Design375 - Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

    #31
    Update:

    Nol
    10:27 lördag förmiddag
    Kardinaler: 10st/95kr

    Det priset är nog svårslaget.

    När jag startade denna tråd så föreslog flera skribenter att jag skulle skaffa fler än de 10 kardinaler jag hade då. Det var hela tiden min tanke från början också. Sedan dess har två förolyckats i fliterrelaterade tillbud. Så population sjönk till ynka 8 individer. Men, efter besöket hos Nols Ciklidhobby idag, så simmar det nu 38 kardinaler i karet. Ganska snyggt om jag får säga det själv. Äntligen börjar det kännas som ett kar där det faktiskt bor någon.

    Nu får dessa nya rackare chansen att växa en månad innan diskusarna kommer.

    MVH
    MVH

    -------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #32
      Låter som en bra ide. Satte en gång ner 300 kardinaler till 25 diskus i ett 1200 liters kar det var ingen bra ide. Det var som o fodra med levandefoder. Det gick åt massor innan vi han mörklägga karet.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • issus
        • November 2007
        • 209

        #33
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Låter som en bra ide. Satte en gång ner 300 kardinaler till 25 diskus i ett 1200 liters kar det var ingen bra ide. Det var som o fodra med levandefoder. Det gick åt massor innan vi han mörklägga karet.
        Låter inte som det roligaste scenariot...
        MVH

        -------------------------------
        Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #34
          Ursprungligen postat av issus
          Låter inte som det roligaste scenariot...
          Nja Man borde ju ha tänkt komma med 300 små nya chockade kardinaler med ny lukt. Var ju som o mata guldfisk. Det som förvånade mig dock var att de bet av dem på mitten.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Ursprungligen postat av issus
            Update:

            Nol
            10:27 lördag förmiddag
            Kardinaler: 10st/95kr

            Det priset är nog svårslaget.
            70:- betalade jag sist för 10 kardinaler!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • issus
              • November 2007
              • 209

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              70:- betalade jag sist för 10 kardinaler!
              DET var inget dåligt pris. Nåja, jag slapp betala 185:- som den lokala zoohandlarn iaf.

              Det växer annars ganska friskt i karet nu. Problemet är dock min L-mal som behandlar svärdplantorna som ett salladsbord. Bild tages varje måndag efter vattenbyte och gödning. Kommer slänga upp den och eventuellt någon video framöver.
              MVH

              -------------------------------
              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Det problemet har jag med, och har fått välja mellan svärdsplantor eller malar och då var valet inte så svårt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Här ser du i bakgrunden hur plantorna ser ut efter malarnas härjningar, och de som har gnagt mest är mina Golden Nugget.
                  Bifogade filer
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • issus
                    • November 2007
                    • 209

                    #39
                    Fina firrar!

                    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med malen dock. Ett fint ex på ca 15cm. Får läta bra adoptivföräldrar!
                    MVH

                    -------------------------------
                    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                    Kommentar

                    • issus
                      • November 2007
                      • 209

                      #40
                      Update:

                      Tänkte försöka få upp en bild varje måndag. Mest för egen del för att se hur bra PMDD funkar, och för att dokumentation aldrig är något man ångrar i efterhand. Sen är det ju alltid kul med feedback.

                      Och jodå, visst växer det. Under den senasten vecka har det faktiskt redan skjutit fart i vissa växter. Trots att jag bara haft i en dosering PMDD hittills. Den andra åkte i ikväll.

                      Kolla tex in Gälörten:

                      En vecka sen: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/0f...260349b0fa.jpg

                      Ikväll: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/0f...7f388d0dce.jpg

                      Även Polysperman och svärdplantorna kommer igång. Men fortfarande finns det ett "hål", eller "reserverat område" i bak. Det lutar nog åt rejält med vegetation där, tex en buskig vattenormbunke. Det mesta i karet verkar tåla uppemot 28 grader. Förutom några av de små växterna. Men de var fesna redan mär de åkte i karet. De kommer bli utbytta mot låga anubias vad det verkar nu.

                      Koncentrerar mig mest på att få ordning på karet innan jag åker bort. Stabilitet känns prioriterat för både fisk och vatten. PH: 6,5-7. Vattnet är mjukt och ingen nitrit trots att det redan är i nästan 50 fiskar i karet. Att vrida ur ett gammalt filter i det nya verkar vara en bra och hyffsat säker metod.

                      Även om "de riktiga" fiskarna ska köpa första om en månad var jag förbi Gubbero idag. De har en hel del bra men inte riktigt vad jag letar efter. Får letat upp tropisk fiskimort eller vad de heter. Eller vänta på att Gubbero får in något bra.

                      Och så lite kväll:



                      Gälörten som dubblat sin längd under en vecka:

                      Fotosidan är forum, gallerier och en fototidning för alla fotointresserade. Fotosidan har allt för den fotointresserade - allt mellan kamera och bild; fotonyheter, produktnyheter, bilder och bildkritik.


                      (Ja, jag vet, sjukt lat är jag som inte fixat bakgrunden än....)

                      MVH
                      MVH

                      -------------------------------
                      Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Det ser riktigt bra ut ditt kar! Vänta även ett par veckor så kommer Polysperman bakom roten att växa till sig och täppa igen hålet i bakgrunden.
                        Tropen ligger vid Kaggeledstorget och är inte så värst svårt att hitta då tom jag har gjort det. Annars kan du alltid ta dig 7 mil söderut så ska du få se på grejer!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • issus
                          • November 2007
                          • 209

                          #42
                          Bakom roten är det inte en Polysperma. Utan någon växt som inte riktigt lika snabb. Glömt namnet.

                          Polysperman är den famför modulen till vänster. Och den har börjat skjuta fart nu.

                          Det verkar faktiskt som att jag får ta och åka söderut. Brukar dom ha mkt fisk i lager eller?

                          Gubbberos fiskar är något dyrare än på andra ställen men desto bättre i kvalité. Kvalité känns viktigare än att få skitfisk tycker jag. En resa till Varberg kan nog realiseras ganska snart.

                          MVH
                          MVH

                          -------------------------------
                          Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Det är riktig kanonkvalité på fisken här och bra priser med. Sedan är det en akvarieaffär som har 50% rabatt på fisk med, så passa på så snart som möjligt.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • issus
                              • November 2007
                              • 209

                              #44
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det är riktig kanonkvalité på fisken här och bra priser med. Sedan är det en akvarieaffär som har 50% rabatt på fisk med, så passa på så snart som möjligt.

                              Har du några webadresser till dessa?
                              MVH

                              -------------------------------
                              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                              Kommentar

                              • issus
                                • November 2007
                                • 209

                                #45
                                Någon som vet hur bra BL Discus i Helsingborg är?
                                MVH

                                -------------------------------
                                Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                                Kommentar

                                Arbetssätt...