960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Dom är riktigt snygga alltså. Har du kunnat lista ut några hannar och honor ännu? Hannar borde vara lätt att lista ut, då dom uppvaktar honorna mycket.

    Och jäklar vad Cyprichromis-honorna hade munnarna fulla!

    Hur går det förresten med dina cyprichromis-yngel?

    MVH/Freddan

    Och mina Transcriptus tog fram en ny kull med ungar idag, vilket var överraskande men väldigt roligt.
    Njaaa... Det är en fem-sex stycken, något större och rödare - som jag misstänker kan vara hanar. Men, dom är mest upptagna med att böka runt och spänna sig för varandra. Det dröjer nog ett tag till... men det vore ju fränt att få se lite lek på dom!

    Cyprichromisarna leker konstant men det är väldigt få yngel som klarar sig - och dom växer lååååååångsamt.

    Kul att du har rena yngelfabriken i dina kar.
    Jag lyckades filma ett Ocellatusyngel just precis - så jag skall över till den andra tråden och lägga upp en snutt där!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Vad skall vi kalla dina kar då om mina är rena yngelfabriken. Vi måste komma på något bra namn där.

      Jag tänkte lite mer på Jullarna och deras betenende angående yngelvården. Som jag har förstått det så lever väl ditt Marlieri-par väldigt nära ena Transcriptus-honan? Dom här 2 sorterna är ju väldigt lika varandra, och även deras yngel är väldigt likna varandra så borde väl föräldrarna ta fel ibland och vakta varandras yngel? Eller försöker dina Marlieri och Transcriptus att ta varandras yngel?

      Lite intressant att diskutera tycker jag.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Vad skall vi kalla dina kar då om mina är rena yngelfabriken. Vi måste komma på något bra namn där.

        Jag tänkte lite mer på Jullarna och deras betenende angående yngelvården. Som jag har förstått det så lever väl ditt Marlieri-par väldigt nära ena Transcriptus-honan? Dom här 2 sorterna är ju väldigt lika varandra, och även deras yngel är väldigt likna varandra så borde väl föräldrarna ta fel ibland och vakta varandras yngel? Eller försöker dina Marlieri och Transcriptus att ta varandras yngel?

        Lite intressant att diskutera tycker jag.

        MVH/Freddan

        Ingen leopard har precis lika dana prickar, men för oss ser många identiska ut
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, det stämmer att Marlieriparet går mycket nära en av Transcriptus-honorna. Jag har faktiskt inte sett att de respektive föräldrarna ger sig på yngel från "den andra sidan". Faktum är att det ser ut som om ynglen får dra runt precis hur de vill, hullerombuller. Det finns ju så äckligt mycket gömställen, skrymslen och vrår de kan smita in i. Däremot ser jag att julle- och Gracilisynglen "fajtas" sinsemellan.


          Ja, det är rena snabbköpet när det gäller yngel i karet, och i och med att det är Tanganyika så kan vi ju kalla det ett "Yngel-ICA"-kar, som svar på din undran över vad vi skall kalla det, Freddan!

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Japp, det blir ett bra namn.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Vi snackade lite i Ocellatustråden om olika t-ciklider i mindre kar och om dom är lättlekta o.s.v.
              I 80-literskaret är nu Marlieriföräldrarna riktigt vrålsura på sina stora ungar och så här ser det ut när honan, eller i alla fall, den mindre av dom (är fortfarande lite osäker på könen i detta paret) verkligen vill bli av med sina förstfödda.
              Det är alltså hög tid att plocka ur en rejäl grupp nu.




              I 960-burken är det sig likt och ingenting nytt har egentligen hänt där. Jag planerar att stuva runt med lite ny sten och addera lite gömställen och prång.
              Jag återkommer när det händer nåt kul!

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Jäklar va många! Ja, ska de upp så har du att göra.
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  holy hell vad dom växer!
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Boys!
                    Sicka sköna kommentarer! Flabbade riktigt gott!

                    Inbland kan jag faktiskt ligga å vri mej i bingen då jag ligger å funderar på hur i hela Helgoland jag skall få upp dom - men har det gått förr om åren så skall det gå nu också!

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Kan bara instämma med dom andra att dom blivit bra stora och många är dom också.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Halloj Boys!
                        Sicka sköna kommentarer! Flabbade riktigt gott!

                        Inbland kan jag faktiskt ligga å vri mej i bingen då jag ligger å funderar på hur i hela Helgoland jag skall få upp dom - men har det gått förr om åren så skall det gå nu också!

                        Det är det jobbiga med akvaristiken, det kan ibland störa nattsömnen.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Lekorgien fortsätter även i mina kar. Satt nyss och glodde på en Cyprichromis lek, och jag måste säga jäkla vad hannen blev grann. Det var den andra leken på 3 dagar, så just nu går 2 utav 5 honor och tuggar.

                          Dock så var det en annan hane som lekte idag än för dom som lekte för 3 dagar sen.

                          Hur många honor har du som tuggar för tillfället mats?

                          Jag satt ju och räknade nu hur många ägg som kommer ut och det var 8-9 stycken. Hur många brukar dina få? När man tittar på dina så ser det ju ut som ibland som dom hade ca 30 ägg i munnen.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag har 8 honor i karet - 5 av dom tuggar för tillfället. Jag vet inte hur många ägg dom får plats med i munnen, och det ser ju faktiskt ut som om det är 1 000 stycken - men antalet du har räknat till stämmer nog bra.

                            Såg några nya Cyprichromisyngel igår när jag bytte vatten. Småynglen står gärna högst upp i karet vid vattenytan och glaset. Har man då vattenytan ovanför "ramen/kanten" på karet så ser man dom inte förrän de har blivit lite större och vågar sig ut på öppet vatten.

                            Kommentar

                            • jeppehb
                              • January 2008
                              • 139

                              Vad vägde akvariet, har du koll på det? Alltså bara glaset?

                              Mvh. Jesper

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av jeppehb
                                Vad vägde akvariet, har du koll på det? Alltså bara glaset?

                                Mvh. Jesper
                                Ja, hmmm - det var ju tungt utav bara helvete, och vi var fyra man som bar in det - ett par hundra kilo kanske, eller hundrafemtio?

                                Någon som vet vad ett 960 bara glaset väger?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...