100L Asien inspirerat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #46
    Men jag tycker du dumpar pansarmalarna och tetrorna, och istället tar asiens motsvarigheter: Kuhlii ålar och Barber. Mycket coolare, och du får alla från samma biotop.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Emman
      • March 2007
      • 213

      #47
      barber har jag redan tänkt att ha och under tiden jag väntat på bänken har mina 5 tetror nu blivit 3 så de kommer inte få några kompisar utan leva ensamma till slutet. ålen är ball som fan men rymningsbelägen så jag tror det blir svårt...mitt kar är inte byggt för att vara tätt
      Senast redigerad av Emman; 27 October 2008, 17:59.
      100L asien projekt

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #48
        Du lever O.o

        Kommentar

        • Emman
          • March 2007
          • 213

          #49
          haha ja jag lever. har bara halvt gått under jorden och så har du en märklig nästan mystisk förmåga att alltid skriva när datorn är på men jag inte är här.
          karet står nu på platts är inrett och fyllt med vatten. pump och värmare är inkopplat och shitt va det stormar i lilla tanken från pumpen. måste nog skruva ner (reglerbar) den lite till. går nästan jäss på ytan.
          bilder kommer

          juhste hittade en annan buddha i somras som nu sitter i tanken. vart skitbra *nöjd*
          100L asien projekt

          Kommentar

          • Emman
            • March 2007
            • 213

            #50
            bilder!

            bänken har äntligen kommit hem och inspekterades noga av bästa lillhunden


            nya karet ersatte det gammla så mina småfirrar som fanns kvar fick flytta till en hink där de nu bor


            när gammla karet var borta var det dags för nya bänken att flytta in


            karet passar perfekt


            stormig yta. är det fööör stormigt? *osäker*


            allt inkopplat och klart



            nu är bara frågan. hur länge ska fiskarna bo i hinken (inredd med liten pump och växt) innan de kan flytta till nya karet?
            100L asien projekt

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #51
              Haha, fan vad otur jag måste ha då

              Jag tycker det ser helmysigt ut i ditt kar! Och fiskarna kan med all säkerhet få flytta över rätt omgående, bara temperaturen är rätt. Snygg bänk förresten!

              Mer bilder sen när firrarna kommit i.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #52
                Definitivt riktigt snyggtt!

                Vilka fiskar är det du har i spannen? Nyfiken
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Emman
                  • March 2007
                  • 213

                  #53
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Definitivt riktigt snyggtt!

                  Vilka fiskar är det du har i spannen? Nyfiken
                  tack så mycket. det är 3 st kolglödstetror och 4 zebrasnäckor.
                  vet inte va jag ska göra med tetrorna. ska fråga om jag får byta in dem

                  mina fiskplaner har uppdaterats lite efter att jag var på akvarielagret och prata med dem igår.
                  det kommer bli ett stim fembandsbarber
                  något litet guramipar (de hade rubingurami som var riktigt fina)
                  på botten ska jag faktiskt försöka mig på kuhliålar
                  och sen har jag tittat på olika sorters botior. praktbotian är juh så snygg och efter va se sa i butiken blir dessa ca 30 år och växer alltså långsamt. i mitt kar bör jag kunna ha sånna upp till ca 4 års ålder och det är juh faktiskt ett tag. kollade även på andra botior som inte blev så stora fullvuxna och som de trodde skulle passa. vet dock inte va nån av dom heter
                  Senast redigerad av Emman; 28 October 2008, 07:09.
                  100L asien projekt

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #54
                    Fast det värsta är att under domhär fyra åren kommer praktbotian sluta växa normalt då den ser hur lite den har att växa i, så du kan kanske ha den där i 15 år, däremot kommer den må dåligare och dåligare för att den hindras växa.

                    Tycker du tar någon annan botia, finns många snygga.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #55
                      Pakistan botia: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844&SOK=1
                      Zebra botia: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928&SOK=1
                      Morleti botia: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=263&SOK=1
                      Dvärg botia:http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265&SOK=1

                      Är bättre förslag på kul botior, som kan leva hela sina liv i ditt akvarium.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Emman
                        • March 2007
                        • 213

                        #56
                        så lät det inte alls på akvariepersonalen. hon pekade på några de fått inbytta av en kund som var 5 år och precis växt ur karet och de hade växt på bra

                        hur är det med cirkulationen. det är på tok för strömt i mitt kar va?
                        hur gör jag för att få en mer dämpad belysning mer år det här hållet? http://saltvandssiden.akvariefisk.dk...16B0CE2BAF.JPG
                        ingen av fiskarna jag ska ha vill ha stark belysning
                        100L asien projekt

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #57
                          Ursprungligen postat av Emman
                          så lät det inte alls på akvariepersonalen. hon pekade på några de fått inbytta av en kund som var 5 år och precis växt ur karet och de hade växt på bra

                          hur är det med cirkulationen. det är på tok för strömt i mitt kar va?
                          hur gör jag för att få en mer dämpad belysning mer år det här hållet? http://saltvandssiden.akvariefisk.dk...16B0CE2BAF.JPG
                          ingen av fiskarna jag ska ha vill ha stark belysning
                          Affärer är inte alltid pålitliga, dom försökte nog bara sälja. Praktbotior är ju dyrare än andra botior eftersom alla praktbotior är vildfångade, så då hade hon ju tjänat mer.

                          Tycker du kan sänka cirkulationen likte grann, men inte jätte mycket.

                          Ljuset vet jag inte hur du ska fixa.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Emman
                            • March 2007
                            • 213

                            #58
                            akvarielagret uppfattar jag som mycket seriösa. jag har velat köpa fisk utan att veta bättre och de har inte velat sälja eftersom det inte skulle fungera. sen tar de inte mer för praktbotiorna än de andra så det fanns inget vinstsyfte inräknat där iaf.
                            akvarielagret i solna, sthlm är väll iaf sthlms proffsigaste och kunnigaste akvariebutik och säkert en av landets ledande.

                            cirkulationen ska nog skruvas ner lite ja. lite halvbökigt att gräva fram pumpen bara men det får gå =)
                            100L asien projekt

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #59
                              Ursprungligen postat av Emman
                              akvarielagret uppfattar jag som mycket seriösa. jag har velat köpa fisk utan att veta bättre och de har inte velat sälja eftersom det inte skulle fungera. sen tar de inte mer för praktbotiorna än de andra så det fanns inget vinstsyfte inräknat där iaf.
                              akvarielagret i solna, sthlm är väll iaf sthlms proffsigaste och kunnigaste akvariebutik och säkert en av landets ledande.

                              cirkulationen ska nog skruvas ner lite ja. lite halvbökigt att gräva fram pumpen bara men det får gå =)
                              Jaja, det blir ju ändå i slutändan du som bestämmer vilken fisk du ska ha, men nu har jag sagt mitt iallafall.

                              Mer bilder sen ;D
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              • Broddan
                                • February 2007
                                • 536

                                #60
                                Ett litet stim med dvärgbotior skulle passa perfekt i ditt kar!

                                Det är en livlig aktiv fisk som håller till på botten men ibland åker på upptäcksfärd uppåt i karet, jag rekommenderar den varmt. Den blir ju inte så stor runt 5 cm vilket betyder att den kan gå i ditt kar hela livet om du skulle vilja.

                                Snyggt akvarium!

                                Daniel
                                Hälsningar

                                D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...