240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Okej, då kanske rednecken också blir förstora i mitt kar än vanliga om de blir högre? Vill ju inte att fiskarna ska växa ur karet.

    Härligt med ett så sort kar!!!
    240L SA
    70L
    54L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Nej, det tycker jag nog inte. Klart det är på gränsen kanske, men ett par Redback är inte fel.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        Ja va bra då vet jag vad jag har att erbjuda mig själv då
        Ska ner och kolla senare vad de tar för pris på redneck i affären. Kommer förmodlingen vara tvungen att beställa dem, har inte sett dem i den äffaren.

        Ska hänga med TinaM och Annica i helgen till Stockholm och titta lite, men de bli nog ingen shopping för mig eftersom att jag har presentkort här i stan Pluss att jag dessutom har fått klara och tydliga order om att ta det lugn nu. Men kul bara att hänga med och se något annat och prata akvarium med några som är lika biten eller mer som en annan
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Tjejligan, då gäller det att hålla sig från stora staden!
          Jaja, Annika ska vi nog ta hand om i Tysklad om ett par veckor!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            Tyvärr så kommer tjejligan inte komma iväg i helgen, snöstorm
            Men men så är det man kan inte bestämma över vädretsmakter typiskt bara att de blev just imorn.
            Så vi får ta det en annan helg så stockholm blir fritt imorn

            Hoppas att ni får de kul i Tyskland, en annan kommer sitta instängd och plugga tenta då.

            Jag har funderat lite på om lysrör, vad är det man ska titta på för siffror för att veta vilket som är bäst?

            Vilket av dessa lysrör är bäst? Och hur läser jag av för att veta det?

            1 http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1083&page=1

            2 http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1083&page=1
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Nu är jag inte så påläst vad som gäller färgtemperaturer, men eftersom tex Philips Aquarelle ligger på 10000 Kelvin och Day på 9000K så är dessa förmodligen ganska lika varandra i färgen, så detta rör skulle jag ha valt.

              Kul i Tyskland, skämtar du eller? Förra gången fick man nästan uppsöka sjukhus då vi led av träningsvärk och kramp i magen efter alla skrattanfall!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                Okej va bra, ska se om jag ska beställa ett sådant så har jag två stycken av dem.

                Kramp i magen av skratt är häligt tur att man kan få de så roligt här i livet!

                Jag kan inte riktigt hålla mig nu, har tömt mitt karantär karet och tagit ut pumpen för torkning. Ska köpa ett nytt filter imorn pluss 10 kardinaler som sedan ska få gå i detta karatänkar i ett par veckor. Fick tips om att fylla det karantänkaret med vatten från det stora och göra vattenbyten från det så får fiskarna samma vattenvärde som de sedan ska gå.

                Såg att de va rea på kardinaler i stan så jag tänkte passa på och flytten från karantänkaret till det stora sedan borde ju inte vara så dramtisk när vattnet kommer därifrån.
                Så jag borde väl inte råka ut för vitaprick igen efter flytten till det stora om jag gör på detta vis?

                Men hur länge bör de gå i karantän innan de kan flytta? Det stora har varit tetrafritt i 3 veckor och jag har inte sett något konstigt på de andra fiskarna som går där.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Du ser ganska snart om det är vajsing på fisken. Kolla i affären om de har fina runda magar, och inte ser ut som felvända U eller är magra och ynkliga.
                  Jag vet, det är skitsvårt att lägga band på sig, men som tur är så har du dit karantänskar som de kan gå i minst en vecka innan du släpper ner dem i det större karet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    Tack va bra då vet jag vad jag ska titta efter, jag hoppas det här kommer att gå bra.
                    Jag tycker ju att jag har tagit det så lugnt hela tiden så nu kliar det så mycket i fingrarna

                    Men de är ju tur att jag har fått tag på mitt lilla kar nu Men då har jag bara en annan lite fundering. jag har sköljt ur baljan och sköljt ur pumpen, tänkte köpa nytt filter i försäkerhets skull, för det andra hinner inte torka ut nu. Finns det risk för spår av sjukdomar efter sköljning av baljan eller pumpen som kan göra de nya sjuka? Baljan hinner torka tills imorn.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Nejdå, det är ingen fara.
                      Vad blir det mer för invånare i framtiden?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Passat
                        • February 2008
                        • 611

                        Kanon

                        5-6 små skalarer
                        10 corydoras funderar på panda men jag vet inte om de är mer känsliga än andra corydoras. För dessa blev väldigt sjuka i mitt 54 L men jag vet inte om det andra orsäker till det.
                        Är de med känsliga eller har jag fel?

                        Det går nu tre endlers hanar och två ancistrus i 240L karet.
                        Får se om endlerna får stanna eller om de flyttas till 70 L karet där honorna går. men jag har haft dem separerade nu för att jag inte vill ha en massa yngel nu pluss att honorna blev för få än vad som var tänkt.
                        240L SA
                        70L
                        54L

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jag kan bara säga min erfarenhet om Pandan, och den är ingen höjdare. Jag köpte 15 st varav jag har kvar en idag, medans andra sorter inte alls har haft samma dödsfrekvens.
                          Även i affären jag handlar i köpte hem ett tjugotal och av dessa blev det inte många kvar. Då är tex Metallpansarmalen lite enklare att hålla, och att den kostar bara hälften så mycket gör inget heller.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            Okej va tråkigt..tycker ju att de riktigt snygga men de är inge kul om de är fler som haft problem med dem.

                            Men tyvärr så tycker inte jag att metallpansarmalen är så snygg..
                            Finns det någon annan corydoras som kan fungerar som är lite snyggare?

                            Nu har det även hänt lite andra grejer. Var ner till akvarieaffären idag och nu håller jag på att koppa in 10 rödmunstetror i karantänkaret.

                            Kunde inte låta bli dem när jag såg dem och de var också på rea. Så det kommer inte att bli några kardinaler i karet utan dessa snyggingar istället

                            De är ju lite större också så de blir nog inte uppätna av skalarerna heller.
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Och en annan fördel är att de stimmar bra med, utan något yttre hot.
                              Det finns mängder med olika sorters Corys, frågan är bara vad du vill betala för dem. Eftersom man bör ha en grupp på 6-10 st och de kostar 40:-/st eller om de kostar 140:-/st, därav mitt förslag på melattpansarmal.
                              C.sodalis är riktigt fin, likaså C.adolfoi och c.sterbai men är lite dyrare...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Passat
                                • February 2008
                                • 611

                                Ja jag hörde att de stimmar bra..det är ju alltid snyggt

                                Okej ja är det sånna prisskillnader, får väl fråga mig fram i affären vad de tar för sina corydoras. Pandamalarna tror jag kostar 60 eller så kan får 5 för 250 kr. Så runt de kan jag tänka mig.

                                De va snygga corysar som du skickade. Jag får beräkna lite på de här så får vi väl se vad det blir. Kommer att dröja ett tag innan de kommer i för jag har tänkt att ha skalarerna före, längtar så efter dem. Stod och sucktade efter skalarerna idag igen
                                240L SA
                                70L
                                54L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...