240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    #31
    Tack så mycket nu har jag lite att titta igenom.

    Tyvärr så verkar det vara väldigt svårt med sand .
    Woody verkar inte finnas i Uppsala och Byggmax hade bara fogsand och jag visste inte om jag kunde andvända det ellet inte.
    Vet inte var mer jag ska leta.
    240L SA
    70L
    54L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Ta och skicka ett PM till TinaM, hon har nog köpt likadan sand som du vill ha och kanske hon kan tipsa dig om var.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #33
        Ja tack så mycket! Det hade jag inte tänkt på
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #34
          Nu har jag nog bestämmt mig. Kommer att bli rådsand från våran akvarieaffär här i stan.

          Men nu har jag en annan fråga.

          Liggunderlag eller frigolit? Är det något som jag måste ha i botten undersanden?

          Jag har fått höra att man inte behöver det utan att istället ställla rötter och stenar direkt på glaset och sedan sanden. Sanden kommer då att se till allt ligger still och på plats vad jag har hört.Men jag vet inte blir lite osäker.

          Jag har inte tänkt att ha några grävande ciklider och inte så mycket sten heller, mer rötter tänkte jag ha. Har två skifferstenar som jag funderade annars så tänkte jag ha kolstenar de stenar jag tänkte ha.

          Så jag undrar då om jag behöver ha något under sanden?
          Eller går det bra att ställa allt på sanden ändå när jag inte har grävande ciklider?
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Du behöver inte ha frigolit eller ligunderlag om du inte ska köra med ciklider som gräver, och heller inte lägga stenen eller rötterna innan du häller på sanden utan det kan du lägga dit sedan.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #36
              Perfekt! Tack för snabbt svar
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #37
                Hm nu har jag fått ett nytt problem.

                Akvariumet lutar.
                Fyllde i lite vatten igår och jag ser att det är väldas nivåskillnad.


                Kanske syns dåligt på bilden. Men det lutar åt vänster så det är nästan 1 cm skillnad på vänster och höger sida.
                Är det brytningar som är farliga eller är det lika farligt om golvet lutar som göra att akvariumet lutar?

                Hur ska jag göra?
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Det är vridningar som inte är så hälsosamma för karet och det kan då spricka.
                  Men sedan om det lutar som i ditt fall är kanske inte så estetiskt snyggt, så en bra idé är att palla upp det innan du vattenfyller det, för gör du det inte kommer du att ångra dig sedan.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #39
                    Okej tack, jag tror inte att det är någon vridning. Utan som jag har sett det är det bara en lutning.
                    Det är ganska svårt att mäta som du kanske såg på kortet, tyvärr är lägenheten lite liten så det fick inte plats någon annanstans.

                    Men jag vet inte hur jag ska lyckas palla upp det, tänkte att det kanske blir en brytning i det istället om jag försöker få upp vänster sidan så pass att det inte är 1 cm skillnad.

                    Vad ska man tänka sig att palla upp med i så fall?
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      En kortlek är alltid bra att ha men i ditt fall kanske ett par stycken. Glöm heller inte mittenfötterna på bänken och det är även lättare att sätta det i våg utan akvarium stående på bänken.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Passat
                        • February 2008
                        • 611

                        #41
                        Jag tror inte att fötterna är på ens. Är det de små rektangulära plastbitarna som man fick med?

                        Menar du att jag ska ta några kort i taget så att det blir en jämn höjning från mitten fötterna och kanske även under de på höger sida till de som behöver pallas upp mest på vänster sida.

                        Jo de är nog bäst att ställa ner karet igen om jag ska få till det i så fall.

                        Men det är alltså bara för utseendet skull i mitt fall, så om jag misslyckas så är det inte hela värden för karet att står i lutning?
                        240L SA
                        70L
                        54L

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Nej, det är inte hela världen, men jag har själv haft bara någr mm lutning på mitt Juwelkar och det höll på att driva mig till vansinne.

                          Om du ska väga in karet tar du så många kort på den sidan som ska upp, tex 10 st och du lägger lika många på bakre foten på samma sida. Sedan trycker du in så många kort du kan under mittenstödet fram (som då hänger i luften) samt ett par extra för att det ska bli jämt, och sedan lika många baktill på det bakre mittstödet..
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            #43
                            Okej då är jag med

                            Ja får se hur jag lyckas med detta.
                            Men jag kan tänka mig att när jag har en sån pass lutning kommer ytan att synas eftersom att man inte kan fylla upp i locket, vilket kommer bli väldigt irriternade.
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Yes, och det räcker med 4-5 mm så blir det irriterande.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Passat
                                • February 2008
                                • 611

                                #45
                                Så nu har jag bestämt mig. Jag var hemma hos TinaM i måndags och jag fick se hennes stora fina kar Det kommer att bli rådasand i mitt kar. Ska ner till akvarieaffären imorn.
                                Så har jag kanske ett ny startat kar på lördag

                                Jag hade tänkt att starta karet med två platyhanar. Hur länge bör jag vänta innan jag sätter in fler?
                                Har 14 neontetror som jag funderar på att ha i det karet och sedan har jag två ancistrius som ska få flytta in.

                                Just nu kan jag bjuda på lite bilder från mitt 54 L :



                                Guppysarna blir nog snart fler:


                                Guppy hanen:
                                240L SA
                                70L
                                54L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...