Juwel Rio 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Juwel Rio 180

    Klickade nyss på köpknappen till ett vitt Juwel Rio 180 liter. Det blir vårt första och med största sannolikhet det enda (jag vet att ni kommer hävda motsatsen men det finns varken plats till fler eller större än det vi beställt).

    Akvariet med tillhörande möbel och en massa annat beställdes från Hornbach och vi råkade just passera ett varuhus så vi har, fysiskt, inhandlat det första till akvariet, Redwood-rötter, ville välja sådana själv. Har också lagt en beställning från en annan webbutik med bakgrund, lite fiskmat, vattenberedningsmedel, växtgödning etc. etc. etc.

    Det blev en dyr kvart... Bara växter och så småningom fiskar kvar att inhandla. Nu ska vi hem och flytta ett skåp som idag står där akvariet kommer att stå.

    To be continued...
    Senast redigerad av Saya; 25 February 2021, 16:17.
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Kul! Ska bli spännande att följa!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Saya
      • February 2021
      • 80

      #3
      Har ju direkt en fråga om Redwood-rötterna. Har förstått hur lätt de flyter så tänkte lägga de i vatten redan nu i väntan på akvariet. Men hur viktigt är det att de läggs i hink/balja som bara används till akvariet? Kan de ligga i en hink som använts till annat eller ska jag lägga de i den tilltänkta akvariehinken som ännu inte är inköpt?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Alltid lägga akvarieinredning och prylar i en hink som bara använd för akvariebruk, rester av rengöringsmedel kan få katasrofala följder
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Saya
          • February 2021
          • 80

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Alltid lägga akvarieinredning och prylar i en hink som bara använd för akvariebruk, rester av rengöringsmedel kan få katasrofala följder
          Tack! Jag misstänkte det så de får ligga torra i väntan på att nya hinkar inhandlats

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Jag gjorde en gång ett eget filter med hjälp av en flaska jag hade haft allrent i och jag diskade den jättenoga och efter nån dag i akvariet så visade fiskarna klart och tydligt att nått inte stod rätt till ochjag tog genast ur flaskan och gjorde ett väldigt stort vattenbyte och det fick ett lyckligt slut utan att någon fisk fick sätta livet till...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Saya
              • February 2021
              • 80

              #7
              Får se om jag lyckas med konststycket att bifoga en bild. Vi har fullt med sten på vår tomt men tyvärr är jag urkass på vad det är för typ av sten. Vet någon vad detta är och om det är okej att ha dessa i akvariet?

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20210226_130331.jpg Visningar:	0 Storlek:	863.6 kB ID:     	2427685

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #8
                De går säkert att ha i akvariet, granit kanske? Hur som helst blir kul att se vad det blir av detta. Har ni några tankar om vilken typ av fiskar det blir?
                Senast redigerad av Munin; 27 February 2021, 18:23.

                Kommentar

                • Saya
                  • February 2021
                  • 80

                  #9
                  Ursprungligen postat av Munin
                  De går säkert att ha i akvariet, granit kanske? Hur som helst blir kul att se vad det blir av detta. Har ni några tankar om vilken typ av fiskar det blir?
                  Tankar finns det gott om

                  Första fiskarna tänker vi (läs; jag. Maken är lika intresserad av vårt kommande kar som hur man lär sig att virka) 10-14 tetror, troligtvis kolglödstetra, alternativt gul fantomtetra. Därefter några ancistrus, albino eller superrot (motsatt färg till tetrorna alltså ) och ytterligare några veckor senare 8-12 pansarmalar, troligtvis Corydoras goldstripe. Därefter finns tankar kring om det går att fylla på med fler fiskar som rör sig i toppskiktet, några levandefödare, Mollys, svärdbärare, kanske guppies? Här tar jag gärna emot tankar och ideer

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    #10
                    Jag tycker att ni ska ha mer än10-14 tetror. Ni kan utan problem ha 25-30 st istället. Dom är modigare om dom är fler.

                    Corydoras goldstripe har jag. Dom är jätte fina

                    Kommentar

                    • Saya
                      • February 2021
                      • 80

                      #11
                      Ursprungligen postat av Superpescado
                      Jag tycker att ni ska ha mer än10-14 tetror. Ni kan utan problem ha 25-30 st istället. Dom är modigare om dom är fler.

                      Corydoras goldstripe har jag. Dom är jätte fina
                      Jag tänker att vi börjar med 10-14 för att "köra in karet" och att vi i ett senare skede fyller på med fler tetror, antingen samma eller en annan sort men att vi i slutänden har uppmot 30 tetror

                      Kommentar

                      • Saya
                        • February 2021
                        • 80

                        #12
                        Inget är som väntans tider....

                        PostNord angav igår att leveransen med vårt akvarium skulle komma idag. Idag meddelade de att jag kan boka in det för hemleverans tidigast imorgon alternativt hämta paketet själv på deras terminal nästan 5 mil bort redan idag. Jomenvisst, jag stuvar in ett paket som mäter 120x110x80 cm och väger 105 kilo bak i bilen och kör 10 mil efter att ha betalt för att få det hemlevererat

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #13
                          Kommer väl som två paket. Ett platt som är bänken (omonterad) och en låda som innehåller akvariet.

                          Kommentar

                          • Saya
                            • February 2021
                            • 80

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Kommer väl som två paket. Ett platt som är bänken (omonterad) och en låda som innehåller akvariet.
                            Har beställt massa annat också, 30 kg sand bland annat. Ser bara vikt och storlek på PostNords hemsida, ingen aning om hur det är paketerat.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #15
                              Fått hem akvariet än?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...