240 L Sydamerika-är det tänkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Va bra

    Ska jag hälla i salt i det stora oxå? eller bara om jag märker något med de andra?
    240L SA
    70L
    54L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Vänta med det, personligen försöker jag inte salta mer än nödvändigt och det är sällan kan jag tala om. Inte ens ungfödarna får salt hemma hos mig...
      Bara de kokta äggen jag käkar till frukosten.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        Okej va bra. Jag trodde de va bra att salta men då så då lämnar jag det så länge.

        Hur länge bör de i hinken gå i saltbad?
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Helst tills de är botade, men det kan vara svårt om du inte har ett litet extrafilter att stoppa i.
          Se isf till att det inte blir hela havet stormar, utan att du bryter av vattenströmmen med en rot eller liknande.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            Så nu kommer det lite nya bilder på karet. De är inte mera rörelse nu i karet, växterna har inte hunnit växa så mycket men de är på väg


            Jag fick en överraskning här om dagen, fick 7 endlers av ThinaM. Tyvärr så dog en hona så de har varit 4 st i 70 L karet tills här om dagen då var det två honor och två hanar

            Så jag håvade upp dessa två, nu går det 4 hanar i 240L karet, de nya har inte hunnit färgat ut så mycket än men det börjar komma lite svart på dem. De gamla blev väldigt nyfikna när de nya kom i :



            Har även gjort lite uppdatering i 54 L karet, bytte lite plats på växterna.
            Före:


            Efter:

            Inte så stor ändring, såg att det fortfarande var lite grumligt på det nya kortet, men hur tycker ni att det blev?
            Alltid bra med feedback
            Senast redigerad av Passat; 16 December 2008, 17:27.
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Det ser riktigt bra ut.
              Det enda jag kan lämna som feedback på 54 liters karet är bakgrunden. Vänder du på den har den antingen ett annat stirrigt motiv eller så är den vad jag föredrar svart eller mörkt blå. Testa att byta mot detta så kommer du att få ett helt annat djup i karet och det ser inte så rörigt ut samt att fiskarna syns bättre.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                Tack

                Bra feedback, har haft fundringar på att skaffa en ny bakgrund till mina andra kar men glömt bort det sedan
                Har ju en svart i 240 L karet som jag är väldigt nöjd med. Har en lika hemsk i 70 karet. Men jag har inte prioriterat dessa kar med inredningen när jag fick det stora. Fast en ny bakgrund kan man ju kosta på sig

                En mörkblå kanske inte är så dumt, har inte testat det tidigare.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Varför inte, omväxling förnöjer!
                  Det bästa är att det kostar inte så många kronor men gör så mycket för utseendet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    Nej precis..Tänkt att jag har glömt bort att jag skulle fixa de Ja ja skyller på skolan under den här kursen har det varit fullt upp hela tiden men men den slutar i januari.

                    Håller med om att det kommer nog att bli ett riktigt ansiktslyft
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      Jag undrar över mina små nenoner som blev sjuka. Jag har inte fått tag på någon pump än, men jag undrar då om jag kan ta en av mina pumpar i 54 L karet?

                      Jag upptäckte jag inte behöver den just nu då den andra fick en väldas fart. Kan jag ha den till de sjuka nu tills de blir friska och sätta tillbaka pumpen i 54 karet igen sen? eller kommer de sjukabakterierna att följa med i filtret och smitta ner det karet?
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Eftersom du flyttar pumpen från ett förhoppningsvis "friskt" kar till hinken med sjuka fiskar i ser jag inget som hindrar det.
                        Sedan när du flyttar tillbaka pumpen så är en noggrann rengörning nog att föredra, och att du låter pumpen vara på torra land några dagar innan du sjösätter den igen. Hur ser tetrorna ut nu?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          Okej, men va bra. Men då kör jag med det filtret i värsta fall får jag väl köpa ett nytt filter att sätta i när jag ska sätta i det karet igen.

                          Tyvärr så ser jag inte på neonerna om de har blivit bättre, de bor i hink i badkaret i mörkret så de är lite bleka men alla lever och simmar. Har tänkt att åka till ikea imorn och köpa en plastlåda som de ska få bo i, den kommer jag att kunna se igenom och tänkte ställa den i sovrummet så att de får lite ljus.

                          Känner mig lite hemsk som har haft dem flera dar i hinken, men jag har gjort några små vattenbyten så att de får friskare vatten.

                          Tänkte att den nya platslåda får bli ett sjukakvarium för de verkar ju som om ett sådant kan vara bra att ha.
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Och till slut funkar det som lekkar till ett gäng Corydoras eller liknande...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Passat
                              • February 2008
                              • 611

                              Ja det skulle inte vara så dumt!
                              240L SA
                              70L
                              54L

                              Kommentar

                              • Passat
                                • February 2008
                                • 611

                                Så där ja..igår fick neonerna flytta in i mitt sjukkar. Det verkar som om allt har gått bra. Jag tror att de har blivit friska. Jag har inte kunnat se de vita prickarna så jag tänkte bara låta dem gå i detta kar någon dag till och sedan flytta dem till det stora.

                                Men tyvärr så har en annan av dem fått en prick i munnen, vet inte om jag missade den från början men jag tänkte då flytta över den till sjukkaret när de andra får gå tillbaka.

                                Jag är väldigt nöjd med mitt 80 kr akvarium från ikea Fick ungefär
                                35-40 L och då är det inte fullt heller. Min pump från 54 L karet blev perfekt och det blev inte för strömt heller.


                                240L SA
                                70L
                                54L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...