Apor i skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    #91
    [QUOTE=Nando Vilka fiskar har du ”spikat” i nuläget?[/QUOTE]

    Dessa fiskar är dom jag ska ha
    Axelrodia riesei - 20st
    Danionella dracula - 20st , dessa kan vara riktigt svåra att få tag i och då blir det i stället Microdevario kubotai - 30st då dessa är mindre än dracula fisken, dessa kan jag få tag i
    Aspidoras pauciradiatus - 10st , får jag inte tag i dessa då blir det istället Corydoras hastatus - 10st, dessa kommer jag börja med 10st och sedan öka på antalet om det ser lite ut i karet
    Så klart räknar jag på vattenmängden jämte fisk men jag vill också ha koll på karet jämte fisk- det får inte ge känslan av för mycket fisk eller för lite fisk, jag vill ha och känna en harmoni i mitt kar, hoppas ni förstår vad jag menar.

    Sen så får jag se om det blir en trio Macmasteri eller en grupp bolivaner, vill ha båda men har bara ett kar så måste bestämma vilken jag ska börja med.
    Gillar båda sorterna men får känslan, när jag läser i andras trådar, att bolivanerna kanske är mer långlivade, sen beror det ju även på om jag hittar någon riktigt snygg macmasteri när jag kommer så långt så det valet får helt enkelt vänta.
    Senast redigerad av Zombivarg; 06 January 2024, 20:10.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #92
      Ursprungligen postat av Nando
      Tänk att ett gäng grenar, lite vatten och några växter kan vara så vackert! Det är så kul att följa ditt projekt! Vilka fiskar har du ”spikat” i nuläget?
      Ja, det gör väldigt mycket
      Ska bli roligt att fota i morgon efter att jag hämtat och satt ner alla mina växter.

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #93
        Nu är det dagen efter och jag är helt slut, mina fötter, ben och rygg värker men jag är äntligen klar med mitt kar eller ja nästan , saknas några liter vatten så det fyller jag på imorgon.
        Nytagna bilder, så klart , lite grumligt och som ni ser saknas det några liter vatten till.
        Växterna har klarat sig hyfsat under tiden i väntan på dagen, visa bättre än andra så jag får se längre fram om jag behöver fylla på med något mer, vill vänta lite och se hur allt sätter sig.

        Växterna jag har i karet nu är dessa
        Bucephalandra pygmaea, ’wavy green’
        Cryptocoryne undulata, bredbladig
        Cryptocoryn 'flamingo' - Denna kommer troligtvis inte att klara sig
        Cryptocoryne parva​ - Jag får se om denna klarar sig, kan gå åt båda hållen så jag får helt enkelt vänta och se
        Cryptocoryne Walkeri
        Cryptocoryne wendtii tropica​
        Limnophila sessiliflora
        Microsorum pteropus
        Microsorum pteropus, Windeløv
        Taxiphyllum barbieri 'bogor moss'
        Vallisneria spiralis​ 'Tigris'
        Vallisneria spiralis​ 'Rubra'
        Nymphaea lotus​ röd
        Musselblomma

        Kommentar

        • björnsitsen

          • December 2006
          • 139

          #94
          Otroligt snyggt! Ser ut att va hur djupt som helst! Pinnarna ger ett bra djup och det ser ändå inte trångt ut! Egentligen räcker växternas storlek som det är just nu. Bara lägga till ordentligt bärnstensfärgat vatten😍😍

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #95
            Ursprungligen postat av björnsitsen
            Otroligt snyggt! Ser ut att va hur djupt som helst! Pinnarna ger ett bra djup och det ser ändå inte trångt ut! Egentligen räcker växternas storlek som det är just nu. Bara lägga till ordentligt bärnstensfärgat vatten😍😍
            Tack björnsitsen, jag är själv väldigt nöjd med det hela, ska bli roligt att se hur växterna tar sig och fyller ut lite mer.
            Tanken va ju från början att även få lite mer te färg på vattnet men jag gillar också att det är ljust är ju lite orolig att växterna inte ska gilla mörkare vatten så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, får helt enkelt ge det mer tid så ser vi hur det går.

            På lördag blir det köpe av fisk till min mors akvarium, ska bli spännande.

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              #96
              Oj här har det hänt en hel del men min mor har blivit sjuk så därför har jag inte riktigt kunnat uppdatera er helt.
              Några dagar, efter sista inlägget här, fick jag ett infall så vi körde till en av akvariebutikerna här om kring, vi skulle bara titta och jag ville visa olika sorters fiskar för min mor som hon gick och funderade på.
              Roligt är det att besöka akvariebutiker och så klart hitta min mor några fiskar hon ville ha, blev 5 otocinclus och 9 pygme corysar dom hade inte fler än 9st, jag köpte även växtnäring "Tropicas" samt en växt Pogostemon helferi.
              Vi fick dock en mindre chock när vi kom hem och jag började kopa in fisken i hennes kar, för jag hittade 2st små yngel i karet, nej dom kom inte från butiken för jag hade inte hunnit öppna påsen med fiskarna i.
              Ända förklaringen, jag kan se som logisk, är att några ägg följt med någon av dom växter vi tidigare köpt, har ni annan förklaring så är ni välkomna att berätta.
              Både mor och jag är så klart nyfikna på vad det blir för fisk av ynglena, om dom överlever, så hon har bestämt att vänta med inköp av mer fisk tills ynglena är lite större.
              Tyvärr har jag inte lyckats få ynglena på bild eller film men hoppas snart kunna visa er dom.

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #97
                Nu ska vi se om jag lyckas ladda ner en film här från min youtube kanal, håll tummarna nu.
                Det ser ut att bli bra.
                Filmen är på ynglena i min mors kar, dom fanns där redan innan vi satte i pygme och otocinclus malarna.
                 

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  #98
                  Det syns bra på filmen! Spännande att se vad det blir av dem!

                  Kommentar

                  • Zombivarg

                    • December 2015
                    • 249

                    #99
                    Det gick ju jättebra så nu får ni en till film, denna gången på mitt eget kar, filmade i början på veckan så den är inte dagsfärsk det har klarnat upp jättebra men jag saknar fortfarande fler växter.
                    Alla amanoräkerna lever fortfarande, vatten värdena är jättebra inga problem där.
                     

                    Kommentar

                    • Zombivarg

                      • December 2015
                      • 249

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det syns bra på filmen! Spännande att se vad det blir av dem!
                      Oj, va snabb du va Nando .
                      Ja, det ska bli roligt att få följa dom, kan ju bli vad som helst.
                      Ni får hjälpa oss längre fram med att gissa vad det är för fiskar, men dom får bli lite större först .

                      Kommentar

                      • Zombivarg

                        • December 2015
                        • 249

                        Så här ser ynglena ut nu, som vi hitta i min mors kar för ett tag sedan.
                        Har även filmer som kommer imorgon.
                        Om det är någon av er som vet eller tror att ni vet vad dessa kan vara för fisk så kom gärna med förslag för vi har ingen aning om vad det är för sort.
                        Alla yngel ser exakt lika dana ut, genomskinliga med en svart fläck precis innan stjärt fenan, dom kommer från ägg läggande fisk, då dom måste ha kommit med några av växterna vi beställde via internet.
                        Det är lite olika storlekar på ynglena så jag uppskattar idag att det är runt 6 st men kan eventuellt vara fler.
                        Bild nr3 smälter ynglet in framför växten och bild 4 är det tre yngel och en otto lite längre bak.
                        Så kom med förslag vad detta kan vara för fisk, idag är dom största ca 13mm långa.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Vad stora, och söta, de har blivit! Jag har dock ingen aning om vad det kan vara för sort. Hoppas någon vet!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Zombivarg
                            Så här ser ynglena ut nu, som vi hitta i min mors kar för ett tag sedan.
                            Har även filmer som kommer imorgon.
                            Om det är någon av er som vet eller tror att ni vet vad dessa kan vara för fisk så kom gärna med förslag för vi har ingen aning om vad det är för sort.
                            Alla yngel ser exakt lika dana ut, genomskinliga med en svart fläck precis innan stjärt fenan, dom kommer från ägg läggande fisk, då dom måste ha kommit med några av växterna vi beställde via internet.
                            Det är lite olika storlekar på ynglena så jag uppskattar idag att det är runt 6 st men kan eventuellt vara fler.
                            Bild nr3 smälter ynglet in framför växten och bild 4 är det tre yngel och en otto lite längre bak.
                            Så kom med förslag vad detta kan vara för fisk, idag är dom största ca 13mm långa.
                            En vild gissning, kan det vara någon Danio eller möjligen Rasbora

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13136

                              Ursprungligen postat av Zombivarg
                              Det gick ju jättebra så nu får ni en till film, denna gången på mitt eget kar, filmade i början på veckan så den är inte dagsfärsk det har klarnat upp jättebra men jag saknar fortfarande fler växter.
                              Alla amanoräkerna lever fortfarande, vatten värdena är jättebra inga problem där.
                              https://www.youtube.com/watch?v=nP27zZ-Vjow

                              Superhäftigt akvarium Du har inredit på ett sätt man i stort sett aldrig ser nämligen 3 dimensionellt Du har placerat riktigt stora grenar vid frontglaset så det skapar ett härligt djup och man blir liksom nyfiken att kika in bland grenverket, asså det är så smart! Det är väldigt trevligt utan massa grönska också eftersom du har en så rik inredning! Det här blir en kul tråd att följa
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Zombivarg

                                • December 2015
                                • 249

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                En vild gissning, kan det vara någon Danio eller möjligen Rasbora

                                //Inger
                                Ja du Inger det är det som är den stora frågan , ska bli roligt när ynglena blir lite större då kanske dom får någon annan färg eller teckning, är inte bra på sådant så jag vet inte själv.
                                Jag kommer så klart uppdatera er här med bilder när dom vuxit lite mer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...