Juwel Rio 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    #31
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210310_085034.jpg
Visningar: 253
Storlek: 294,6 KB
ID: 2428214Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210310_085508.jpg
Visningar: 250
Storlek: 341,1 KB
ID: 2428215Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210310_085520.jpg
Visningar: 258
Storlek: 283,5 KB
ID: 2428216 Inte trodde jag att det skulle vara så svårt att ta kort på de små liven! ​ Ibland tycker jag att de står stilla nog och så får man fokus på fisken lagom till den simmar iväg och blir suddig

    Här kommer i alla fall några bilder, suddigheten får ni på köpet, får rota fram systemkameran någon dag tror jag. Är inte nöjd med rötternas placering, de är inte vattenmättade än och har flyttat på sig sedan jag försökte göra om igår. Nu får de ligga som de ligger tills de sjunker, räknar med några veckor till.

    ​​​​​​
    ​​​​

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #32
      Alla känner vi nog igen det där med väntan på rötter som inte vill vattenmättas(har själv några stycken som flyttas mellan duschen och allmänna badrumsgolvet -_-). Ser fint ut, blir fina kontraster mellan det gröna och mörkt underlag- har du tryckt ner någon näring vid rötterna på svärdsplantorna? Har läst mig till att det ska vara mer eller mindre nödvändigt(mina ser lite tråkiga ut trots att jag gjort det men det kanske blir så). Verkar som ni gjort ett bra val av tetror!

      Kommentar

      • Saya
        • February 2021
        • 80

        #33
        Ursprungligen postat av Munin
        har du tryckt ner någon näring vid rötterna på svärdsplantorna? Har läst mig till att det ska vara mer eller mindre nödvändigt(mina ser lite tråkiga ut trots att jag gjort det men det kanske blir så). Verkar som ni gjort ett bra val av tetror!
        Yes, hade läst mig till det så de har fått Easy-Life root sticks, hoppas att de hamnade nära nog, kom på det efter att jag fyllt karet med vatten och då var som mest grumligt och svårt att se plantorna där bak.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          #34
          Vilka fina tetror. Dom verkar spännande när jag läste om dom verkar viktigt att mata dom ofta sen när du har andra fiskar. Men supersnygga var dom

          Kommentar

          • Saya
            • February 2021
            • 80

            #35
            Ursprungligen postat av Superpescado
            Vilka fina tetror. Dom verkar spännande när jag läste om dom verkar viktigt att mata dom ofta sen när du har andra fiskar. Men supersnygga var dom
            Skulle just ställa den frågan eftersom jag tänkt precis så, att de kanske behöver mat oftare. De fick just sin första mat sedan de kom hit, inte helt oväntat gick det på ett killevipp innan den var slut, vet inte ens om alla fick något...

            Hur ofta bör jag mata de nu när de är själva? Hade tänkt en gång om dagen typ 6 dagar i veckan men de kanske behöver två gånger om dagen både nu och sen när de inte är ensamma längre?

            Nästa inköp blir 2-3 ancistrus, säljaren tyckte att det räckte med att vänta en vecka förutsatt att allt är okej med karet och tetrorna såklart. Jag testar vattnet med sticka varje dag, inga avvikande värden än så länge men det bör väl komma en nitritpeak om jag förstått det här rätt? Ska jag vänta på den innan vi introducerar ansistrusarna?

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #36
              Mitt kar, som är i någorlunda samma storlek och också huserar tio tetror, har ju varit igång drygt tio dagar(med fisk) och jag har matat max en gång varannan dag, det har fungerat bra och värdena har sett bra ut. Skulle säkert kunnat komma undan med lite oftare men ser ingen större anledning så här i början. Mina fiskar tycks åka runt och äta hela tiden ändå, växtdelar och annat antar jag.

              Vad jag vill ha sagt är nog att det troligtvis är större risk med att mata för mycket än för lite, de lär knappast svälta ihjäl. Fast jag vet ju egentligen inte om det kanske hade varit bättre att mata lite mer Stickor vet jag inte om jag skulle lita på.
              Senast redigerad av Munin; 11 March 2021, 15:18.

              Kommentar

              • Saya
                • February 2021
                • 80

                #37
                Har försått att det är värre att övergöda än undergöda fiskarna. Kör varannan dag ett tag

                Sitter faktiskt och kikar på dropptest men läser samtidigt att de inte är bra gällande pH-värdet, att det är svårt att läsa av exakt värde. Det är ju en djungel av rang det här

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #38
                  Går det bra hittills?

                  Kommentar

                  • Saya
                    • February 2021
                    • 80

                    #39
                    Ursprungligen postat av Munin
                    Går det bra hittills?
                    Det tror jag nog Ingen nitrit än så länge, alla 10 fiskar lever och vattnet är lite klarare. Det är de där rötterna jag väntar på ska bli vattenmättade, blir lättare att placera om de då.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210314_173359.jpg
Visningar: 188
Storlek: 413,8 KB
ID: 2428557

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #40
                      Så bra, antagligen men tycker faktiskt de står snyggt som de gör, men det är klart att om man vill annat så är det störande. Några funderingar kring vad nästa fisk blir, det är ju en fördel med att ta sin tid, man hinner tänka igenom och ändra sig några gånger!

                      Kommentar

                      • Saya
                        • February 2021
                        • 80

                        #41
                        Ursprungligen postat av Munin
                        Så bra, antagligen men tycker faktiskt de står snyggt som de gör, men det är klart att om man vill annat så är det störande. Några funderingar kring vad nästa fisk blir, det är ju en fördel med att ta sin tid, man hinner tänka igenom och ändra sig några gånger!
                        Det blir ancistrus, ska bara se vilken färg. Är bra sugen på super rot, de ska gå med Corydoras Goldstripe sen där nere på botten är tanken och då tror jag de färgmatchar varann bra Kan ju också bli någon helt annan färg när jag väl står där i fiskbutiken, så blev det ju sist! Åkte dit helt säker på att köpa kolglödstetra och kom hem med serpatetra. Men så nöjd med detta, jag älskar våra fiskar!

                        Funderar på om vi ska köpa en eller flera ancistrus. Har ingen ambition om att ta rätt på yngel i dagsläget så ett par känns inte aktuellt även om naturen har sin gång och yngeln inte överlever. Kan man ha två av samma kön? Två honor eller två hanar, vilket är mest lämpligt? Eller klarar de att vara själva?

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #42
                          Ok, ja det finns ju lite att välja på. Har faktiskt precis släppt ner en ancistrus i mitt akvarium (2 veckor efter uppstart och det började dyka upp så mycket sniglar att jag tror det behövs något annat som äter alger för att de inte ska ta över helt)- min är just röd men det var egentligen inte ett medvetet val utan hittade privatperson som ville sälja det först! Fin är den helt klart så kan rekommendera, dock sett en lite mörkgrön på diverse sidor som jag nog tycker är snäppet finare rent estetiskt!

                          Är kanske bra att börja med en och sedan eventuellt fylla på? Men klart det får plats åtminstone ett par, skulle nog välja två honor i så fall men då måste du ju köpa relativt stora exemplar annars kan det vara svårt att se!

                          Kommentar

                          • Saya
                            • February 2021
                            • 80

                            #43
                            Det blir nog en. Mörkgrön lät ju spännande, det har jag inte sett, hoppas utbudet är stort i butiken när det väl är dags, blir någongång nästa vecka, då har vi haft nuvarande fiskar i drygt två veckor. Imorgon kommer dropptest-kitet jag beställt så då får jag lite bättre koll på om nitrit är på väg. Stickorna vi har visar bara om det finns eller inte, inga värden.

                            Hittade faktiskt en snigel i helgen, inte större än ett knappnålshuvud men den fick inte vara kvar

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #44
                              Det finns nog fler sniglar då ska du se. Fast de kan ju faktiskt vara bra att ha i lagom mängd.

                              Kommentar

                              • Saya
                                • February 2021
                                • 80

                                #45
                                Försökte ta lite kort på fiskarna nu ikväll men jösses vad svårt det är trots en bra mobilkamera

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210316_192937.jpg
Visningar: 165
Storlek: 345,4 KB
ID: 2428680Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210316_192142.jpg
Visningar: 162
Storlek: 397,2 KB
ID: 2428679Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210316_192455.jpg
Visningar: 154
Storlek: 639,4 KB
ID: 2428678Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210316_192732.jpg
Visningar: 158
Storlek: 837,9 KB
ID: 2428677

                                Kommentar

                                Arbetssätt...