550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ja, just nu har faktiskt lusten försvunnit.....tar ett par dagar nu med minimalt fiskrelaterat arbete, matning och vattenbyte på små inget annat så hoppas jag att lite lust återvänder snart...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad tråkigt att hon dog. Hoppas dina önskningar slår in.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Den finns er mer, var död i morse. Samma snabba förlopp som de tidigare. De tre som dött är de största och de som jag har haft kortast tid. Detta var ju honan som skulle ersätta den som dog i somras.... så för att summera mitt diskusägande så långt, de stora dyra är de jag haft svårast med. De små biliga är de som funkat bäst. Rakt emot rekommendationerna . Mest problem efter vattenbyten. Sällan och små vattenbyten har funkat bäst. Också mot rekommendationer. Nå väl, vad skall man säga . Diskus är diskus. Nu blir det inga ny inköp . Jag har mitt gäng med stordiskusar 13 stycken, ja om jag inte råkar på en stor rödturkos hona för då blir det svårt att motstå. Jag har mina 19 ”första smådiskus” mina tolv smådiskusar och mina 22 yngel ( tio är ACC) nu hoppas jag att gälparasit, bakterier och annat gjort sitt så att det kan få gå lite problemfritt ett tag iallafall.

    Frisk fisk, täta kar och lite mer yngel är vad jag önskar mig nu.....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur mår diskusen idag?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Så trist att läsa om din sjuka Discus och ditt läckande kar. Blir Ph:t för svajigt när du gör större vattenbyten tror du? Thomas jag beundrar dig för att du tänker ge dig på karet igen, där pratar vi tålamod

    //Inger
    Tyvärr tror jag mycket beror på pH , det har hänt något med vårt göteborgsvatten så det varierar mellan 7 -8,4. Jag brukar mäta innan jag gör stora vattenbyten, men nu behövs min pH mätare kalibreras om.... så jag chansade.... vet att man inte skall göra så men ....

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Så trist att läsa om din sjuka Discus och ditt läckande kar. Blir Ph:t för svajigt när du gör större vattenbyten tror du? Thomas jag beundrar dig för att du tänker ge dig på karet igen, där pratar vi tålamod

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Precis den. Men nu blir det bara att silikona om. Kommer att ske nästa vecka. Denna hinner jag inte och helgen åker jag bort.
    OK! Då chillar vi ett tag och väntar in ett bra tillfälle.
    Jag har lagt lite fint inredningsmaterial på vänt. Detta kan ligga och gona till sig ytterligare.


    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Aaah, fasen vad trist läsning - hoppas allt fixar sig.
    Var det 540-baljan som vi skulle dona med som började läcka?
    Precis den. Men nu blir det bara att silikona om. Kommer att ske nästa vecka. Denna hinner jag inte och helgen åker jag bort.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Aaah, fasen vad trist läsning - hoppas allt fixar sig.
    Var det 540-baljan som vi skulle dona med som började läcka?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Ciklidbladet är som plåster för en akvarienörd, en jäkligt trevlig tidning. Ville egentligen bara visa mitt medlidande för det läckande 540-it och den krassliga diskusen. Hoppas det går väl!
    Tackar, ja diskusen hoppas jag också på men har upplevt detta förlopp på två tidigare och då har det gott snabbt så jag är rädd att hon är död inorgon, skall åka dit innan jobbet..... Det läckande karet, ja det är bara att låta silikona om det. Har lagt det bakom mig nu.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ciklidbladet är som plåster för en akvarienörd, en jäkligt trevlig tidning. Ville egentligen bara visa mitt medlidande för det läckande 540-it och den krassliga diskusen. Hoppas det går väl!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Kändes tufft . Nu sitter jag och läser ciklid bladet och allt känns rätt ok igen ......

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad tråkigt med läckage och hängig discus. Hoppas det vänder.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Om man har diskus skall man ha många, så kan man ju trösta sig med att de flesta mår bra.....

    en klump diskus....

    Klicka på bilden för större version

Namn: 0F4AF13E-DB40-4E7A-B322-6CE0A92E4CB7.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 502,0 KB
ID: 2408724

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8FFE8BB1-BEB4-4382-B899-019B541F1F00.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 452,9 KB
ID: 2408723

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Suck.......

    mitt 540 läcker, kom till lokalen idag och golvet är blött runt mina ställningar. Och vattenytan tio centimeter lägre än igår. Knepigt att jag fyllde karet i torsdags för att kolla om det var tätt. Tömde det i lördags och lyfte upp det i ställningen och fyllde på igen. I söndags kväll var det fortfarande torrt. Idag var Bosse inne klockan elva och då upptäckte han inget. När jag kom in vid halv fem, ja då droppade det precis överallt under karet. Grymt mycket vatten var blev det.........

    som sagt, vissa dagar är inte lika bra som andra.......
    Ja annars, en av mina största diskushonor är sjuk igen eller ännu..... kändes som alla var bra men nu är rödturkos honan kass.... precis som den förra rödturkos känns hon hängig och kraftlös. Just detta par hoppades jag mycket på. Hon är grymt vacker, många som ser henne tror hon är vildfångad. Hon är nästan helt rund och helt symetrisk framifrån . Men som sagt, idag var hon hängig och min RT hane står liksom bara brevid henne. Jag vågar ju nästan inte säga det men igår var det stort vattenbyte i karet. Som vanligt händer det alltid något skit i detta karet efter vattenbyten.

    Så en riktig skitdag, skall nu sätta mig i kvälls solen med en birra och bara sura......

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...