Tanganyika 540l, vi vill också vara med

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    Ursprungligen postat av matte159
    Kul att du också har stappersier. Mina betersig lika dant och söker sig till röset (det vet du nog, men...). Jag tror att jag har lyckats se en köns skillnad och undrar om du har sett samma. Bortsätt från färgen så har hanarna, när de spänner sig, lite, lite, spetsigare fenor. Om du inte har sett det så kolla, jag vill veta om jag äntligen helt 100% lyckats se vilka av mina som har vilket kön. Är det lugnt i karet, så har ju alla mina samma färg men minsta rörelse så får två stycken en mycket mörkare färg.
    Jag har funderat på det där med könen, men har inte kunnat sen någon annan skillnad än att hannarna är mörkare, men jag börjar tvivla på det med, då jag nu börjar tro att även de absolut blekaste är utstötta hannar. Men jag ska kolla det där med fenorna.

    Sen undrar jag, är det hanen eller honan som vaktar snäckan? För nu är det två snäckor som vaktas ordentligt av två stappersi (rättstavningen vill ändra stappersi till papperstapet ), och jag har fått för mig att den ena är en hona och den andra är en hanne, de är iaf inte speciellt aggressiva mot varandra. Men lek har det garanterat varit, tyvärr så var inte jag hemma att få se det, men fästmön meddelade via telefon vad som pågick.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Det brukar oftast bara vara honan som vaktar sin snäcka med ungar i. Det låter nästan som att det är 2 honor som har ungar i varsin snäcka istället tycker jag.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        Jag såg nu att den som vaktar i princip alla snäckorna, och som därmed så ut att vakta en av snäckorna i mitten, var den som var och hälsade på hos den andra som också vaktar en snäcka. Så den i mitten är förmodligen en hanne, och den andra är honan. Det finns även en till mörk Stappersi i området, och förhoppningsvis är det då också en hona. Resten som gömmer sig i stenröset är antagligen bortkörda från snäckorna.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          Åh! Hittade gammal tråd! Hur går det?
          www.devons.se

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            Ojoj, här slutade jag visst uppdatera, så kan man väl inte behandla folk? Får se nu om jag kommer ihåg vad som hände. Sessorna bildade snabbt två revir, ett vid varje stenrös, och förökade sig som kaniner (eller guppy). Det var enormt intressant att se när de äldre syskonen vaktade sina små yngelsyskon, det är en enormt vacker fisk. Jullarna däremot... jag har läst att jullar är en av de få fiskarter som kan backa, men det hade inte de här förstått. De simmade in i snäckor och trånga utrymmen mellan stenarna, fastnade och dog. Stappersin blev lite för stressade av alla prinsessor, så det tog inte lång tid förrän karet bestod av enbart ett hundratal prinsessor i två olika stim. Så här i efterhand kan man nog dra slutsatsen att vi hade behövt något som konkurrerade med prinsessorna, kanske ett stort stim med Troffar. Men då vi levde på studentpeng vad det lite mycket att skaffa för tillfället.

            Drygt ett år senare köpte vi lägenhet, och vi kände att det blev för mycket att ta med sig karet av flera anledningar (bl.a. så visste vi inte hur det fungerade med försäkring och stora mängder vatten på tredje våningen). Så vi bytte in Prinsessorna i en zoobutik och gjorde oss av med karet.

            Hoppas detta plötsliga slut inte avskräcker folk från att prova Tanganyika, det är väldigt intressanta fiskar (ska nog ta en titt och se vad Mats lyckades göra med sitt). Men nu har det börjat klia i fingrarna igen, kanske Malawi, eller SA, eller kanske ett monsterkar, får se vad som händer. Men det blir definitivt ett forumkar då igen .

            PS. Kul att vara tillbaks i hobbyn igen, blev en lång paus med lgh-köp och barnskaffande
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            Arbetssätt...