Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarecki68
    • September 2005
    • 453

    Ursprungligen postat av ansjo
    Imazo har (haft) inne riktiga Altum, iaf för en månad sedan så handlar din affär med dem så kan de kanske plocka hem åt dig?
    Värt att kolla det med Imazo Tack
    jarecki

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Det verkar faktiskt som att det finns äkta Altum lite varstans för tillfället, gäller bara att hitta rätt och vara snabb!

      Vi skall bara bena ut lite grejer; c90368 - eller Maths som han heter - har uppenbarligen Peru Altum. Lite snurrigt med namnet där... Jag måste fråga; är det dessa som också kallas P. leopoldi?

      De Scalarer som jag har är helt vanliga P. scalare, men i mitt eget tycke mycket fina, högresta exemplar!

      När/om jag själv skaffar Altum så skall det vara den äkta varianten.
      Här är två filmsnuttar på några fina...


      埃及神仙altum angelfish sexing and breedinghttp://tw.myblog.yahoo.com/altumangelfish-know/


      Altum Angelfish defends a territory from other fish. Body colours all heightened during display

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        Ursprungligen postat av MaxB
        Det verkar faktiskt som att det finns äkta Altum lite varstans för tillfället, gäller bara att hitta rätt och vara snabb!

        Vi skall bara bena ut lite grejer; c90368 - eller Maths som han heter - har uppenbarligen Peru Altum. Lite snurrigt med namnet där... Jag måste fråga; är det dessa som också kallas P. leopoldi?

        De Scalarer som jag har är helt vanliga P. scalare, men i mitt eget tycke mycket fina, högresta exemplar!

        När/om jag själv skaffar Altum så skall det vara den äkta varianten.
        Här är två filmsnuttar på några fina...


        埃及神仙altum angelfish sexing and breedinghttp://tw.myblog.yahoo.com/altumangelfish-know/


        http://www.youtube.com/watch?v=B5Mw9...eature=related

        nej...Leopoldi och Peru Altum är inte alls samma sak.



        Peru Altum är såvitt de flesta anser en version av den vanliga scalaren.
        Ungefär som att Red Backs oxå är en version.

        Anledningen till att den kallas Peru Altum är nog mer säljtricks.

        Visst, den har lite längre/högre fenor än den vanliga, men någon Altum är det inte.....lika lite som det är en Leopoldi.

        har haft båda, enorm skillnad på dom.

        .
        .'
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Klart som korvspad, håller man sig borta tillräckligt länge så finns det andra som svarar åt en och helt rätt dessutom
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            OK, jag tänkte väl det!

            Då har vi vanlig scalare;


            Och en variant av vanlig scalare, redback - som är för jävla fin...;


            leopoldi, som tycks bli lite mindre och en aning hoptryckt;


            Sedan Altum;



            Då saknar jag bara en bild på Peru altum....

            Hittade denna film;
            Peru Altum Skalare, Pterophyllum Surinam, Scalare, Skalare, Pterophyllum leopoldi


            och denna;
            Just some Peruvians floating through the tank.my tank is at nobobo.comPictures of my tank at http://www.flickr.com/photos/klptwl/collections/7215762777212309...


            och denna bild på en peru altum med tilläggsnamnet leopoldi...(?)


            Det blir lite lurigt ibland när begreppen blandas - speciellt på nätet - men tack alla för er pålästa input - jag tror jag har läget under hyfsad kontroll nu!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Bild på Peru-altum kan ju Maths fixa!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Bild på Peru-altum kan ju Maths fixa!
                Ja, såklart! Han får gärna dra in ett par stycken bilder här!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Och medan vi väntar på ett par sköna bilder på Maths Peru Altum så slänger jag in en filmsnutt på Schackbrädeshonan;

                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2008, 16:52.

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    Max lyckades du få din jätte rot att sjunka? Min vägrar
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av TastY
                      Max lyckades du få din jätte rot att sjunka? Min vägrar
                      Kolla din "rot-tråd"!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Och mina skalarer har precis flyttat.
                        Nu får de käma lite om maten med diskusarna istället då jag är blöt upp till armhålan eftersom mitt 240 håller på att tömmas! Fick precis sålt det osett till en i Skåne, och eftersom jag ska ner till Helsingborg i morgon och fiska åker karet med i bilen.
                        Så nu är det bara att vänta på min 70-kub blir färdig i veckan så jag kan dra igång den.
                        Ett annat problem som dök upp är belysningen. Aquastyle ska sluta med sin försäljning av belysning och det finns ingen sådan ramp som jag var intresserad av, men jag har kastat ut lite mail till återförsäljare och förhoppningsvis löser det sig ändå.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Bild på Peru-altum kan ju Maths fixa!
                          Kom just hem, så någon bild i kväll blir det inte. Dessutom känns det som att de måste triva in sig lite för att bli representabla. Gårdagens bilder kunde jag skylla på att de just var in koppade

                          Men för att öka på förvirringen lite eller tydligheten Så rekomenderar jag den här sidan och inte bara sidan utan hela saiten.

                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ja där var några godbitar. Man kan förstå att ett ovant öga kan se fel på Peru-Altum och ritig Altum då de nästan har samma lilla knyck i pannan.
                            Riktigt fina ex, och redback är heller inte fel.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Ja där var några godbitar. Man kan förstå att ett ovant öga kan se fel på Peru-Altum och ritig Altum då de nästan har samma lilla knyck i pannan.
                              Dessutom är ett 60 högt akvarium nästan i lägsta laget för fullvuxen Altum. Kommer ihåg de jag hade i mitt 720 som väl var 5-6 år när de såldes, de var halva karet i höjd, ca 30 cm alltså.

                              Peru Altum blir inte lika stora och de är möjliga att få till lek, även om de ska vara svårare än den vanliga Skalaren.

                              Så det ska bli riktigt spännande att se vad det blir av detta försök med Peruaner.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Om ni inte är medlemmar hos Finarama så bli det! Om jag minns rätt så kan man inte se forumet utan att vara medlem.

                                Tyvärr tar det lite tid eftersom man måste bli godkänd av en admin, de har haft problem med spam tydligen.

                                När du blivit medlem kolla in den här tråden



                                I tråden finns det ca 170 bilder från ett SA kar, jag lovar att oavsett vilka tio bilder man skulle plocka från dessa 170 och posta här så skulle det bli fem stjärnor direkt.

                                Helt makalöst vilken design, vilken växtlighet och han verkar ha knökat ner hela Sydamerika i karet. Bilderna är tagna under två års tid, så alla firrar har väl inte varit där samtidigt får vi hoppas.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...