960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Hallå! Jag har varit lite tyst av mig ett tag nu, då jag varit lite deppig utav olika anledningar. Men nu går iallafall en Cyprichromis hona med rom i munnen lagom till jul+ att Compressicepsen- hannen har lekt med 2 honor+ att en utav moorii-honorna släppt sin kull, så nu finns det en jädra massa moorii både stora och små.

    Och då blir man på lite bättre humör.

    Till dom lite tråkigare sakerna som hänt i mina kar istället, så dig denna lille dubiosi hannen som jag skrev om för några dagarna sen, sen har min Helianthus hona börjat att bita ihjäl vissa av sina äldsta ungar som nu är ganska stora, vilket jag tycker är ett märligt sätt att vakta sina ungar på. Har du märkt något liknande med dina Gracilisar?

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Hallå! Jag har varit lite tyst av mig ett tag nu, då jag varit lite deppig utav olika anledningar. Men nu går iallafall en Cyprichromis hona med rom i munnen lagom till jul+ att Compressicepsen- hannen har lekt med 2 honor+ att en utav moorii-honorna släppt sin kull, så nu finns det en jädra massa moorii både stora och små.

      Och då blir man på lite bättre humör.

      Till dom lite tråkigare sakerna som hänt i mina kar istället, så dig denna lille dubiosi hannen som jag skrev om för några dagarna sen, sen har min Helianthus hona börjat att bita ihjäl vissa av sina äldsta ungar som nu är ganska stora, vilket jag tycker är ett märligt sätt att vakta sina ungar på. Har du märkt något liknande med dina Gracilisar?

      MVH/Freddan

      Gôtt att höra av dig, Freddan! Ja, visst är det så att positiva händelser i karen gör att man blir på lite goare humör om man känner sig lite vissen!

      Nja, Gracilisarna uppvisar inte någon direkt aggressivitet mot sina yngel - däremot kan de ibland markera med en liten "rusning" mot de allra största ynglen någon gång - men det är inget som leder till något jagande och absolut inte till bett eller skada. De största ungarna tycks inte heller bry sig utan håller sig i närheten.
      De största ynglen kan jag nog säga är ungfiskar nu och man ser faktiskt hur vissa av dom spänner sig inför varandra och faktiskt visar på undomligt lekbeteende - även om det är långt kvar till reella lekar. G-ynglen visar däremot en påtaglig aggressivitet mot Julleynglen och gör faktiskt små men intensiva utfall även mot de vuxna Jullarna.

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Okej, då vet jag. Blir det någon julklapp till dig själv till ditt Tanganyika-kar? Själv kommer jag att köpa en liten Dubiosi till plus en Cyprichromis hona.

        Sen funderar jag faktiskt på att släppa i en grupp Stappersi, då jag fastnat för dom genom mattes filmer. Någon som vet om dom har några inte på Herkules zoo? Det var ett tag sen man var där så.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av 127bubbel
          Okej, då vet jag. Blir det någon julklapp till dig själv till ditt Tanganyika-kar? Själv kommer jag att köpa en liten Dubiosi till plus en Cyprichromis hona.

          Sen funderar jag faktiskt på att släppa i en grupp Stappersi, då jag fastnat för dom genom mattes filmer. Någon som vet om dom har några inte på Herkules zoo? Det var ett tag sen man var där så.

          MVH/Freddan
          Har inte varit på Herkules på ett bra tag - så jag vet inte... sorry!

          Nej, någon "wheel-clap" till T-karet blir det nog inte... men däremot så skall jag köpa mig ett litet nano-kar och sätta igång med lite fina räkor!

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            Ursprungligen postat av MaxB
            däremot så skall jag köpa mig ett litet nano-kar och sätta igång med lite fina räkor!
            Då skulle du ju passa på att hänga med till Tyskland ju både för nano-kar och räkors skull.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Okej, då vet jag. Blir det någon julklapp till dig själv till ditt Tanganyika-kar? Själv kommer jag att köpa en liten Dubiosi till plus en Cyprichromis hona.

              Sen funderar jag faktiskt på att släppa i en grupp Stappersi, då jag fastnat för dom genom mattes filmer. Någon som vet om dom har några inte på Herkules zoo? Det var ett tag sen man var där så.

              MVH/Freddan

              Stappersi är något i sin egen klass! De är skit-snygga och roliga att titta på! Sättet de gräver på när de trycker ner huvudet i sanden och simmar som f*n så att sanden yr! Det är jätte-kul att se!

              Hur stora kar var det du hade nu igen? Jag vet att du har skrivit det, men jag orkar inte gå igenom hela tråden.

              Ps. Byter smilisarna plats? Nu är de som de var från början, men under en veckas tid nu tror jag att de "arga" var överst i vänster.
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                Ursprungligen postat av matte159
                Stappersi är något i sin egen klass! De är skit-snygga och roliga att titta på! Sättet de gräver på när de trycker ner huvudet i sanden och simmar som f*n så att sanden yr! Det är jätte-kul att se!

                haha jag älskar när dom gör så, ser helt underbart ut heheh
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                  Då skulle du ju passa på att hänga med till Tyskland ju både för nano-kar och räkors skull.

                  Ahhh, jag får stå över denna gång, tyvärr! Jag kan tänka mig att det finns en hel del små sköna kar att hitta där - typ 10 liter och därunder... men jag får försöka få tag på ett här hemma.
                  Men det skall bli kul att få sätta igång ett eller några stycken!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Matte och Fredd! Visst är det för jädra fränt när de "plogar" sig fram i sanden! Jag har försökt att få med det på film flera gånger men man kan liksom inte klocka in när dom skall göra det!

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      oj oj har varit borta härifrån allt för länge nu... har inte läst nåt på 1,5 vecka överhuvudtaget pga barnafödande.. ja inte jag alltså, utan tanten
                      Kan du inte dra en kort sammanfattning av vad som hänt, yngel osv osv?
                      och självklart några sköna bilder

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av battalionP
                        oj oj har varit borta härifrån allt för länge nu... har inte läst nåt på 1,5 vecka överhuvudtaget pga barnafödande.. ja inte jag alltså, utan tanten
                        Kan du inte dra en kort sammanfattning av vad som hänt, yngel osv osv?
                        och självklart några sköna bilder

                        /Hans
                        Först och främst STORT GRATTIS!!!

                        Phhuuooo - det händer grejer hela tiden - yngel i massor och full fart. Jag har nästan ingen koll på allt - men kan du inte kolla lite bakåt i tråden? Det finns massor av bilder och filmsnuttar!

                        Såklart kommer det mer bilder och filmer löpande!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aah, jag hade inget annat för mig så jag tog en snutt... Det är ju alltid lite gôtt med en film!

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Först och främst STORT GRATTIS!!!

                            men kan du inte kolla lite bakåt i tråden?
                            Tack tack!

                            Jo visst kan jag det, men det är ju sååååååååå mycket att läsa
                            Det är inte för inte som jag har blivit kallad lat hela livet
                            Men känner jag dig rätt så behöver jag inte vänta särskillt länge innan en drös filmer och bilder kommer!

                            Oj va gracilisynglen har vuxit! Jag har ett gäng brichardiyngel, eller gäng är väl att överdriva, 2 tappra själar av 30 överlevde första veckan,. I alla fall, jag var helt hundra på att dom skulle dött när vi kom hem men dom har betat massa alger från stenar så dom lever och ser ut att må bra än så länge
                            Vad har då detta med ditt kar och dina yngel att göra? Nja inte mycket förutom att jag är en gnutta avis

                            Hur går det med planeringen i 600 liters?

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av battalionP
                              Tack tack!

                              Jo visst kan jag det, men det är ju sååååååååå mycket att läsa
                              Det är inte för inte som jag har blivit kallad lat hela livet
                              Men känner jag dig rätt så behöver jag inte vänta särskillt länge innan en drös filmer och bilder kommer!

                              Oj va gracilisynglen har vuxit! Jag har ett gäng brichardiyngel, eller gäng är väl att överdriva, 2 tappra själar av 30 överlevde första veckan,. I alla fall, jag var helt hundra på att dom skulle dött när vi kom hem men dom har betat massa alger från stenar så dom lever och ser ut att må bra än så länge
                              Vad har då detta med ditt kar och dina yngel att göra? Nja inte mycket förutom att jag är en gnutta avis

                              Hur går det med planeringen i 600 liters?

                              /Hans

                              Ja, Gracilisynglen från första kullen börjar bli så stora att det närmar sig små inbördes fighter och rudimentära lekbeteenden dessa små gynnare emellan - det dröjer såklart ett bra tag till dess, men när det sätter igång så får vi se hur karet utvecklar sig. Gracilisarna är ganska tuffa men inte så att det är omöjligt för de andra att bilda revir i närheten de också. Gracilisarna har dock en mycket listig och långtgående yngelvårdarstrategi som gör att kolonien sakta men säkert växer och till slut kan jag se ett scenario där hälften, och kanske mer än det, av akvariet regeras av Gracilisarna. Det skall bli spännande på något sätt att kolla hur det här utvecklar sig.

                              För att flika in ett annat ämne i tråden så kan jag berätta att planeringen för 600-karet troligtvis blir tätt packat med rötter och småväxter, ända från botten och upp till ytan. Några varianter av Apistogramma skall få gå där och så är jag sugen på att, bara för att jag har haft dom förr med lyckat resultat, ha en liten grupp fina Scalarer.

                              Jag skall börja röja det karet i mellandagarna!

                              Jag kommer att starta en separat tråd i det ämnet - och givetvis pumpa in bilder och filmer!


                              Lycka till med dina Brichardi - det blir mååååååååååånga fler kullar - Bet on that Batty!

                              Kommentar

                              • JEK
                                • March 2007
                                • 1467

                                Ska bli kul att följa 600-literprojektet Blir det altum eller vanliga scalarer?
                                Mvh.
                                Johan - akvarielös!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...