L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe

    Spännande! Vi väntar på bilder!
    Mja tänkte väl se till att bli goldmedlem lagom tills det är inredningsdags!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Ja kanske är ett alternativ siktar hur som helst på ett som kan pumpa runt 2000 liter per timme, plastback låter bra. Kan hända att det blir ett akvarieköp imorgon
    Spännande! Vi väntar på bilder!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ja kanske är ett alternativ siktar hur som helst på ett som kan pumpa runt 2000 liter per timme, plastback låter bra. Kan hända att det blir ett akvarieköp imorgon

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Jag har cristalprofi i två av mina kar. (har även haft det förut) Har aldrig haft problem med mina. Det enda ”extra” jag gjort med dem är att ställa dem i en plastback. Den rymmer ju inte överdrivet mkt vatten, men om det läcker lite så fångar det ändå upp det.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Dags att börja beställa/köpa teknik, akvarium införskaffas i helgen/början av nästa vecka och förhoppningsvis kan jag sätta igång helgen därefter. Hur som helst blir ett kar på runt 200 liter, hade gärna haft större men det får komma senare. Dessutom blir det lite mera pengar att lägga på tillbehör på det viset.

    Funderar lite på vilket filter jag ska beställa, tankarna går till ett fluval fx4 men är tacksam för andra förslag. Har som sagt haft en tråkig erfarenhet med ytterfilter tidigare i livet så tar även gärna emot tips på hur jag gör det så felsäkert som möjligt: klämmor, silvertejp, karlssons klister?

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag skulle gissa på redmoore. De brukar flyta bra och behöva vattenmättas ganska länge.
    Tackar! Får väl slänga den i en balja.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag skulle gissa på redmoore. De brukar flyta bra och behöva vattenmättas ganska länge.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Bara för att det ska hända något i tråden så lägger jag här upp bild på en rot jag hittade i någon låda i ett garage, misstänker att den redan tidigare använts i akvarium. Någon som vågar sig på en chansning kring vilket trädslag det är? Den har legat omväxlande ute/i garage under säkert tio år tror ni det räcker med att lägga den i blöt några dagar? Den är lite för stor för att koka! https://imgur.com/a/r7QrbyD
    Senast redigerad av Munin; 15 January 2021, 11:40.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Tack för input. Nja skulle kanske kunna bli ett 350 men då är det väl ekonomin som sätter käppar i hjulet, dessutom kan jag tänka att det blir lite högt med möbel i min lilla lägenhet. Men det är klart fick jag magiskt ett för samma pris som 240 skulle det vara ett givet val. Nåja är drygt tre veckor tills jag kan starta upp så beställningsdags om jag inte hittat ett på annat vis inom en vecka. Nu iväg för att kolla rötter och fisk, har ju inte riktigt bestämt mig för besättning heller så kan ju påverka vilken storlek jag behöver ha.
    Ja, jag hade tur med mitt 720. Skrev tydligen 20 minuter efter att hon lagt ut annonsen, sen hade det kommit massa fler intresseanmälningar, så man ska ha tur ibland!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tack för input. Nja skulle kanske kunna bli ett 350 men då är det väl ekonomin som sätter käppar i hjulet, dessutom kan jag tänka att det blir lite högt med möbel i min lilla lägenhet. Men det är klart fick jag magiskt ett för samma pris som 240 skulle det vara ett givet val. Nåja är drygt tre veckor tills jag kan starta upp så beställningsdags om jag inte hittat ett på annat vis inom en vecka. Nu iväg för att kolla rötter och fisk, har ju inte riktigt bestämt mig för besättning heller så kan ju påverka vilken storlek jag behöver ha.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Nu har jag inget Rio 240 men ett 180. Jag tycker ändå det får plats med grottor. Men om jag tittade på ett 240 så skulle jag nog hellre titta på 350. Det är ju samma längd men djupare och högre om jag inte minns fel. Men 240 är en trevlig storlek oxå! Om det finns ett hornbach i närheten där du bor så brukar de ha bra priser på Juwel!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Sitter och kollar på akvarium för tillfället, säkert en halvtimme per dag som (i hopp om att göra klipp) spenderas på blocket eller för mig främmande danska akvariesiter Börjar luta åt att det kanske inte blir bättre än ett Juwel Rio 240 då det är ett snyggt och relativt prisvärt paket att köpa, funderat lite på Akvastabil istället eftersom Juwels kar är eller så smala men vet inte riktigt om det är värt att lägga till en tusenlapp eller två för att byta plats på centimetrarna.

    Någon bekant med RIO 240 som kan antingen lugna mig eller bekräfta mina farhågor om att det blir väldigt lite i djup(skulle gärna gömma malgrottor i bakre delen av karet)? Funderar såklart även på större men det är ont om både plats och pengar, kan ju alltid bli fler akvarium vid senare tillfälle. Skulle väl eventuellt kunna klämma in 100 liter till om jag hittar rätt akvarium.

    Imorgon ska jag åka till affär och kolla på lite fiskar, eventuellt köpa någon bok om växter(men det kanske är bättre att fixa via nätet, några tips?) och lite rötter om det finns några i lagom storlek.
    Senast redigerad av Munin; 05 January 2021, 22:53.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    De kostade 600 eller 700:- kommer inte ihåg. Minus 10% rabatt som medlem i akvarieförmedling. Det blev en dyrare tur än vad jag tänkt mig...

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe
    Det är lätt att falla in i hobbyn igen. När jag för några år sen la ner alla kar så trodde jag nog inte att jag (igen) skulle fastna och skaffa 3 kar på kort tid. Vad hette du på zoopet förut?
    Jo det är ju det men är ju som tur är platsbegränsad den här gången(det är vad jag intalar mig själv åtminstone)! Det är vad jag inte minns, var ingen större del av mitt liv och är ju trots allt mer än tio år sedan, man kan nog kallt räkna med att jag inte är någon minnesvärd forumtyp. Fina malar du skaffat dig, vad gick kalaset på?

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Det är lätt att falla in i hobbyn igen. När jag för några år sen la ner alla kar så trodde jag nog inte att jag (igen) skulle fastna och skaffa 3 kar på kort tid. Vad hette du på zoopet förut?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...