Apor i skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Ursprungligen postat av åheim
    https://www.youtube.com/watch?v=nP27zZ-Vjow

    Superhäftigt akvarium Du har inredit på ett sätt man i stort sett aldrig ser nämligen 3 dimensionellt Du har placerat riktigt stora grenar vid frontglaset så det skapar ett härligt djup och man blir liksom nyfiken att kika in bland grenverket, asså det är så smart! Det är väldigt trevligt utan massa grönska också eftersom du har en så rik inredning! Det här blir en kul tråd att följa
    Dom lovorden bugar och tackar jag för, jag är riktigt nöjd med hur det ser ut men vill som sagt ha lite mer växter.
    Blir nog en uppdatering nästa helg då jag fått tag i lite mer växter nu.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      Sen så fick jag tillslut fixat film på "mysterie ynglena".
      Om någon av er tror er veta vad det kan vara så kom med era förslag, måste vara en fisk sort som lägger rom.
       

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        Lägger in ytterligare en till film på mysterie ynglena.
         

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Zombivarg
          Lägger in ytterligare en till film på mysterie ynglena.
          Kroppsformen, färgerna och rörelsemönster säger mig att det är en tetra. Vilket kan vara helt fel...
          Efter lite letande hittade jag Schmards tetra, ingen jag sett eller hört talas om. Arten är en romspridare bland växter.
          Om växterna kommer från en butiks växtkar, så kan det vara så att denna tetra kommit med som en bifångst, som de har hällt i växtkaret eftersom den är lite blek och de inte vetat vad det är för art. En teori, bättre än inget.

          Bifogade filer
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            Ursprungligen postat av c90368
            Kroppsformen, färgerna och rörelsemönster säger mig att det är en tetra. Vilket kan vara helt fel...
            Efter lite letande hittade jag Schmards tetra, ingen jag sett eller hört talas om. Arten är en romspridare bland växter.
            Om växterna kommer från en butiks växtkar, så kan det vara så att denna tetra kommit med som en bifångst, som de har hällt i växtkaret eftersom den är lite blek och de inte vetat vad det är för art. En teori, bättre än inget.

            https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=2228&SOK=1
            Det är nog inte helt otänkbart det du skriver.
            Växterna kom i detta fallet från två olika internet butiker som vi beställde växter från, ska skriva till båda och se om dom vet något, inte tänkt på det förrän nu.
            Från det att vi fick hem växterna tog det ytterligare ca 2 veckor tror jag innan jag började plantera ner växterna i karet, som är min mors.
            Mitt kar va inte klart vid den tid pungten så alla våra växter förvarades i hennes kar.
            Det gick ytterligare någon vecka innan hon skulle börja köpa in sina första fiskar, det va när vi kom hem med några otosar och dvärg pansarmalar som vi upptäckte ynglena när jag började kopa in dom nya fiskarna.
            Jag tycker ibland att dom skimrar i gult men har trott att det varit på grund av sanden, lyset och det svagt färgade vattnet, då det inte alltid syns.
            Dock så ser Hemigrammus schmardae ut att ha sin svarta prick längre bak än vad ynglenas prick är, men det kan kanske ändra sig när dom blir större.

            Ja, jag får fota och filma om några veckor när dom vuxit lite till och kanske jag kan få svar från någon av butikerna.
            Oavsätt så är det riktigt spännande och roligt att följa dessa.

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              Nu vet jag vilken sorts fisk våra mysterieyngel är https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=67&SOK=1
              hoppas länken funkar annars får ni söka på Praktbarb.
              visar sig att den ena butiken har dessa i det karet dom har Winterløv i, vilket va en av växterna jag skickade efter i november.
              Har kollat på fisken och gämfört med bilderna jag har på ynglens och dom verkar stämma med varandra.
              Dock är det en stor fisk blir 15cm som vuxen och det jag läst om den verkar den dessutom otrevlig mot andra små fiskar och äter/ dödar gärna dom, så nu får jag se vad mamma säger imorgon när jag informerar henne om detta.
              Roligt ändå att veta vad det är för sort så vi kan ta ett beslut om vad vi ska göra med dom.
              Tror ni att rosentetror äter dessa yngel?

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                Ursprungligen postat av Zombivarg
                Tror ni att rosentetror äter dessa yngel?
                Hmm, det är nog tvärtom..

                Först tror jag att dessa yngel är tillräckligt stora så jag TROR att med största sannolikhet att de klarar sig med rosentetror initialt.

                Men barben enl art beskrivningen blir 14 cm och rosentetror bara 4cm..

                Vissa har haft otur med sina barber om man kollar på kommentarerna för artbeskrivningen du länkade till.. Andra har haft tur med dem. (men de skriver inte vilka andra fiskar de har hållit dem med eller bara barber..)

                Så i värsta fall så kommer barerna att äta/skada rosentetrorna när barberna blir fullvuxna.. Det är ju en 14 cm eventuell buse ? jämte en 4 cm..

                Sen tittar man vidare på artbeskrivningarna mellan dessa så de har ingen överlappande temperatur men 23°/24° skall inte vara något problem alls.

                PH är samma för bägge arterna.

                DVS: De arter du sätter ihop bör ha likvärdiga livsbetingelser så det vore tex oklokt att om du behåller barerna att skaffa djur som vill ha basiskt och varmare vatten.

                Barben vill ha ett större kar än rosentetror enl beskrivningen. Och det låter ju riktigt när den är större. Så beroende på storleken på karet så kan det påverka om du skall/kan behålla dem.

                Sen enl kommentarerna så fixar barerna sniglarna. Så tänker du ha trevliga sniglar så är det något att ta i beaktningen.

                Så resonerar jag i alla fall.. ?

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  Ursprungligen postat av Lusse
                  Hmm, det är nog tvärtom..

                  Först tror jag att dessa yngel är tillräckligt stora så jag TROR att med största sannolikhet att de klarar sig med rosentetror initialt.

                  Men barben enl art beskrivningen blir 14 cm och rosentetror bara 4cm..

                  Vissa har haft otur med sina barber om man kollar på kommentarerna för artbeskrivningen du länkade till.. Andra har haft tur med dem. (men de skriver inte vilka andra fiskar de har hållit dem med eller bara barber..)

                  Så i värsta fall så kommer barerna att äta/skada rosentetrorna när barberna blir fullvuxna.. Det är ju en 14 cm eventuell buse ? jämte en 4 cm..

                  Sen tittar man vidare på artbeskrivningarna mellan dessa så de har ingen överlappande temperatur men 23°/24° skall inte vara något problem alls.

                  PH är samma för bägge arterna.

                  DVS: De arter du sätter ihop bör ha likvärdiga livsbetingelser så det vore tex oklokt att om du behåller barerna att skaffa djur som vill ha basiskt och varmare vatten.

                  Barben vill ha ett större kar än rosentetror enl beskrivningen. Och det låter ju riktigt när den är större. Så beroende på storleken på karet så kan det påverka om du skall/kan behålla dem.

                  Sen enl kommentarerna så fixar barerna sniglarna. Så tänker du ha trevliga sniglar så är det något att ta i beaktningen.

                  Så resonerar jag i alla fall.. ?
                  Ja, som jag skrev ovan så vet jag att det är en stor fisk och att den är otrevlig och som jag misstänkte så vill så klart inte min mamma ha dom och inte jag heller.
                  Sen formulerade jag mig lite dåligt när jag frågade om rosentetrorna kunde äta upp ynglena nu.
                  Det jag mena var om vi kunde få hjälp av rosentetrorna att få bort ynglena då dom just nu är så små och riktigt svåra att fånga.
                  Men jag kommer fortsätta att försöka fånga dom så att vi kan bli av med dom.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...