Tanganyika 540l, vi vill också vara med

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    Tanganyika 540l, vi vill också vara med

    Har länge funderat över hur vi skulle göra om 150-liters karet till nåt roligare, just nu går där ett litet gäng tigerbarber, tre siamesiska algätare och några corydoras. Växterna är fula, inredningen är tråkig, även om fiskarna verkar trivas... Har varit inne på att skaffa ciklider flera gånger innan, men det har inte blivit av då det skillnaden mellan ett ordentligt ciklidkar och vår slarvburk var väldigt stor. Dessutom kändes karet på tok för litet för att kunna göra något kul av.

    Nu har vi blivit med större kar!

    Vi har nyligen startat ett 40-liters växtkar med lite räkor i, och nu kände vi att ett snyggt kalt kar med enbart ciklider och sten i vore kul som kontrast, har tidigare sett bilder samt de enkla karen, sand med lite sten i, i butik. Då vi inte har någon tidigare erfarenhet eller kännedom om vad det finns för ciklider, var det bara in på Zoopet och läsa. Att det fanns ciklider från olika områden visste vi, och att det är oskriven lag att det är förbjudet att blanda .

    Som av en slump så råkade vi hitta en "liten" tråd om en viss 960-liters Tanganyika balja ... Och så vidare... Tanganyika it is (Tack MaxB)

    Än så länge finns bara karet, bifogar bild, men planer smids och tips tas gärna emot. Våra funderingar just nu är vad för slags pump och bakgrund vi ska ha. Har förstått att frigolit är en vanlig lösning, brukar kunna bli snyggt. Pengar till ett nytt BTN finns tyvärr inte. Men oavsett är tanken ett inbyggt filter bakom bakgrunden. Vad gäller pump så har vi (hanen) funderat på en Aquarium Systems New-Jet 1200 som filterpump och en Hydor Koralia 1 som cirkulations pump. Vi vill väldigt gärna ha kommentarer angående pumpen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00039.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,6 KB
ID: 2176496
    (Karet kommer inte stå kvar framför fönstret, måste tömma 150-litaren innan vi kan möblera om.)

    Vad gäller invånare har vi tänkt oss:

    Lamprologus Ocellatus, Nkamba Bay
    Julidochromis Regani, Kipili
    Neolamprologus Brichardi, Rutunga

    Eventuellt adderar vi någon Cyprichromis senare om det blir för tomt i överdelen.



    Fredrik o Emily
    Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 20 October 2007, 17:48.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Invånarna skulle nog funka utmärkt.
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • felix_ragnar
      • August 2006
      • 1424

      #3
      Förresten ser fram emot bilder allteftersom det kommer inredning och dylikt.
      Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Bilder kommer det att läggas upp, om det blir en frigolitbakgrund så blir det bilder framförallt på det projektet ett tag framöver. Läst här och där att man inte ska ha för brottom, så ska försöka ta det lilla lugna vad gäller inredningen.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • mongoloj
          • August 2006
          • 125

          #5
          Ett tips är att lägga tråden i Projekt avdelningen istället, där är det nog fler som hittar den! Kjell eller någon forum admin kanske har lust att flytta den eller om du helt enkelt kanske gör en ny. Alltid kul att följa projekt!
          Min zoon:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #6
            Har du alldeles rätt i! Tack så mycket, har frågat admin. Går det inte så får vi väl starta om den, synd bara i så fall att den ska ligga på två ställen.
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • mongoloj
              • August 2006
              • 125

              #7
              Har sett några trådar som blivit flyttade så det borde inte vara några probs

              Angående bakgrunden, har ni kollat på BTNs slimline serie? Kanske inte riktigt den sortens bakgrund ni ville ha, men ett bra alternativ till de vanliga BTN.
              Min zoon:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                #8
                Vi har kollat in dom, helt klart snygga, men de är lite platta. Man skule ju klart kunna limma på ett par moduler, men då springer pengarna iväg igen. Men det återstår att titta närmre på, kanske kan få tag på något begagnat.
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • felix_ragnar
                  • August 2006
                  • 1424

                  #9
                  Begagnat kan nog finnas men kanske lite svårt att få tag i då de flesta säljer BTN som sitter i burkarna så då får du köpa burken också.
                  Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Halloj!
                    Kul att kunna inspirera! Det skall bli spännande att följa projektet!
                    Fisksammansättningen låter jättebra tycker jag.
                    Mitt projekt är ju ett enda stort experiment och burken ändrar sig hela tiden - såpass stora kar som det ni skall sätta igång har en tendens att leva sina egna liv och man får liksom följa med i svängarna. Man inser till exempel att ju större volym, desto större individuell frihet tar fiskarna i anspråk och beteendena kanske kommer att skilja sig en smula åt om man jämför med att ha dom i mindre baljor. Dom har ju enorma ytor i sin naturliga miljö.
                    Jag har fått addera sten för att liksom ge alla en fristad - och jag får nog putta i en del sten till. Detta kommer ju att ändra karets utseende - men det är sådant man får ta. Nog om detta!

                    Ta den tid som behövs och framför allt, stressa inte!

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      #11
                      Funderat lite på pump och tror inte vi vill ha en cirkulationspump i karet, ska helst dölja allt bakom bakgrunden och då funkar inte det. Utan det får nog bli ett större pumphuvud till filtret, en AS New-Jet 2300 bör nog räcka. Om man ska låta vatten självmant rinna in genom ett öppet filter som sitter vid ytan bakom filtret, hoppas jag gör mig förstådd, vilken yta (lodrät) bör man ha på filtret för att det ska hinna fyllas på med vatten till pumpen, som sitter i slutändan. Oj vad förvirrat det lät. Förtydligar med najs paintbild.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 10,0 KB
ID: 2097244

                      Filtret ska inte sitta bakom hela bakgrunden, utan min fråga är snarare hur långt ner i bakgrunden måste filtret gå för att det ska flöda tillräckligt till pumpen.
                      Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 11 October 2007, 10:07.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        #12
                        Kul att få svar från dig Max, även om inte oväntat *ler*. Vad har du för cirkualtion i karet? har förstått att allt mellan 1 och 10ggr volymen i timmen rekomenderas, beror helt på vem man pratar med.
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av MrLogic
                          Kul att få svar från dig Max, även om inte oväntat *ler*. Vad har du för cirkualtion i karet? har förstått att allt mellan 1 och 10ggr volymen i timmen rekomenderas, beror helt på vem man pratar med.
                          Jag hade en skalle (aqua-någonting...) i början till filtret bakom BTN-bakgrunden som spolade 2 500 liter i timmen. Detta blev dock, i mitt tycke, alldeles för starkt drag. Ärligt talat vet jag inte om fiskarna brydde sig om detta, men det var inte kul att se dom stå med huvudena mot vattendraget och liksom stillastående hela tiden simma mot strömmen. Så fort de vände sig om så åkte dom iväg med vattnet.
                          Nu har ju jag ganska små ciklider i mitt kar - och stora saftiga Frontosor kanske älskar, och kräver, denna typ av drag.
                          Jag bytte till ett mindre huvud som drog 1 500 liter i timmen och det blev genast mycket bättre harmoni i vattnet. Denna skalle förde tyvärr en hel del oväsen, så jag investerade i ett EHEIM 2080 (tror jag det heter) Professional 3, utombordsfilter med två utsug som spolar 1 700 liter i timmen. Ett av utsugen satte jag bakom BTN-bakgrunden - så där är samma filterfunktion som innan, och ett av utsugen i själva karet. Nu är det hyfsat tyst och det verkar vara ett gott jämnt flöde i karet.
                          Så, för min del har jag nästan dubbla litermängden spolandes i timmen. Men om detta anses vara för lite vet jag ärligt talat inte - det funkar uppenbarligen i mitt kar och det räcker för att jag skall känna mig nöjd.
                          Däremot har jag förstått att Malawiciklider (som jag inte kan ett dyft om) gärna vill ha ett oerhört drag i vattnet.

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            #14
                            kul att fler joinar det bästa "träsket" inom hobbyn
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              #15
                              Ursprungligen postat av fredd
                              kul att fler joinar det bästa "träsket" inom hobbyn
                              Träsket? njae, snarare röset
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...