Design375 - Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

    #61
    Ursprungligen postat av danneregner
    göder du med nått?? vad?? 300l växtburk här. hittade en flaska sera gödning för växter längs in i skåpet under 120l hällde i allt ihop i min 300l balja
    Jag göder med PMDD. 4x40ml per vecka i samband med 30-40% vattenbyte. Och så 10 ml easycarbo om dagen. Är nybörjare på växter men försöker läsa mig till det mesta och fråga dem som kan. Tricket de flesta förespråkar är jämna nivåer, så att kasta i en hel flarra är väl itne så bra. Alger alger...

    Annars har jag stoppat ner några lerkulor med näring kring svärdplantorna då de tydligen får mkt näring genom rötterna....
    MVH

    -------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #62
      Ursprungligen postat av issus
      Jag göder med PMDD. 4x40ml per vecka i samband med 30-40% vattenbyte. Och så 10 ml easycarbo om dagen. Är nybörjare på växter men försöker läsa mig till det mesta och fråga dem som kan. Tricket de flesta förespråkar är jämna nivåer, så att kasta i en hel flarra är väl itne så bra. Alger alger...

      Annars har jag stoppat ner några lerkulor med näring kring svärdplantorna då de tydligen får mkt näring genom rötterna....
      ojises 40ml? e väll lite för mycke. skaju va 10ml per 100l. nån som kan säga va easycarbo e??
      Diskus

      Kommentar

      • issus
        • November 2007
        • 209

        #63
        Ursprungligen postat av danneregner
        ojises 40ml? e väll lite för mycke. skaju va 10ml per 100l. nån som kan säga va easycarbo e??

        Karet är på 375l så 37,5 är ju egentligen rekommenderad dos. Kanske ser mindre ut iomed att det är så mkt växter.

        Easycarbo är en CO2-lösning.
        MVH

        -------------------------------
        Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #64
          ....och det är med vilje en förhållandevis låg dos gödning.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #65
            ok jag trodde att 10ml för 100l va mycke så jag trode du göde för mycke med tanke på hur dina växter ser ut efter en så kort tid
            Diskus

            Kommentar

            • issus
              • November 2007
              • 209

              #66
              Nja....övergödning ger väl inte det här resultatet vad jag förstått. Alger snarare...

              Det jag däremot funderar på är vad som skulle hända om jag började köra med CO2 på riktigt....inte för att det behövs...men ändå....
              MVH

              -------------------------------
              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

              Kommentar

              • issus
                • November 2007
                • 209

                #67
                Ursprungligen postat av ansjo
                ....och det är med vilje en förhållandevis låg dos gödning.

                Som karet ser ut nu så sväljer nog växterna en betydligt högre dos om jag vill få ännu mer fart.

                MVH
                MVH

                -------------------------------
                Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #68
                  Jag kör med en dos varannan dag utan några problem, men å andra sidan har jag co2 med.
                  Jag gav dubbel dos var dag tidigare men fick bautaproblem med cyano då nitratvärdet var skyhögt i karet, detta trots allas teser och rekomendationer så det stämmer inte alltid.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • issus
                    • November 2007
                    • 209

                    #69
                    En lång smal stam växer från en svärdplanta också....genom halva karet. Är det dessa man kan göra nya plantor av eller kan de till och med blomma? Någon som vet?
                    MVH

                    -------------------------------
                    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                    Kommentar

                    • danneregner
                      • October 2006
                      • 1347

                      #70
                      svärdplantor får själkar som de växter blomor på som blir nya plantor. när dom nya plantorna fått rötter kan man ta av dom och plantera
                      Diskus

                      Kommentar

                      • issus
                        • November 2007
                        • 209

                        #71
                        Lite update:

                        För ett tag sen var en av mina pansarmalar helt groggy. Fastnade uppåner i växtern osv. Så jag gjorde mig av med honom. Sedan blev min gibbiceps allt slöare. Verkade som han inte åt så mkt. Sedan dog han. Detta är nu en vecka sedan. Alla fiskar i karet trivs till 100%. Dock så är pansarlmalarna, 3stk, lite slöa. Men beter sig dock normalt. Tycker de var livligare förr. Hade egentligen tänkt att köpa mig diskus och slängt i nu men vågar inte förän jag vet att allt är OK.

                        Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Svalt gibbicepsen ihjäl eller?
                        MVH

                        -------------------------------
                        Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #72
                          Det kan vara precis vad som helst, men har du bra syresättning i karet och gör regelbundna vattenbyte så finns det riska att det var matbrist.
                          Vad är det öfr sorts Corydoras du har?
                          Om du testar att köpa fler Corysar till de du redan har så ska du se att det blir lite bättre fart på dem. Se bara till att det är en sort som tål lite varmare vatten om du ska köra med diskus sedan.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • issus
                            • November 2007
                            • 209

                            #73
                            Kanske där problemet ligger. Köpte en digital mätare, den står på 28,2 grader. Det är ungefär där jag vill ligga. Har hittat ett läge där alla växter funkar som ändå ska funka med diskusarna.

                            Pansarmalarna är ju den billigaste sorten, vad de nu heter, de vill väl egentligen ha betydligt kallare. Funkar det att ta in en gäng C. Sterbai med de gamla? Hur gillar de värmen?

                            MVH
                            MVH

                            -------------------------------
                            Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #74
                              Sterbai funkar fint med diskus, och jag har ett gäng på runt 20 st i mitt kar tillsammans med de andra pansarmalarna. Det funkar bra att ha olika sorters pansarmalar tillsammans men de stimmar sällan ihop, utan kör sitt race ifred.
                              Det kan vara det som är problemet med dina pansarmalar, de vill ha 23 grader medans du har 28-29 och detta gör dem slöa?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • viktor333
                                • August 2007
                                • 221

                                #75
                                E de PMDD som har gjort så att det har växt så in i bänken? det ser ju inte ut att va mycket i början

                                Kommentar

                                Arbetssätt...