100L Asien inspirerat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    #61
    Ursprungligen postat av JojjeN
    Jaja, det blir ju ändå i slutändan du som bestämmer vilken fisk du ska ha, men nu har jag sagt mitt iallafall.

    Mer bilder sen ;D
    hehe jo och inget är bestämt ännu. praktbotiorna ska juh vara väldigt känsliga mot dåliga vattenvärden och jag är ingen kimistslav framför karet utan det har en förmåga att få sköta sig självt lite. hur som helst är de de sista som ska få flytta in. tror jag ska börja med ett guramipar, ska va rätt tåliga va? och sen får fembandsbarberna komma efter det och sist ålarna och eventuellt några botior. låter det som en plan?
    är lite velig över ifall jag ska ha dvärggurami (och isåfall de blå glansiga eller de blåröd randiga) mosaikgurami eller den där rubingurami

    en sak är iaf klart. det blir en ren sydostasien biotip....noja bortsett från några växter iaf
    Senast redigerad av Emman; 28 October 2008, 09:32.
    100L asien projekt

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #62
      Mosaik gurami tycker jag, dom är inte så mesiga, så dom kan försvara sig om barberna skulle gå till attack mot deras "morrhår"
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Emman
        • March 2007
        • 213

        #63
        ja de ska juh vara lite mer på styva linan. dvärgarna är mer skygga av sig. dessutom är mosaik tåligare så det kan nog vara bra för mig som är nybörjare
        100L asien projekt

        Kommentar

        • Emman
          • March 2007
          • 213

          #64
          kom hem nu och såg att vattnet fortfarande var lika grumligt. ser ut som nån spätt ut vattnet med x-antal liter mjölk? e det nått som kommer lägga sig eller ska jag göra vattenbyte? det finns fortfarande ingen fisk i
          100L asien projekt

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #65
            Det lägger sig snart, i morgon bitti skulle jag tippa det är mycket bättre.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Emman
              • March 2007
              • 213

              #66
              igår när jag kom hem fick jag en smärre överraskning. varrnet som tidigare var lite isblått och mjölkigt var nu kraftigt brunt. roten har fällt ut och kanske även bambun. men sen är det som ett brunt pulver över allting i karet. sanden och växterna och öven inne i filterhörnet BAKOM all filtermatta är det fullt med brunt gojs. kan det verkligen komma ifrån roten?
              tempen ligger stadigt och fint på 26 grader (som jag tror ska vara lagom)
              sniglarna fick flytta in igår och började genast krypa runt..lite vingligt i sanden först
              hur länge bör jag vänta tills jag sätter i första fisken? jag tänkte att ett mosaikguramipar skulle få flytta in först för att köra igång karet lite. hur många veckor bör jag vänta efter det med att skaffa fembandsbarberna och hur många är lagom med i första omgången? 5 st kanske? (hade tänkt en 10 st eller något fler totalt sen)
              100L asien projekt

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #67
                Men du hade akvarium innan också va, ett mindre?

                För isåfall kan du ju ta pumpen där och hälla över filtergojset till dethär akvariumet, så kan du hela i fler fiskar snabbare.

                Och det bor inga fler fiskar i hinkar nu då? För isåfall tycker jag att du ska börja med dom, så dom slipper bo där i flera veckor nu.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Emman
                  • March 2007
                  • 213

                  #68
                  ja jag hade en 45 liters skål med en liten fvuval 1 filter. det är urkramat i nya karet en gånng men det va inte så mycket grums på det dessvärre. ca 25 liter gammalt akvarevatten är öven ihällt från skålen till nya karet. det är endast tre tetror i hinken med gammla pumpen. de tänkte jag försöka byta in när jag kper nya fiskarna. vill inte ha fler sånna tetror och jag tycker det e synd om tre ensamma stackare. så fort lilla pumpen inte behöver va kvar i hinken tänkte jag hänga över den till nya karet så får den va där i ett par veckor eller så för att bidra till bättre bakterieuppbyggnad men så länge tetrorna är kvar måste den va i hinken
                  100L asien projekt

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #69
                    Jamen dåså. Men byt ut dom så fort som möjligt
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Emman
                      • March 2007
                      • 213

                      #70
                      tror faktiskt jag ska köpa mina guramisar i helgen (förutsatt att det e öppet nu när det är storhelg)
                      då har karet vart igång knappt en vecka
                      mätte ph nitrit och nitrat (de tester jag har) nyss och det såg väll ok ut. 7-7,5 i ph
                      minsta möjliga på nitrit och ett svagt utslag på nitrat.
                      däremot har jag fått ännu mer brund slem i karet nu. bladen på ala växter e smetiga och tar man i nåt i karet e det slemmigt. ytan är slemmig och har en tjock hinna och glaset är helt brunsvart vid vattennivån. jag har torkar bort va jag hunnat med papper men vafasiken är det å va kommer det ifrån så snabbt!
                      100L asien projekt

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #71
                        Fast egentligen skulle du lagt i fiskar andra dagen.

                        Men hur du kan få all skit i ditt akvarium vet jag inte.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Emman
                          • March 2007
                          • 213

                          #72
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Fast egentligen skulle du lagt i fiskar andra dagen.

                          Men hur du kan få all skit i ditt akvarium vet jag inte.
                          skulle lagt i eller kunde lagt i?
                          jag har alltid trott man måste köra in ett kar lite först?
                          tänkte köpa nya fiskarna idag men måste bygga om lite i filterhörnet innan jag lägger i dem så hoppas de klarar sig i påsen ett par timmar. borde väll inte va nå problem?
                          Senast redigerad av Emman; 31 October 2008, 08:15.
                          100L asien projekt

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #73
                            Ded klarar sig.

                            Men ett akvarium börjar inte köras igång förrens första fiskarna är i, innan det händer inget med "cykeln" i akvariumet. Därför brukar fisk läggas i så fort som möjligt.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Emman
                              • March 2007
                              • 213

                              #74
                              ett par mosaikgurami har nu flyttat in och vattnet är forfarande lika mjölkigt. inte fullt lika brunt som innan men dimmigt som fan! det går knappt att se genom akvariet. vafasiken ska jag göra? detta har varit ifrån dag ett
                              100L asien projekt

                              Kommentar

                              • Olivin
                                • July 2006
                                • 573

                                #75
                                Svårt att säga...hur ser det ut? Är det partiklar som åker runt, eller är vattnet bara färgat på något sätt? Kan det vara små luftbubblor? Borde ju inte vara infusorier i ett nystartat akvarium. Kan det vara skräp som filtret inte fångar upp av någon anledning? Kanske testa tillfälligt sätta in ett finporigt filter före det stora filtret för att "polera" vattnet ett tag och se om det hjälper? Om du har något gammalt innerfilter liggande så testa med det i någon vecka och då med så finporig svamp som möjligt.

                                Kör du med pumpen nedskruvad så långt det går? Jag hade så i ett akvarium förut och fick då rätt mycket grums i vattnet, jag tror det berodde på att det då byggdes upp mer mulm i filtret än annars som sen åkte ut i akvariet. När jag efter ett tag skruvade upp till max flöde så fick jag först en massa skräp i vattnet men sen efter några dar så försvann det. Men det här är bara massa gissningar, lättare om du kan beskriva ännu mer.

                                Har inte sett denna tråden förut och ang bambun; har testat med det innan och efter ett par månader eller så så kan den börja ruttna, men ser att den blir brun. Det är inga problem, det är bara att byta ut pinnarna ett par gånger per år, men kan vara värt att hålla ett öga på efter akvariet har varit igång ett tag. (Allmänt tips, har inget med ditt mjölkiga vatten att göra)
                                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...