240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Perfekt yngelbalja eller kanske en liten "prövapåodling" av gurami kanske...!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      Ja jag blev jättenöjd med den..hehe ja yngelbalja är inte så dumt. Men är gurami svår odlade? har aldrig haft sånna.

      Haha då tror väl min familj att jag är galen..mamma var förbi igår och sa "jaha så nu har du fyra akvarium" Nejdå förklade jag de är bara ett sjukkar så länge.. hehe
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Vissa sorters gurami är faktiskt ganska lätta att få yngel av, det stora problemet brukar vara när man ska mata dem då en del sorters yngel är gaaaanska så små!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          oki..ja får se vad det blir men de är ju alltid kul att prova med något nytt Får se hur de andra karen artar sig.
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            Nu har jag en rolig sak och en tråkig sak att berätta.. Börjar med de roliga. Fick i julklapp av pojkvännen 500 kr på akvarieaffären här i stan och dagen efter med jul hos pappa fick jag ytterligare 200 kr i samma affär så nu kan det handlas

            Men det tråkiga är att de inte har blivit bättre med mina neoner, hade tre som var sjuka redan dagen efter inflytten straxt efter två till så är det fem som bor i sjukkaret. De äter och ser pigga ut men de har alla varsin vitprick i munnen eller på läppen.

            Vad ska jag göra med dessa? de har nu bott i sjukkaret i en vecka pluss de dar i hinken innan de kom i plastlådan.
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Har du provat att medicinera dessa fiskar? Det är svårt att gissa vad det kan vara de drabbats av, men munsvamp eller liknande kanske...
              Om du inte har provat, så testa med salt i hinken och en ganska ordentlig sådan, 0,5 dl/ 10 liter och se om de inte blir bättre av detta.
              Skulle de nu inte bli det så skulle jag personligen ta bort dem, om du inte kan bestämma vad det är de fått och medicinera därefter. Inte köpa några nya fiskar på ett bra tag för att se om det lugnar ner sig, och utgå från detta läget sedan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                Tyvärr så får de nog bli att ta bort dem..jag har haft dem i saltbad sedan jag flyttade dem till hinken och hade lika mycket salt i sjukkaret sedan och de har inte blivit bättre under den här tiden.

                Tycker det är lite synd att de nya fick eller va sjuka. Tänkte i alla fall tala om det för affären att de fiskar jag köpte av dem va sjuka på en gång.

                Känns som om detta projekt går lite segt har aldrig haft så mycket problem, tidigare med mina kar.
                Men det verkar iaf vara bra i de andra karen. Det ser till och med ut som att det har minskat lite på algerna i 70 L karet, jag hoppas det iaf
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Skönt att det finns något ljus i tunneln, men om du kan så är det nog inte fel att låta karet vila ett tag från nya invånare och det får stabilisera sig.
                  Jag vet att det kan vara svårt att luta sig tillbaka och bara se på, men ibland kan man tjäna både tid och ork på att göra det.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    Ja de kan jag tänka mig..min planerning va att ta det lugnt för att inte få sjukdomar men jag fick de ändå. Hade ändå tänkt att vänta lite så att neonerna hinner äta upp sig lite. Fast de kliar i fingrarna att för att få göra klart

                    Men växterna växer en hel del så jag kan sitta och titta på dem så länge tills jag kan få i nya invånare
                    Det är nästa så att man ser en liten bit varje dag som växer. Hade tänkt att lägga upp lite nya bilder men datorn krångla så jag får prova en annan dag. Men det syns en liten skillande från förra veckan jag fick till och med kapa en växt som hade växt upp i lysröret.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      Hehe ibland är det bra att man fyller runt jul. Jag fick ytterligare ett presentkort på akvarieaffären här i stan! så nu har jag endast 1200 kr att spendera där

                      Blev riktigt glad för de kommer att gå åt en del. Men dagarna här har varit intensiva så jag har inte hunnit ner än, tänkte börja med att spendera pengar på ett nytt lysrör och reflektor.

                      Tyvärr så har det inte blivit bättre med terorna plockade har plockat ut några till som jag tyckte såg sämre ut. skulle har gjort som ThinaM sa och plockat ut dessa på en gång med tyckte att kändes lite dumt att ha 10 st i 10 L hink. Jag hade hoppas på att de skulle gå bra ändå nu går det 8 st i mitt sjukkar. Får se om jag hinner ner idag för jag tänkte fråga om de vet vad det kan vara för fel på dem för de har inte hjälpt med salt.

                      Men det verkar som om det bara är tetrorna som är utsatta, har inte sett något på de endlerna eller ancistrusarna.

                      Ikväll ska jag iaf försöka få upp lite nya bilder.

                      Ja just de! Har en annan rolig sak att berätta! Jag har fått räklingar! de är jättesöta. Såg att en annan hona har väldigt mycket rom så hon får kanske ett gäng med snart.
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ömsom vin, ömsom vatten kan man då säga!
                        Det är svårt att säga vad tetrorna drabbats av om man inte kan se antingen en bra bild eller IRL, men kanske de kan hjälpa dig i affären. Kanske det skulle vara en bra idé att ta med fiskarna så de får se dem.

                        Räklingar ja, de är inte stora men väldigt söta när de ser ut som en kopia på sina föräldrar.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          Nu har jag varit ner i butiken och de trodde också att de kunde vara en svamp som jag fått. De hade inte märkt något i sina kar eller hört att någon annan har fått problem, men jag skulle prova med mycopur som jag hade hemma och se om det skulle bli bättre. Gärna i kombination med saltvatten.
                          Ska jag flytta över de andra neonerna också och behandla alla eller bara dem jag har flyttat?
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            Nu kommer bilder som jag lovade

                            Karet idag nu i januari är det fyra månader sedan det startades:


                            Och här är en räkling ca 4-5 mm
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Passat
                              Nu har jag varit ner i butiken och de trodde också att de kunde vara en svamp som jag fått. De hade inte märkt något i sina kar eller hört att någon annan har fått problem, men jag skulle prova med mycopur som jag hade hemma och se om det skulle bli bättre. Gärna i kombination med saltvatten.
                              Ska jag flytta över de andra neonerna också och behandla alla eller bara dem jag har flyttat?
                              Jag skulle nog för säkerhets skull behandla allihop. Karet ser riktigt bra ut, gott jobbat!
                              Jag håller tummarna!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Passat
                                • February 2008
                                • 611

                                Tack så mycket Det är kul att se att växterna har tagit sig så bra.

                                Och nu har jag satt i alla neoner i sjukkaret och börjat behandlingen. Jag hoppas att det ska bli bra. Annars så ger jag nästan upp med neonerna.
                                Vet inte vad man kan tänka sig ha istället.
                                240L SA
                                70L
                                54L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...