960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Och det är inte bra.
    Hade jag inte en aning om, kan undra om det är så fortfarande?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Kjell och Ansjo! Det var bra info! General Tonic blir det altså inte. Jag som har en Neanderthalares envishet att inte dra i kemikalier i vattnet fortsätter att medelst hävert suga upp skiten...
      Det här är dock lustigt - jag har faktiskt väldigt sällan haft problem med cyano, det dyker liksom bara inte upp... så läser jag om skiten här på forumet och Ansjo börjar berätta om eländet. Då, kommer det krypande här hos mig också... jävlars.
      Kan det månne ha att göra med att karet står väldigt, och då menar jag VÄLDIGT nära ett fönster där solen ligger på typ 300 timmar om dagen?

      Där har vi ägget, eller hur go vänner?

      Om det är så, så köper jag virke imorrn och spikar igen gluggen!

      Kommentar

      • Guppy_nisse
        • April 2003
        • 641

        Jäkla tjusigt Max! Gillar uppbyggnaden av skifret... Hade jag haft mitt kar så, så hade det inte blivit mycket datoriserande.. *tummen upp*
        //Tobias
        DIY Is The Shit!
        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          AAhhhhh!!!
          Datorn har pajat där hemma så jag var bara tvungen att låna mormors.

          Vad är cyano? Är det det gröna som ligger på bottnen och stenarna, ja kort sagt över allt? Hoppas att jag klarar mig undan det nu när jag snart startat upp mitt T-projekt på riktigt (Röd cikliderna har börjat "misshandla" mina malar nu, tyvärr, så de måste bort).

          Hur lång tid brukar fiskarna tugga (jag menar den arten som du har, Max, som jag ALDRIG kommer ihåg)? Jag längtar verkligen till att ynglen ska visa sig.
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, Cyanon är det där gröna täcket som ligger i fläckar överallt. Jag har haft det vid några tillfällen förut men det har försvunnit av sg självt - och det tror jag faktiskt att det kommer att göra om ett tag nu också. Som tur är ligger det liksom ovanpå och det är relativt lätt att suga upp det med en hävert, men lite pilligt. Har haft det i sommar i Discuskaret - men nu är det borta där som tur är. Jag kan tänka mig att ljus spelar in i ganska stor utsträckning och här har solen legat på grymt de senaste dagarna.

            Cyprichromis heter dom som är munruvare, hon har gått i drygt fyra veckor nu tror jag. Jag bevakar henne hela tiden och SKALL ha ett par filmsekunder på henne när hon släpper sin heavy load. Ynglen syns så fint i haksäcken, man ser ögon och fenor - hon måste ju för fan släppa lasset snart...

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              hehe aa känns som hon hållt hårt i dom ynglen
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • winette
                • March 2007
                • 102

                Ja satte upp rullgardiner i vartenda fönster för att försöka dämpa algväxten!
                Nerdraget dygnet runt
                Skitsnyggt kar förresten

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag har inte haft rören igång på två dagar - endast några timmar på kvällen, och gardinerna är fördragna framför fönstret där solen ligger på... ja, vi får se om Cyanon bleknar bort av sig självt. Detta är en ny erfarenhet då jag faktiskt inte haft någre nämnvärda problem med cyano genom åren - alltid skall det vara något...

                  I den lilla T-baljan tycks Marlierierna trivas fint. Här är ett par bilder;
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    Smygläst från sida 1 nu under kvällen och det har varit oerhört intressant läsning. Emellertid undrar jag över vuxenstorleken på fiskarna du har i karet nu, eftersom det är så stort kar är det svårt att avgöra. Dessutom undrar jag om du vet storleken på merparten av Tangya-cikliderna, är det runt 10,15 eller 20 cm? Hur många av de gula rackarna (som du har som avatar) kan man ha i ett 54 L? Du nämnde tidigare att de kunde vara i 50-100 L
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      gul occelatus heter dom, kika i artbeskrivningarna
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Visst! Lamprologus Ocellatus de gula snäcklekarna är inte mer än ung. 3 cm. De munruvande Cyprichromisarna är väl runt 8 cm. Gracilisarna är nog styva decimetern långa och jullarna även dom 7-8 cm.
                        I den lilla T-baljan går dock en riktigt stöddig Marlieri - den är över decimetern - tillsammans med en mindre. På första bilden i mitt tidigare inlägg för en stund sedan syns båda två. Det är den större som syns längst bak. Tänk då på att det är nära 50 cm mellan fiskarna på fotot.

                        De olika snäcklekarna (Lamproligus) kan man ha i små kar - inred med sand och snäckor och bara njut!


                        Edit; jag får göra ett tillägg här; Menar du storleken på de fiskar som går i mitt kar eller tanganyika generellt? Då gäller alla storlekar från smått till stort. I ett 50-literskar tror jag tre par Lamprologus kan vara lagom.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 August 2007, 21:40.

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          Några små tips som kan hjälpa (det är inte säkert men det har hjälpt några gånger men alla kar är olika och det är ofta inte bara en orsak till cyano).

                          Lite kaliumnitrat (ingår i pmdd), inte mycket men så du får 1 eller 2 ppm nitrat i karet. Alternativt - gå över till att mata med högproteinfoder.

                          Lägg pH på över 8

                          Kraftig ström över botten så att mattorna inte får så stor möjlighet att sitta kvar. Mattorna bildas troligen av dessa "strån" just för att bilda syrefria områden som befrämjar kvävebindning från luften (eller kvävgas i vattnet).

                          En kombination av ovanstående.

                          Icke prövad metod (i alla fall inte av mig). Använda en låg dos aquafuran (eller liknande). De är ju bakterier. Nackdel - du slår ut nyttiga bakterier också och får i princip en nystart.

                          MVH Lasse

                          Absolut ingen General Tonic. Fråga gärna min fru om hennes skräckupplevelse när hon råkade komma hem från KK med vår förstfödda dotter när jag samtidigt medicinerat mina ögonstenar (Cytocara moorii) med General tonic. Hon pratar om detta fortfarande efter trettio år.....
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Tack för tipsen!
                            Här finns en hel del att tänka på - jag återkommer med lite rapporter längre fram!

                            En liten grej bara; Tips på högproteinfoder?
                            Matar nu med fryst Artemia, räkmix, mysis och cyklops och med jämna mellanrum lite gröna vegetabiliska flingor. Matar dessutom bara så mycket de äter upp.

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              jag fick tips av min zookille att krill skulle vara väldigt bra för T-ciklider. Jag matar mycket med tropicals tanganyikaflingor.

                              /Hans
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Visst är det magiskt när man sätter sig ner och tittar i karet, speciellt när man känner på sig att något är på gång...?
                                Jag spanade som vanligt in Cyprichromis-honan för att se om hon skulle släppa sina yngel - och då ser jag att hon släppt dom redan, påpassligt när man inte varit hemma... ynglen borta, inget att göra - det går fler tåg och två honor till tuggar för tillfället. Medans jag satt och svor över detta så ser jag en helt enorm yngelsvärm under Gracilisarna - jojomänsan där är en god kull!
                                Jag försökte ta några bilder men JÄDRAR vad svårt att få någon bra bild. Jag lyckades knäppa två bilder som jag beskurit hårt och man kan se några yngel i nedre vänsterkanten - ännu värre är det att filma då det syns toppen när jag kollar filmen på datorn - men på YouTubes grova, rutformiga upplösning syns nästan ingenting - men kolla in den ändå. Ni får kisa lite med ögonen så syns ynglen röra sig.
                                WOOOAAAAAHHH - jag måste köpa ny kamera och filmutrustning!!!




                                Edit; jag ser nu när jag tittat på filmen igen att det går att se dom precis i mitten av rutan strax under den som står och vaktar, och i slutet på filmen mot den där lite svarta kantiga stenen ser man ett gäng. Dom är väldigt spridda och dom har ynglen på ett stort område strax bakom den där lite avlånga stenen med mycket cyano på.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 August 2007, 21:28.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...