Projekt pizzeria akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    Projekt pizzeria akvarium.

    Jag hade fått reda på att pizzerian här i närheten har fått fullt med grönalger och grönvatten i sitt 400-litersakvarium. Jag stack ner och förhandlade lite med ägaren, hörde om jag kanske kunde hjälpa till att få akvariumet fräscht igen för en rimlig slant. Han var verkligen desperat. Han sa att han hade provat allt. Det var ju ganska uppenbart vad som var felet - fel skötsel. Till exempel så matar dom sina fiskar, 3 paroonhajar, med hackade köttbitar, de bitarna som inte blir uppätna fastnar i filtret och börjar mögla.
    Nu är det visserligen inte bestämt att jag ska få jobbet, jag ska ringa och höra med ägaren senare. Har ni några tips till en början på vad jag ska göra för att bekämpa algerna? För det första så hade jag tänkt att köpa mycket andmat och andra flytväxter som dämpar solljuset och suger åt sig näringen. Om jag sedan får behålla jobbet efter det så hade jag tänkt fixa sand, lite mer rötter och växter, gjort mig av med paroonerna och skaffat några riktiga fiskar I dagsläget så ser man inte ens fiskarna pga allt grönt och den enda inredningen dom har är plastprydnader.
    Senast redigerad av Vic; 01 May 2008, 18:59.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    stoppa ner en massa körsbärsräkor däri ist för andmat.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Jenny054
      • May 2007
      • 920

      #3
      Ursprungligen postat av MagicFingers
      stoppa ner en massa körsbärsräkor däri ist för andmat.

      Jag skulle tippa på att Paroonerna glatt skulle mumsa i sig räkor..
      Menar, om dom äter köttbullar så äter dom nog räkor..
      The fish is jumping.....
      Bloggen:
      http://aquastyle.blogspot.com/
      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Du behöver få i en hel massa snabbväxande växter i karet så kommer du hämma algtillväxten rejält, ut med plasten om den tar plats och köp lite billiga snabbväxande strängelväxter. Du kan väl säkerligen få lite Javamossa gratis i någon akvarieaffär i närheten? Tycker inte du skall ta flytväxter utan låt näringen tas upp utav tidigare nämnda växter istället så kommer de med lätthet konkurera ut algerna-
        Regelbundna vattenbyten och PMDD vid varje vattenbyte så kommer det lösa sig, sitter algerna hårt fast på rutan så skrapa den.
        Som ovan nämnt är körsbärsräkor bra på att få bort alger, dessutom är de snorbilliga Dock kanske de inte får överleva Paroonernas stora käftar.
        I annat fall fungerar Siamesiska algätare toppen, likaså Ancistrus.

        En kombination utav allt ovan nämnt kommer göra susen är jag nästan säker på.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Det är väldigt starkt ljus i akvariumet, ni tror inte att flytväxter behövs ändå?
          Jag tänkte också göra ett lite större vattenbyte innan jag lägger i växterna. Ägaren hade visst tömt akvariumet och fyllt på igen, så fiskarna bör tåla det.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Hur stort filter har han, ofta kan det vara ett problem i sig?
            Mycket växter är bra, gärna snabbväxande, som Hygrophilia diffiformis, Cabomba, vattenpest mm.
            Ett tjockt gruslager är bra för då får bakterierna en chans att växa till där, men inte för fin kornstorlek, då kan det bli syrefri nedbrytning vilket rubbar näringsbalansen.
            Hellre än flytväxter skulle jag byta lysrör.

            Om du ska ta detta jobb ska du se till att du får en budget av killen, så att du inte får köpa grejerna själv, och får betalt i pizza.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Hur stort filter har han, ofta kan det vara ett problem i sig?
              Mycket växter är bra, gärna snabbväxande, som Hygrophilia diffiformis, Cabomba, vattenpest mm.
              Ett tjockt gruslager är bra för då får bakterierna en chans att växa till där, men inte för fin kornstorlek, då kan det bli syrefri nedbrytning vilket rubbar näringsbalansen.
              Hellre än flytväxter skulle jag byta lysrör.

              Om du ska ta detta jobb ska du se till att du får en budget av killen, så att du inte får köpa grejerna själv, och får betalt i pizza.
              När jag var där senast så kollade jag in pumpen, den verkade helt OK.
              Japp, dom ska få betala grejorna, och jag ska få betalt per timme
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Sjysst jobb!

                Täta vattenbyten är ju också bra så att du får ut näring ur karet. Äppelsnäckor och små Ancistrus är ju bra på att äta alger och de håller ju växterna rena.
                Jag har under våren fixat ett akvarium som var väldigt grönalgsbevuxet, dock inte grönt vatten, och det som har gjort att balansen har tippat över är det tjocka gruslagret och den ökade växtmängden.
                Sen böt jag filtret för det var på tok för litet, och nu har jag kunnat flerfaldiga fiskmängden.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Nå_Nirvana_Nu
                  • June 2007
                  • 702

                  #9
                  Efter du gjort ovansagda....

                  Efter du gjort det du vill, som redan är skrivit i tråden, så kan du även använda Easycarbo ( något slags "flytande kol"), giftigt i för stora mängder, rätt använt ska det tydligen få fart på växter och verka giftigt för alger.

                  Grattis till initiavet att ta tag i saker på det viset du gjort. BRA


                  men läs först på om det. finns en massa trådar både här och på plantswap om Easycarbo med delade erfarenheter.

                  / NNN

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Sjysst jobb!

                    Täta vattenbyten är ju också bra så att du får ut näring ur karet. Äppelsnäckor och små Ancistrus är ju bra på att äta alger och de håller ju växterna rena.
                    Jag har under våren fixat ett akvarium som var väldigt grönalgsbevuxet, dock inte grönt vatten, och det som har gjort att balansen har tippat över är det tjocka gruslagret och den ökade växtmängden.
                    Sen böt jag filtret för det var på tok för litet, och nu har jag kunnat flerfaldiga fiskmängden.
                    Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
                    Efter du gjort det du vill, som redan är skrivit i tråden, så kan du även använda Easycarbo ( något slags "flytande kol"), giftigt i för stora mängder, rätt använt ska det tydligen få fart på växter och verka giftigt för alger.

                    Grattis till initiavet att ta tag i saker på det viset du gjort. BRA


                    men läs först på om det. finns en massa trådar både här och på plantswap om Easycarbo med delade erfarenheter.

                    / NNN
                    Okej!
                    Äppelsnäckor och små ancistrus ska inte vara något som paroonerna går på?
                    Jag hade tänkt ringa dem senare, så får hoppas att jag får jobbet, och sen ska vi planera vidare och så kan jag höra om de kan betala sakerna jag ska köpa in, som sand(vilken?) och annan inredning.
                    Om det nu blir så, vad tycker ni att jag ska satsa på? Jag funderar på ett sydamerikanskt biotop, men många, många tetror och sedan kanske några corys och scalare. Innan så har pizzerian haft endast stora och "coola" fiskar, som ålar, synodontis..
                    Eller..
                    Så satsar jag på lite mer färg och tar in fiskar från asien också, alltså sällskapsakvarium. Jag menar, det är ju inte bara jag som ska kolla på akvariumet
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • matlo
                      • May 2007
                      • 295

                      #11
                      Eller det allra enklaste, säg till gubben att inte mata med rejäla kött bitar till paroonhajar, det gör inte ens jag till min arowana på nära 1m.

                      och sänk belysningtimmarna till 9h tänt, resten släkt.
                      Istället för kanske 14h tänt och 10h släkt.

                      Har han litet filter så har du även en till faktor varför det blir alger som det blir.
                      3 Paroon hajar smutsar ner rejält, har han över 400l som du sa så tycker jag han bör köpa ett ytterfilter. Runt 8L så kommer det bli snabbt balans.

                      Förstår inte heller varför folk säger att man ska köpa räkor till ett akvarium med paronhajar? man kan ju rätt snabbt räkna ut vad dom kommer att bli.
                      Vattenpest, lavamossa etc, är bra växter som tar upp näring i vattnet.
                      Även lär honom vad en paroonhaj ska ha för mat, inte iallafall stora råa kött bitar hade jag gett till en fisk. Finns att läsa om dom över allt.

                      Lycka till med jobbet
                      Senast redigerad av matlo; 02 May 2008, 11:06.
                      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                      Kommentar

                      • Vic
                        • November 2006
                        • 1533

                        #12
                        Ursprungligen postat av matlo
                        Eller det allra enklaste, säg till gubben att inte mata med rejäla kött bitar till paroonhajar, det gör inte ens jag till min arowana på nära 1m.
                        Det har jag dock redan gjort, men det blir inte lika kul Och jag tror att gästerna skulle tycka om lite fler fiskar med lite färg i akvariumet i stället för 3 parooner, som redan växt ur akvariumet, som ivrigt simmar runt.

                        Ursprungligen postat av matlo
                        och sänk belysningtimmarna till 9h tänt, resten släkt.
                        Istället för kanske 14h tänt och 10h släkt.
                        Det ska jag fixa!

                        Ursprungligen postat av matlo
                        Har han litet filter så har du även en till faktor varför det blir alger som det blir.
                        3 Paroon hajar smutsar ner rejält, har han över 400l som du sa så tycker jag han bör köpa ett ytterfilter. Runt 8L så kommer det bli snabbt balans.
                        Frågan är om dom tycker det är värt priset. Räcker det inte med en extra pump i akvariumet?

                        Ursprungligen postat av matlo
                        Förstår inte heller varför folk säger att man ska köpa räkor till ett akvarium med paronhajar? man kan ju rätt snabbt räkna ut vad dom kommer att bli.
                        Vattenpest, lavamossa etc, är bra växter som tar upp näring i vattnet.
                        Även lär honom vad en paroonhaj ska ha för mat, inte iallafall stora råa kött bitar hade jag gett till en fisk. Finns att läsa om dom över allt.
                        Om dom bestämmer sig för att behålla fiskarna så finns det inget jag kan säga till om, än att ge matråd. Vad sägs om räkor och vit-fisk? Det borde dom ha.

                        Ursprungligen postat av matlo
                        Lycka till med jobbet
                        Tack så mycket
                        Mvh Viktor


                        Apistogramma för hela slanten!

                        Kommentar

                        • Ahlqvist
                          • January 2008
                          • 661

                          #13
                          Nu blev jag sugen på pizza

                          "
                          So Long, and Thanks for All the Fish
                          "
                          Douglas Adams
                          Spana in NVSA's Webbsida!

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ahlqvist
                            Nu blev jag sugen på pizza
                            Blir du alltid när du druckit öl Och alltid när alla pizzerior stängt
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Vic
                              • November 2006
                              • 1533

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ahlqvist
                              Nu blev jag sugen på pizza
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Blir du alltid när du druckit öl Och alltid när alla pizzerior stängt
                              Mvh Viktor


                              Apistogramma för hela slanten!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...