Apor i skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    #46
    Med risk för att komma från ämnet litegrann, men kan tipsa om alkottar för att få ett mörkare vatten. Och för alla som gillar att plocka material i naturen, finns en bra guide på ett engelskspråkigt forum, många av växterna dom nämner finns här också. https://www.ukaps.org/forum/threads/...anicals.70947/

    Kommentar

    • björnsitsen

      • December 2006
      • 139

      #47
      jag har två bunkar vatten med alkottar och Eklöv i. Verkar som man måste ha mkt kottar för mkt färg. Beror nog på hur mkt dom urlakats i naturen oxå

      Ursprungligen postat av larsonandy
      Med risk för att komma från ämnet litegrann, men kan tipsa om alkottar för att få ett mörkare vatten. Och för alla som gillar att plocka material i naturen, finns en bra guide på ett engelskspråkigt forum, många av växterna dom nämner finns här också. https://www.ukaps.org/forum/threads/...anicals.70947/

      Kommentar

      • björnsitsen

        • December 2006
        • 139

        #48
        Hur går det här Zombievarg? Mina grenar tog skitlänge att få att sjunka. Kilade fast mot stenar och övre sargen på karet för att få dom att sitta kvar. Jag har dåligt tålamod…..

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          #49
          Hej! Kul med uppdateringar! Jag läser allt även om jag inte alltid ”hörs”.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            #50
            Halloj! Hur går det i skogen?

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              #51
              Ursäkta uppehållet, jag håller fortfarande på med både mitt och min mors akvarium.
              Skickar in lite bilder på mitt kar, har inte kommit så långt, bakgrunden är äntligen klar även om jag inte är helt nöjd med den.
              Jag har hällt i två olika sorters långtidsverkande växtgödnings substrat och börjat fylla på med sanden jag ska ha i mitt kar, inte helt klar då jag behöver köpa mer av sanden så det ska jag försöka fixa i slutet av november.
              Har en hel del rötter som ligger och ska bli vatten mättade så det tar sin lilla tid.
              Upptäckte nyss att täckglasen till våra akvarium är alldeles för stora så jag ska kontakta säljaren och höra hur vi ska göra, troligtvis har dom lagt i fel täckglas i våra kar men jag får fråga och se vad dom säger.

              Min mor har hittat en lämplig bänk till sitt kar och jag va där idag med träskivan som jag sågat till i rätt mått så jag satte upp hennes kar och målade första omgången på hennes bakgrund.
              Även här har vi flera rötter som ligger i blöt för att bli klar till inredningen, bilder på min mors kar dröjer lite då jag glömde fota idag när jag va där och fixade.

              Vi pratar mycket om fiskarna, vad vi vill ha, läser, tittar på dom irl i olika affärer, tar vår tid så vi verkligen gör rätt här, det har blivit en del ändringar mest för min mor då hon varit osäker på vilka fiskar hon vill ha, samt att dom ska passa ihop med varandra.
              Som det ser ut nu kommer min mor att starta sitt kar med vitfenad rosentetra och mitt kar kommer troligtvis att startas med galaxyrasbora.

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #52
                Här ser ni vilken typ av växt gödning jag valt till båda karen.
                Att jag valde två olika sorter beror på att jag redan hade tetra substratet och då det stått några år vet jag inte om gödningen fortfarande är bra eller om den blivit urlakad.
                Jag valde då att lägga till JBL Aquabasis då den verkade bra och jag blev verkligen nöjd med denna.
                Om jag någon gång längre fram ska starta fler kar kommer jag defenitift att använda JBL's Aquabasis.

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  #53
                  Här ser ni hur jag börjat fylla i med gödningen och den svarta sanden jag redan hade, mer svart sand ska inhandlas så klart, blir 10-15kg till innan jag är nöjd med djupet.
                  Ni ser också här den svart målade baksidan samt ena kortsidan, den kortsidan står mot baksidan av en byrå och jag ville inte att det ljusa trät skulle lysa igenom.
                  Så här långt är jag jättenöjd med allt.
                  Nu ska jag bara inhandla mer sand + en ny pump aquael turbo-filter 1000

                  Kommentar

                  • Zombivarg

                    • December 2015
                    • 249

                    #54
                    Nu har jag en fråga till er som kan och vet.
                    Jag funderar på att köpa halva kokosnötskal eller sådana som ser ut som stenar och grottor men har hål för att fiskar ska kunna simma in i dom.
                    Min fråga är hur stora/ små bör jag välja till mina apor?

                    Dom grottorna jag tittar på är allt från 8x 5, 8,5x 5, 7x 10, 14x 14, 17x10 osv.
                    som ni ser finns det en uppsjö av olika mått och jag skulle bli enormt tacksam om någon kunde visa mig i rätt riktning.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      #55
                      Jag har kört med halva kokosnötsskal. Vet inte hur stora de är exakt men ganska små. Brukar också trycka ned dem lite i sanden så att öppningen in inte blir för stor. Honorna av de sorters apor jag har, och har haft, är ganska små och de verkar föredra mindre öppningar, som de sedan delvis gräver för, och inte för stora grottor. Har aldrig använt mig av konstgjorda grottor. Har man ingen grotta kan även det funka med några lämpliga rötter som bildar/kan bli till en hålighet mot sanden. Hoppas du hittar några alternativ som du kan prova!

                      Kommentar

                      • Zombivarg

                        • December 2015
                        • 249

                        #56
                        Tack Nando, då ska jag prova med lite olika men av mindre modell så får jag se.
                        Kommer ha en hel del rötter så där kommer dom också säkert att hitta håligheter mot sanden, vill ha så många olika alternativ för fiskarna som jag kan hitta.

                        Kommentar

                        • Zombivarg

                          • December 2015
                          • 249

                          #57
                          Här ser ni min mors kar, det blev ett likadant som jag har helglas basic 248L.
                          Jag har precis målat andra lagret på bakgrunden, är verkligen inte nöjd hur det blir med akrylfärgen, så jag ska se om jag kan hitta någon bättre, mer heltäckande färg att måla på glas.
                          Andra bilden är ett mindre kar som just nu används till att vatten mäta några större rötter, jag har lagt stumpor, som är fyllda med sten, över för att tynga ner rötterna.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #58
                            Akryl är ju bra att måla med om baksidan ska stå mot väggen men ska karet stå så att den målade sidan syns så är det ju jättefult att titta på och då är det bättre att klista på en svart plastfilm istället!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • larsonandy
                              • October 2023
                              • 52

                              #59
                              Bra idé med stenfyllda strumpor! Jag har två rötter av medelstorlek som jag velat använda, men båda flöt så pass att jag inte vågade använda dom. Jag har försökt limma fast dom vid stenar med jag använder limmet fel på något vis, kanske att jag använt för liten mängd. Men mina misslyckande med limmet gjorde ändå att jag inte riktigt vågar använda det, tänk om limmet släpper efter en tid och träet fortfarande har flytkraft!

                              Apropå det, hade en innerpump som där sugpropparna släppte, jag hörde direkt på morgonen att vattenflödet lät märkligt. Pumpen hade flytit upp till ytan och pumpade vattnet i en stråle på lysrörsarmaturen som gjorde att vattnet gick tillbaka ner i akvariet! Inget täckglas fanns heller som kunde hjälpt till. Där var en katastrof som undveks med nöd och näppe!
                              Senast redigerad av larsonandy; 13 November 2023, 12:43.

                              Kommentar

                              • Zombivarg

                                • December 2015
                                • 249

                                #60
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Akryl är ju bra att måla med om baksidan ska stå mot väggen men ska karet stå så att den målade sidan syns så är det ju jättefult att titta på och då är det bättre att klista på en svart plastfilm istället!
                                Som sagt är inte jag nöjd med akryl färgen, blir som små stjärn prickar när jag lyser med en lampa oavsätt hur många lager jag måla, 6 lager på mitt och 3 lager på mor's kar.
                                Nu ska min mors kar stå mot en vägg så jag tror inte det kommer synas på den, men mitt kar som står mer mitt i rummet och bara har några möbler bakom och på ena kortsidan där får jag helt enkelt se hur det blir när allt är klart.

                                Har haft solfilm på ett kar för x antal år sedan, blev bra i början men sedan så släppte det och det blev inte snyggt, svårt att fixa till då det karet då stod mot en vägg och va fult igång.
                                Kanske använde jag fel sorts solfilm.
                                Så det va därför jag ville prova att måla baksidan istället, jag lär ju mig oavsätt om det blir bra eller dåligt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...