550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Det är hur kul och intressant som helst att följa din tråd Thomas. Dina betraktelser om hur alla dina fiskar beter sig är underbara, trots att det inte alltid går som du vill, men Discus är just Discus och ibland går det upp och ner som en bergochdalbana - så snälla fortsätt som förut! . Jag kommenterar sällan, men läser allt.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    [QUOTE=ICC;n2408240]

    Sluta fundera, bara fortsätt som du hittills gjort. Helt säker på att de flesta uppskattar dina poster

    Tackar . Jag kör på i mån av tid och händelser , funderingar och frågor

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag uppskattar verkligen dina inlägg Thomas! Även om jag inte alltid kommenterar.
    Du vet hur det är, jag läser allas inlägg men kommenterar bara ibland. Så jag förstår precis .
    Jag märker på mig själv att jag tycker om att skriva ner händelser och funderingar. Sedan är det alltid kul med kommentarer men som sagt. Kag märker ju att jag ofta inte kommenterar andra trådar när jag inte har så mycket att säga. Då det är jättekul att du och andra vill läsa min tråd

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag uppskattar verkligen dina inlägg Thomas! Även om jag inte alltid kommenterar.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ibland funderar jag på om jag skall skriva mindre och lägga in färre bilder så att ni hinner kommentera . Men jag hoppas naturligtvis att alla kommentera de ni vill kommentera och skriver det ni tycker. Jag tar gärna emot alla tips jag får.
    Sluta fundera, bara fortsätt som du hittills gjort. Helt säker på att de flesta uppskattar dina poster



    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Mistänkte det, har kollat flera komunala vatten och då ligger de på ph 8-8,5 och kh 4 samt gh 4

    Mvh
    Så ser mitt vatten ut nu ofta, tyvärr. Tidigare hade vi ett pH på 7-7,2 men sista tiden är det ofta det ligger på 8,4

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Oj då. Brukar ju bara kolla PH men mitt Gh ligger på 4,0 tror jag.....
    Mistänkte det, har kollat flera komunala vatten och då ligger de på ph 8-8,5 och kh 4 samt gh 4

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Ja riktigt snyggt =).

    Tänkte fråga vilket GH värde du har i ditt vatten som du tillsätter när du gör VB?

    Jag ligger på 6 i GH men tänkte sänka ner det till 4 i GH för att minimera kalutfälningarna i mitt duschutrymme..

    Hade ju 0 i GH innan jag upptäkte det med justeringen på mitt avjoniseringsfilter =).

    Mitt vatten är stabilt sen länge med PH 6,8 KH 6,0 och Gh på 6,0.

    Vill ha mindre kalk i sanitetsporslinet samt andra vattenutrymmen =).
    Oj då. Brukar ju bara kolla PH men mitt Gh ligger på 4,0 tror jag.....

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ja riktigt snyggt =).

    Tänkte fråga vilket GH värde du har i ditt vatten som du tillsätter när du gör VB?

    Jag ligger på 6 i GH men tänkte sänka ner det till 4 i GH för att minimera kalutfälningarna i mitt duschutrymme..

    Hade ju 0 i GH innan jag upptäkte det med justeringen på mitt avjoniseringsfilter =).

    Mitt vatten är stabilt sen länge med PH 6,8 KH 6,0 och Gh på 6,0.

    Vill ha mindre kalk i sanitetsporslinet samt andra vattenutrymmen =).

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Snyggt. Det där kan man sitta titta på i timmar.
    Bästa meditationen efter stressen på jobbet........

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Idag blev det bara ett snabbt besök i lokalen. Allt såg bra ut. Tyvärr är de stora diskusarna fortfarande väldigt skygga, förhoppningsvis vänjer de sig snart.

    satt lite framför hantlarna, det karet blir mer och mer spännande för varje dag. Kul. Ja och corydorasen i nästan alla kar är väldigt i farten. Hinner inte riktigt med det ännu men jag skulle egentligen ställa iordning ett kar och samlat äggen, i alla fall från vf goldstripe .
    Men det får nog vänta någon vecka. Snake och lady putsar sen kona, skulle inte förvåna mig om det är rom där imorgon....

    lite foto från hantlarna blir det iallafall....


    Klicka på bilden för större version

Namn: D21EEF5F-C977-46B2-82D3-1C0EDAFCD811.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 290,7 KB
ID: 2408222

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2BE44C71-C53A-48C8-88FA-ACF8D9270879.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 488,5 KB
ID: 2408223

    Klicka på bilden för större version

Namn: 0D70B289-5BD6-4B9D-B90A-4F4472BA70CB.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 445,1 KB
ID: 2408224

    Klicka på bilden för större version

Namn: B367FFD8-CD77-4157-9AFF-556CF19A0F0F.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 405,1 KB
ID: 2408225

    Klicka på bilden för större version

Namn: 978AC5F7-7982-4BEE-A5DF-E40938A27B19.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 573,6 KB
ID: 2408226

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9F95172E-1B0C-44EF-A491-C730B52CF510.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 351,0 KB
ID: 2408227

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Ja, det är nog bäst att byta hela bottenrutan.
    Vi kör igång när du har baljan redo. Vi snackar ihop oss om åt vilket håll du vill ha looken, så kan vi plocka lite stuff här hos mig och ta med oss.
    Detta skall bli jättekul. I eftermiddag skall jag leta efter ivanacara adoketa paret i samband med vattenbytet, ser alltid bara en och eftersom de kan skifta rätt mycket i färg vet jag inte längre om det är samma jag ser hela tiden. Hoppas verkligen jag har två. I så fall är jag rätt sold på idén att göra ett kar för dem.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jag skall ju förutom allt annat spännande jag har igång hinna hälsa på LAncer under veckan. Han hade ju ett 540 till övers och jag lyckas inte få tätt mitt läckande. Sorry Mats, har nu gjort ännu ett försök men fortfarande sipprar det vatten. Så nu köps Lancers inistället, ditt gamla kar får Johan ge sig på, han pratar om att ta bort hela botten och lägga i en ny. Tror att det är det rätta sättet att laga skadan. Så nu skall allt bara samordnats , Bosse skall också ha in ett 540 i lokalen och Mats gamla skall ut.....Men allt skall ske under veckan är planen, så sedan Mats kan du fundera på när du har tid och lust att starta.
    Ja, det är nog bäst att byta hela bottenrutan.
    Vi kör igång när du har baljan redo. Vi snackar ihop oss om åt vilket håll du vill ha looken, så kan vi plocka lite stuff här hos mig och ta med oss.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Där läste du nästan mina tankar. Inte Fryeri men jag tror vi är borta vid Lithobates eller liknande.De är nog inte svåra att para med Aulonocara.
    Du kanske knäcker koden vackra och friska är de och jag kommer inte odla på dem, inte på någon i detta kar. Ja, om det då inte blir på zebra hanen, det dröjer inte länge förän jag startar ett mbuna kar om jag känner mig rätt. Trotts att jag har sagt nej till mig själv........

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jag skall ju förutom allt annat spännande jag har igång hinna hälsa på LAncer under veckan. Han hade ju ett 540 till övers och jag lyckas inte få tätt mitt läckande. Sorry Mats, har nu gjort ännu ett försök men fortfarande sipprar det vatten. Så nu köps Lancers inistället, ditt gamla kar får Johan ge sig på, han pratar om att ta bort hela botten och lägga i en ny. Tror att det är det rätta sättet att laga skadan. Så nu skall allt bara samordnats , Bosse skall också ha in ett 540 i lokalen och Mats gamla skall ut.....Men allt skall ske under veckan är planen, så sedan Mats kan du fundera på när du har tid och lust att starta.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...