra när jag medicinerat dem i veckan. Jag fick rådet att göra ett vattenbyte på 30% och hälla i salt, vilket jag gjorde i tisdags, sedan skulle jag göra ett vattenbyte igen 2 dar senare och det blev i fredags. Fisken fick nya prickar i tisdags när jag hade slutat med medicineringen, men under dagarna här har jag inte sett några fler. Jag tror till och med att en prick är borta när jag tittade idag.

                            Hur ska jag göra nu? Ska jag börja med medicinering igen?
                            Jag fick höra förut att prickarna släpper och hamnar i sanden och sprider sig vidare. Så jag är lite orolig att det nu ska spridas till de andra fiskarna.
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Är inte prickarna bort under tiden som medicineringen pågår skulle jag kört en kur till. Det är inte ovanligt att man får göra detta och jag skulle tro att det är mer regel än undantag.
                              Jag tycker även det är dags för lite bilder på ditt kar snart.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Passat
                                • February 2008
                                • 611

                                Okej va bra då kör jag igång med en ny kur.
                                Jag försökte ta lite kort tidigare men min kamera bara dog hela tiden. batteriet va helt slut, men sen har de varit så mycket i skolan så jag har knappt varit hemma känns det som.
                                Men jag lovar att det kommer bilder
                                240L SA
                                70L
                                54L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...