Hej! La ner allting vad akvarium heter för cirka tio år sedan(lyckas inte komma in på mitt gamla zoopet konto) efter att ett ytterfilter pumpat ut 600 liter vatten i föräldrarnas källare. Efter det kom livet emellan men har väl aldrig egentligen sett intresset som avslutat, brukar smyga runt bland akvarium på djuraffärer, lurka här ibland, kolla kar på blocket osv.

Hur som helst skriver väl tråden mest för att jag inte riktigt kan realisera mina planer än och då är ju att fundera kring desamma alltid kul- själva projektet startar i början av februari. Sitter för tillfället och håller på att leta efter lämplig balja men har inte riktigt bestämt mig än. Kan hända att det får bli ett nyproducerat men då sätter ju ekonomin käppar i hjulet och större än 200-300 liter är nog orimligt i det fallet. Tankarna går eventuellt till ett RIO 240, håller även utkik på begagnatmarknaden men den verkar lite avslagen för tillfället.

Vad är då mitt mål med mitt förhoppningsvis någorlunda planerade återfall? I grund och botten handlar det väl om att ha något att lägga energi på, skapa en så bra miljö som möjligt för fiskarna och förhoppningsvis på sikt lyckas få det relativt självgående. Känner att jag skulle må bra av lite grönt omkring mig så en del växter blir det nog, en bit av frid helt enkelt.

Har alltid haft en förkärlek för L-malar av olika slag så akvariet kommer i grund och botten vara inrett och i övrigt anpassat för en grupp av dessa. Det skulle på längre sikt vara väldigt kul att få de att föröka sig men det är ingenting jag har som mål till att börja med och då skulle nog ett kalt akvarium vara enklare men man vet ju aldrig.

Växter har jag egentligen aldrig varit speciellt intresserad av men då jag har en vision om att försöka få även dessa att trivas och jag rent estetiskt gillar lite vilda(på gränsen till igenvuxna) akvarium ,alger stör mig i regel exempelvis inte, så skulle jag gärna motta tips, är exempelvis ett co2 system värt det? Mina kunskaper när det kommer till dels fiskar men kanske framförallt växter behöver helt enkelt uppdateras då jag glömt mycket, eller så kunde jag inte så mycket från början. På sätt och vis kanske det är bra att jag tvingas skynda långsamt! I övrigt är det någonting som ändrats under det senaste decenniet när det kommer till generellt tänk kring uppstart av nytt akvarium och liknande?

Kanske lite tidigt att starta tråden egentligen då det trots allt är minst en månad tills uppstart kan komma på fråga men kände väl mest att det var skönt att sätta planerna på pränt för egen del. Det känns lite som ett steg närmre helt enkelt. Kommer försöka uppdatera tråden lite då och då men möjligt att det inte blir så mycket innan jag åter fått tillträde till min lägenhet och akvarium är på ingång. Men vem vet dyker något bra upp redan imorgon så köps det givetvis då.

Hoppas ni som eventuellt plöjt er igenom texten har en bra start på det nya året! Någon annan som går i tankar kring att starta detsamma med nya akvarieprojekt?