Juwel Rio 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    #46
    Fick hem dropptestkitet idag. Testade ammonium (<0.05), nitrit (0,2) och nitrat (3). Vad säger detta? Nitriten låg på gult, ska jag agera nu, genom vattenbyte (inte gjort sedan fiskarna introducerades) eller fortsätta och hålla koll på värdena?

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #47
      Tror inte ett vattenbyte kan skada! Bilderna tycker jag är mer än ok, gillar stengrottan tror den blir riktigt cool när det växer till sig lite

      Kommentar

      • Saya
        • February 2021
        • 80

        #48
        Igår fick akvariet två nya invånare, Ancistrus albino, ca 4-5 cm stora, säljaren tror att det är två honor men vi får väl se

        Den andra känns lite mer rädd än sköningen på bilden, hon är framme och äter på rötter, stenar och glaset medan den andra oftast ligger under en rot på samma ställe.

        Har gjort vattenbyten i två dagar nu, nitrit ligger på 0,025-0,05 så inga mängder men dock nitrit så kör mindre vattenbyten. Matar varannan dag och snålt, all mat är uppäten inom 30-60 sekunder, favoriten verkar vara flingfoder och minigranulat, frysfoder verkar inte riktigt lika poppis. Ska ge nykomlingarna en halv wafer när vi går och lägger oss ikväll så får vi se om den är uppäten imorgon bitti.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210321_174603.jpg
Visningar: 205
Storlek: 524,0 KB
ID: 2428811

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #49
          De ska ju vara nattlevande men det verkar min(och din?) totalt ha missat, alternativt så är min igång och äter dygnet runt. Fisk gör sig onekligen bra emot mörkare substrat! Är det mossa som börjar dyka upp lite här och där?

          Kommentar

          • Saya
            • February 2021
            • 80

            #50
            Jag älskar sanden i vårt kar, den är så varierande men ändå harmonisk

            Jag har planterat weeping moss på flera ställen och det har dels lossnat en del men jag har också trimmat ner den på ett ställe. Jag trodde i min enfald att mossan skulle sugas upp i filtret men den ligger utspridd på botten... Försöker plocka upp där det ligger som i hög men det är för mycket småbitar. Vet inte hur jag ska bli av med det

            Kommentar

            • Saya
              • February 2021
              • 80

              #51
              De hade inte rört den halva wafern så den plockades ur karet imorse. De sitter ofta på rötterna där det finns gott om alger så de får kanske i sig tillräckligt?

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #52
                Ancistrus måste stödmatas, alger är inte tillräckligt. De är ju helt nya i sin omgivning så det kommer nog med tiden, min(det är ju lite roligt att vi skaffat de ungefär samtidigt i det stora hela) verkar dock inte det minsta blyg eller kräsen lägger jag i en tablett så är den där på 1 minut även om det är ljust. Det senaste dygnet har jag haft en squash i som jag satt fast på framrutan med en sugpropp, den har varit där och ätit som en galning lite då och då. Nu när jag tyckte det var dags att ta ur den(går nog att ha i längre egentligen?) så vägrade malen mer eller mindre släppa, den hängde med hela vägen upp till ytan och jag fick skaka av den, gav mig en idé om att på sikt kunna handmata den, vi får väl se. Poängen är väl mest att jag kan rekommendera squash/zucchini eller liknande om de inte vill äta tabletterna just nu! Kanske kan vara en idé att testa annat märke om de inte börjar äta också.

                Men det är ju såklart ingen fara just nu de är säkert bara lite ovana vid miljön.

                Kommentar

                • Saya
                  • February 2021
                  • 80

                  #53
                  Ja, har tänkt testa squash, har aubergine hemma just nu och läste att det också skulle funka. Kan testa att släppa ner en halv wafer nu när det är ljust, jag vill bara inte att tetrorna kastar sig över den.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #54
                    Åt den något? Vågar man fråga om en uppdaterad bild på hela akvariet?

                    Kommentar

                    • Saya
                      • February 2021
                      • 80

                      #55
                      Nej, wafers har ännu inte gått hem hos de, trots att jag placerade de rakt framför de. Testar aubergine imorgon eller på lördag.

                      Självklart, här kommer rykande färska bilder

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210325_200153.jpg
Visningar: 147
Storlek: 434,1 KB
ID: 2428989Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210325_200241.jpg
Visningar: 145
Storlek: 257,8 KB
ID: 2428990Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210325_200321.jpg
Visningar: 145
Storlek: 235,0 KB
ID: 2428991 ​​​

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #56
                        Ursprungligen postat av Saya
                        Ja, har tänkt testa squash, har aubergine hemma just nu och läste att det också skulle funka. Kan testa att släppa ner en halv wafer nu när det är ljust, jag vill bara inte att tetrorna kastar sig över den.
                        Varför envisas alla med att stödutfodra bottenlevare med mat som flyter? Gurka aubergine osv. Ta något som sjunker, potatis, morot, majs, ärter.
                        Jag har haft lite samma problem, maten för bottenlevarna äts av andra. Så jag ger alla samtidigt och efter någon dag så äter dom "rätt mat".
                        Kokt potatis fungerar det med eller alg tabletter. Eller kokt broccoli som äts med stor glädje. Bara å prova vad som slinker ner.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #57
                          Ursprungligen postat av Bernt G
                          Varför envisas alla med att stödutfodra bottenlevare med mat som flyter? Gurka aubergine osv. Ta något som sjunker, potatis, morot, majs, ärter.
                          Jag har haft lite samma problem, maten för bottenlevarna äts av andra. Så jag ger alla samtidigt och efter någon dag så äter dom "rätt mat".
                          Kokt potatis fungerar det med eller alg tabletter. Eller kokt broccoli som äts med stor glädje. Bara å prova vad som slinker ner.
                          Jag tar tacksamt emot alla dina råd då du verkar kunna mycket men det här tycker jag var lite konstigt resonemang. Gurka, squash och liknande är helt enkelt något lätt att ge som ofta finns hemma och det är bara att ta av en skiva samtidigt som man själv tar sig lite gurkstavar med dipp, man kan ju för övrigt få dessa att sjunka väldigt enkelt genom att lägga de i varmt vatten och sedan spola av med kallt, eller så sätter man bara fast dem vid något. Förvisso är exempelvis potatis också enkelt att ge såklart men någon sådan har jag inte, åtminstone i naturlig form, haft i mitt kök på fem år eller liknande. Man tager vad man haver.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #58
                            Ser väldigt fint ut, har rötterna fastnat på backen än?

                            Kommentar

                            • Saya
                              • February 2021
                              • 80

                              #59
                              Ursprungligen postat av Munin
                              Ser väldigt fint ut, har rötterna fastnat på backen än?
                              Tack! Ja, de flyter inte upp längre, sen är de ju inte tunga så nuddar man de så rubbas de lite. Ancistrusarna gillar de, de sitter ofta där och har ätit upp massa alger

                              Märker att den som är lite större är framme mer oavsett ljus, den lilla är lite skyggare och ligger ofta gömd på dagarna. Hur är det hos dig?

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #60
                                Ursprungligen postat av Munin

                                Jag tar tacksamt emot alla dina råd då du verkar kunna mycket men det här tycker jag var lite konstigt resonemang.
                                Ett förtydligande då. Gurka mm flyter (om man inte värmer den först). Det är att den flyter som är problemet när man ger den till bottenlevande fiskar.
                                Men löser man det, ser till den sjunker, så fungerar ju vad som helst. Potatis mm sjunker obehandlade och det var min poäng. Ta något som sjunker, vad torde spela liten roll egentligen så länge det innehåller näring och fisken äter det.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...