Design375 - Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jepp, det var han jag menade.
    Kaj som håller hus här i Varberg har mycket gottigt i sina kar, du kan regga dig här: http://www.diskus-varberg.com/forum/...et=default.asp och ta en kik på lite av vad han har hemma.
    Det ska jag göra!

    Tackar för länken....
    MVH

    -------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Så kan du komma hemom mitt för en kopp java när du ändå har vägarna förbi vid diskusköpet!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • issus
        • November 2007
        • 209

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Så kan du komma hemom mitt för en kopp java när du ändå har vägarna förbi vid diskusköpet!
        Jo, man tackar!
        MVH

        -------------------------------
        Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

        Kommentar

        • issus
          • November 2007
          • 209

          #19
          Vad kan maxbelastningsgränsen vara på 375l?

          6-8 diskusar
          30 kardinaler
          7-8 pansarmalar (kan inte stava till corryrhryrdras än)
          4 Siameser
          2-3 L-malar

          Kan man slänga in 15 vinkeltetror eller bilbukar med?

          När når vi gränsen? Det får ju inte bli fisksoppa heller.....tetrorna är ju mer bakgrundslivet som ger en snygg fond, emedans diskusarna tillsammans med karet ska vara den stora attraktionen.
          MVH

          -------------------------------
          Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Du har nog nått gränsen med de fiskar du räknat upp där, och rent biotopriktigt och för diskusens bästa skulle jag plocka bort siameserna, men det är jag det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • issus
              • November 2007
              • 209

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Du har nog nått gränsen med de fiskar du räknat upp där, och rent biotopriktigt och för diskusens bästa skulle jag plocka bort siameserna, men det är jag det.
              Ja, det där stackars Siameserna är inte så populära har jag förstått....hehe. Men det är ju deras rykte som glupska på algerna som gör att de hänger med ett tag till.

              Var inne ett tag på 20x kardinaler och 20x rödmunstetror eller något ytsimmande stim. Men nu lutar det åt 30-40 kardinaler "bara". Känns stilrenast så.
              MVH

              -------------------------------
              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Jo de brukar vara duktiga på att äta alger, men med stigande ålder på fiskarna så försämras tekniken på detta och det är enklare att äta vanligt käk.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • issus
                  • November 2007
                  • 209

                  #23
                  Måste bara passa på att försvara mina stackars budgetstädare (pansarmalarna). Dom är faktiskt ett ganska underhållande gäng. De har en något schizofrem karaktär då de emellanåt tror att de är kardinaltetror och stimmar med dem. De har även slått på sin priayasida på en stackar kardinal som förolyckades i en filterincident förleden.
                  MVH

                  -------------------------------
                  Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                  Kommentar

                  • Fredde L
                    • October 2006
                    • 241

                    #24
                    Måste bara komma och försvara siameserna lite. Har två stycken i mitt diskuskar och jag tycker det funkar fint. Ja jag vet att dom inte är biotopriktiga men dom gör ett gott arbete som algätare. Hade sugmalar innan och förutom att äta alger åt dom upp mina svärdplantor.
                    Siameserna är lite tjuriga mot sina artfränder. Vid matning kan dom jaga varandra rätt bra. Nu har jag bara två så det blir inte så farligt men har man fyra kan jag nog tänka mig att det kan bli bra fart i karet.
                    Att diskusarna skulle bli stressade av dom är enligt min erfarenhet överdriven. Men som sagt det e min erfarenhet.
                    Kan tänka mig att ett nyinflyttat diskusgäng nog tycker dom e farliga.
                    Lycka till med projektet, ska bli kul att följa
                    Mvh//Fredrik


                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Och enligt min erfarenhet är de inga höjdare att ha tillsammans.
                      Det funkar kanske hos en del och inte hos andra men det är bara att prova sig fram.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • issus
                        • November 2007
                        • 209

                        #26
                        Update:

                        Växterna mår lite olika. Idag startar PMDD:andet.





                        Växterna är lite omorganiserade. Snett bakom roten finns det numera plats för något stort och snabbväxande. Vet dock ej vad jag ska satsa på en än. Gälörten verkar trivas iaf. Skjuter skott osv. Kanske blir en likadan på andra sidan med. Annars vill ajg ha lite låg vegetation längre fram emd.

                        Fiskinköp skjuts på framtiden någon vecka. Det blir nämligen en impulsresa till Thailand innan på ett par veckor. Blir till att kolla prylar där med. Nu får karet mogna lite...

                        MVH
                        MVH

                        -------------------------------
                        Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                        Kommentar

                        • Detroit
                          • November 2007
                          • 18

                          #27
                          Ha det så trevligt i Thailand!
                          Jag tycker absolut du skall satsa på enhetlighet i ditt färgval av Discus.
                          Jag är så trött på alla som blandar alla möjliga färger och proppar karen fulla till bristningsgränsen och planterar växterna i krukor!!! i tomma kar.
                          Nej du är helt klart på gång med något riktigt snyggt så förstör inte helheten med en massa olika färger och albinosar.
                          Du bodde väl i Trollhättan, så jag antar att du menade Stavre Zoo som din lokala butik med Discus. Jag har haft Discus i många år och alltid (nästan i alla fall) handlat av dem. Visst de är lite dyrare men de har super kvalitet och du får en mycket bra service om du skulle få problem.
                          Han kommer ganska så snart få hem lite VF också

                          MVH // PL

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Ska du till Thailand och Bangkok är ett bra tips att ta dig till Weekend market. Där finns ett område som är bautastort med skitbilliga (och även dyrare) växter och tillbehör. Men gå dit innan du reser hem så växterna håller sig fräscha under flygresan.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • issus
                              • November 2007
                              • 209

                              #29
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Ska du till Thailand och Bangkok är ett bra tips att ta dig till Weekend market. Där finns ett område som är bautastort med skitbilliga (och även dyrare) växter och tillbehör. Men gå dit innan du reser hem så växterna håller sig fräscha under flygresan.
                              Japps! Det är planen. Brujar alltid bli en obligatorisk dag eller två i BKK innan hemfärd. Jatujak (weekend market) är alltid med i planeringen.

                              Vet du om tex MBK har akvaristik med eller?

                              MVH
                              MVH

                              -------------------------------
                              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Jag har inte sett det tidigare, men det är lätt att missa en och annan avdelning där eftersom det är så litet....not!
                                Brukar bara vara släptåg åt frugan som ska ha kläder när vi är runt i BKK innan vi ska hemåt igen. Annars finns det säkerligen andra marknader och diskusodlare man skulle kunna besöka, men en av de mest kända har slutat, Kitti.
                                Ska be frugan ringa dit ner tills nästa gång vi ska hälsa på släkten och kolla om man kan få komma på besök till diskusodlare då det finns några stycken runt BKK.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...