100L Asien inspirerat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    #76
    Ursprungligen postat av Olivin
    Svårt att säga...hur ser det ut? Är det partiklar som åker runt, eller är vattnet bara färgat på något sätt? Kan det vara små luftbubblor? Borde ju inte vara infusorier i ett nystartat akvarium. Kan det vara skräp som filtret inte fångar upp av någon anledning? Kanske testa tillfälligt sätta in ett finporigt filter före det stora filtret för att "polera" vattnet ett tag och se om det hjälper? Om du har något gammalt innerfilter liggande så testa med det i någon vecka och då med så finporig svamp som möjligt.

    Kör du med pumpen nedskruvad så långt det går? Jag hade så i ett akvarium förut och fick då rätt mycket grums i vattnet, jag tror det berodde på att det då byggdes upp mer mulm i filtret än annars som sen åkte ut i akvariet. När jag efter ett tag skruvade upp till max flöde så fick jag först en massa skräp i vattnet men sen efter några dar så försvann det. Men det här är bara massa gissningar, lättare om du kan beskriva ännu mer.

    Har inte sett denna tråden förut och ang bambun; har testat med det innan och efter ett par månader eller så så kan den börja ruttna, men ser att den blir brun. Det är inga problem, det är bara att byta ut pinnarna ett par gånger per år, men kan vara värt att hålla ett öga på efter akvariet har varit igång ett tag. (Allmänt tips, har inget med ditt mjölkiga vatten att göra)
    hej
    bambu hade jag i mitt gammla lilla kar oxå och den vart mörk men verkade inte ruttna eller va nå problem med. hade det väll i två år men denna är som sagt bara 5 dagar gammal så den e knappt blöt

    pumpen är på halveffekt och har vart detsamma hela tiden

    jag va till akvariebutiken för å köpa en finare filtermatta för att göra som du föreslog men de hade ingen. tror dock inte det hjälper i mitt fall

    vattnet har en ljust brun nyans (troligen från den nya roten) och är mjölkigt, precis som om du hällt i ett paket eller två med mjölk. inga particklar inga bubblor. jag har lekt hemakemist för att kolla det och nästan stirrat på akvariet med lupp. det e vitt bara (eller nja ljust gulbrunt då vattnet e färgat)
    det va så från första början men då va det helt isvitt tills roten färgade av sig.

    jag tog tre spannar vatten från gammla karet men där hade jag aldrig dessa problem så jag har svårt att tänka mig det var "sjukt" vatten.
    växterna är oxå från gammla karet bortsett från några nya men då var vattnet redan såhär
    all inredning ny och jag var nog väldigt dum som inte sköljde min biltema blästersand (grövsta modellen) men jag har läst många här som skrivit att den e ren och at det går bra att hälla i som den är.
    100L asien projekt

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #77
      Men då gissar jag på att det är stoft från sanden iaf. Det är ju iofs tvättad sand, men en gammal påse innehåller ändå stenmjöl som skapas av att påsen hanteras, det jag menar är att det nog kan vara olika från påse till påse ifall den behöver tvättas eller ej.

      Försök att på enklaste sätt testa med ett fin-filter ett tag för att se om det gör skillnad innan du gör några andra större åtgärder - lycka till!
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Emman
        • March 2007
        • 213

        #78
        Ursprungligen postat av Olivin
        Men då gissar jag på att det är stoft från sanden iaf. Det är ju iofs tvättad sand, men en gammal påse innehåller ändå stenmjöl som skapas av att påsen hanteras, det jag menar är att det nog kan vara olika från påse till påse ifall den behöver tvättas eller ej.

        Försök att på enklaste sätt testa med ett fin-filter ett tag för att se om det gör skillnad innan du gör några andra större åtgärder - lycka till!

        vet bara inte vart jag ska hitta fin filterduk i storlek av 10*40 cm
        är det en bra eller usel ide att göra större delvattensbyten för att få bort dammet? har sen igår två fiskar i och prosessen att omvandla nitrit till nitrat störs väll bara av vattenbyten?
        förutsatt att vattnet är bra ska man vänta va en månad med första delvattensbytet eller hur är det? det e väll typ så långt tid det tar för nitritet att lugna ner sig och bakterierna att komma igång.
        100L asien projekt

        Kommentar

        • Emman
          • March 2007
          • 213

          #79
          finns det nåt annat man kan använda som filterduk föresten? typ disktrasa eller nåt?
          100L asien projekt

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #80
            Köp JBL Clearol, ett medel som du häller ner i akvariumet, och inom 1o minuter så har alla små partiklar som var för små för pumpen, bundits ihop och lägger sig på bottnen eller sugs in i pumpen.

            5 timmar efter ska vattnet varaa kristallklart om det mjölkiga består av nån sorts stenmjöl.

            Kostar 50-70 kr per flaska ungefär tror jag, och då räcker en flaska till 400 liter vatten,
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Emman
              • March 2007
              • 213

              #81
              jag hällde i tetras variant av det där igår som heter crystal water. kan säga att inget hände
              100L asien projekt

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #82
                Ursprungligen postat av Emman
                jag hällde i tetras variant av det där igår som heter crystal water. kan säga att inget hände

                Fast detta kanske funkar bättre? Kan dock inte garantera något.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #83
                  Finns nåt som heter Easy life också som jag hört många tala varmt om (men har inte provat själv). Tror ändå det kunde vara värt testa först med någon form av enkel mekanisk filtrering. Om du har någon luftpump liggande så kanske ett hemmagjort billi-filter? Eller bara plugga för insugen till BTN med vilken filtersvamp som helst? Gör inte filtret någon skillnad så vet du iallafall att det är något annat än partiklar och kan börja kolla på behandling mot infusorier eller olika medel osv.
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Olivin
                    • July 2006
                    • 573

                    #84
                    Ursprungligen postat av Emman
                    vet bara inte vart jag ska hitta fin filterduk i storlek av 10*40 cm
                    Jag borde förtydliga; jag menar inte att du ska byta all filtermassa i ditt bakgrundsfilter, utan stoppa in ett till litet filter som bara ska vara där ett tag för att se om partiklarna minskar. Ett sätt kan vara att sätta in en svamp där intaget till bakgrundsfiltret är (hålen i bakgunden), ett annat att sätta in ett eget separat filter som får gå tillsammans med det stora en tid, säg någon vecka, för att se om det ger effekt.
                    Medlem i VAAF www.vaaf.se

                    Kommentar

                    • Emman
                      • March 2007
                      • 213

                      #85
                      Ursprungligen postat av Olivin
                      Jag borde förtydliga; jag menar inte att du ska byta all filtermassa i ditt bakgrundsfilter, utan stoppa in ett till litet filter som bara ska vara där ett tag för att se om partiklarna minskar. Ett sätt kan vara att sätta in en svamp där intaget till bakgrundsfiltret är (hålen i bakgunden), ett annat att sätta in ett eget separat filter som får gå tillsammans med det stora en tid, säg någon vecka, för att se om det ger effekt.
                      ja jag förstod att du menade det och det är det jag menar oxå. att sätta nåt i insugen blir svårt. sitter raster fastsiliconade där och både in och utsida är slät så inget går att pilla dit.
                      mitt filter har en insugssida på 10*40 cm och sen är det kanske 10-12 cm tjockt oxå. vill man ha en finare filtrering får jag alltså lägga dit nåt framför allting och det är 10*40 cm stort (filterhörnets djup* höjden på akvariet)
                      jag har dessvärre inga fler pumpar eller nåt jag kan använda tror jag
                      100L asien projekt

                      Kommentar

                      • Emman
                        • March 2007
                        • 213

                        #86
                        vafaan dimman bara tätnar...
                        100L asien projekt

                        Kommentar

                        • Emman
                          • March 2007
                          • 213

                          #87
                          nu har vattnet äntligen klarnat. helt och hållet av sig själv. från att inte ha kunnat se varken bakgrund eller fisk till kristallklart gick det på två dagar. när vi kom upp på morgonen var det helt klart...vilken shock! =)
                          fiskarna verkar trivas bra...eller iaf hanen...som numera är rätt rejält elak mot honan och motar undan henne till enn hörn hela tiden där hon bara ligger och trycker...vet inte om detta kan bli bättre då fler fiskar flyttar in eller om jag ska försöka byta hona till en annan (mosaik gurami)
                          nästa helg kommer iaf lite fembandsbarber i. tänkte börja med 5 st för att inte överbelasta.
                          fick även ett okänt antal malaysiska samdsnäckor från akvariebutiken..dessa gräver ingenting utan kryper bara på ytan och är väldigt förtjusta i ärtor =P
                          alla växterna stortrivs och är gröna och växer med nya skott. inte en enda har vissnat ihopp. kul!
                          100L asien projekt

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #88
                            Hur grov är sanden? Dom kanske inte kommer ner.

                            Du måste ha minst 2 honor till varje gurami hane, annars blir han för på, och aggressiv om inte honan är leksugen.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...