Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Nej, denna gången var det en liten Ancistrushane som åt upp äggen. Satt och kollade på eländet igårkväll. Det var ett annat par som lekte denna gången och de vaktade lika enträget som det första... men vad fan hjälpte det mot den här stealthige lille gynnaren...
    Så, därför blir det nu en liten... puuuuoohhh faaahaaan... make-over igen.
    Levandefödarna skall ut och Ancistrusarna skall ut - jag har redan ordnat med så Ancistrusarna får gå i ett odlingskar nere i z-shopen, så det blir mumsfillibabba det.
    Rosentetrorna får gå kvar - lite motstånd skall väl Scalarerna ha, eller hur?

    Men, det blir ju ändå lite följetong här i tråden och det kan ju vara kul.

    Två steg fram och ett tillbaka... två steg fram och ett tillbaka...

    vissa har det bra......

    här är det 3 steg fram och 4 mil tillbaka.

    absolut nödvändiga renoveringar i huset (läckande tak, badrum med ström i golvet, rasad spis, rasat värmesystem) som tar sin goda tid......

    under tiden så rasar karen ihop sakta men säkert....

    av 4 kar så är det just nu bara ett litet sketet 42 liters egentillverkat
    i akryl + MDF som fungerar.......endlerhonorna spottar ur sig yngel
    som en annan spottar ut lever om man får in det i truten.....


    -

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Hur går det för Skalarerna? Om rommen klarat sig så borde vara larver nu?

    MVH/Freddan
    Nej, denna gången var det en liten Ancistrushane som åt upp äggen. Satt och kollade på eländet igårkväll. Det var ett annat par som lekte denna gången och de vaktade lika enträget som det första... men vad fan hjälpte det mot den här stealthige lille gynnaren...
    Så, därför blir det nu en liten... puuuuoohhh faaahaaan... make-over igen.
    Levandefödarna skall ut och Ancistrusarna skall ut - jag har redan ordnat med så Ancistrusarna får gå i ett odlingskar nere i z-shopen, så det blir mumsfillibabba det.
    Rosentetrorna får gå kvar - lite motstånd skall väl Scalarerna ha, eller hur?

    Men, det blir ju ändå lite följetong här i tråden och det kan ju vara kul.

    Två steg fram och ett tillbaka... två steg fram och ett tillbaka...

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Hur går det för Skalarerna? Om rommen klarat sig så borde vara larver nu?

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det räcker att ha månbelysningen tänd någon timme efter det vanliga ljuset släckts, och funkar det bra kommer jag hem till dig och sätter upp ett likadant i taket i ditt sovrum!
    Nä det får du inte
    Men i fiskrummet kanske

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Man kanske kan ha en liten timer, även på månbelysningen...?

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ursprungligen postat av Gaffel
    MaxB, efter att jag började utfodra med "Hikari tropical algae wafers" är faktiskt inte våra ancistrus intresserad av svärdsplantorna längre, återgick till sneak wafers under en veckas tid med resultatet att dom genast bosatte sig på bladen och började knapra, har nu åter införskaffat storpåse med orginalet och svärdsplantorna mår riktigt bra.

    Hikari, Making Species Specific Diets For Decades! Offering a wide range of scientifically forumulated diets for all your aquatic pets, providing them complete and excellent nutrition they need to live a long health-filled life!


    1kg påsen på bilden, värd varendaste krona..

    Mina jävla L183 som simmar i 720 tanken här hos mig har fått varierad kost ända sedan dom var 3 cm små men dom älskar ändå svärdplanta bäst

    Har säkert 10 andra malsorter där i men dom e dom ända som käkar upp växter.
    Den enda sorten som klarar sig är jättevallisneria men hur rolig e den på en skala.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det räcker att ha månbelysningen tänd någon timme efter det vanliga ljuset släckts, och funkar det bra kommer jag hem till dig och sätter upp ett likadant i taket i ditt sovrum!

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Du har inte funderat på månbelysning? Så fort jag fått ordning på rampen till mitt stora kar så ska jag inhandla detta då det kan vara riktigt fräckt!
    Ska fiskarna aldrig få sova nu då

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Japp!

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Är rommen kvar?

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Kul att dom lekt igen. Men det är med största sannolikhet ett annat par denna gången, eftersom det är så kort tid emellan lekarna.

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Idag lekte Scalarerna igen! På exakt samma ställe... men jag är osäker på om det är samma par - det är lite svårt att särkilja de 9 stycken.
    Jaja, det är ingen direkt idé att vänta på yngel och grejer - någon av Ancistrusarna skall väl käka upp äggen i morgon... Men, det är ju kul att Scalarerna trivs och har lust att leka!

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Ja, det trodde jag också men hon har fastat i ca 3 veckor innan igår.

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • DAHLBERG
    svarade
    Om hon är riktigt hungrig så äter hon nog vad som helst? Det är lätt att kaxa när man är mätt

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Skalarer brukar väl inte vara kräsna utav sig? Jag har aldrig hört tals om detta iallafall, men nu har jag upptäckt i det mitt skalar kar. Den ena skalar honan har inte ätit på ett tag och dom övriga 4 har dragit ifrån henna ganska rejält i växten. Hon får inte stryk eller något utan har bildat par men den största och den dominaste hannen i karet och hon är rejält kaxig. Jag hade testat med nästan alla mat men hon spottade bara ur det jag gav dom, så då testade jag med vita mygglarver igår och det passade den lilla damen. Så då får man se till att ha vita mygglarver hemma jämt.

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...