Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #46
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Det jag skriver här nu skall du enbart se som mina preferenser, inget annat!
    Man brukar diskutera fram och tillbaka om det här med ljus bakgrund kontra svart, eller mörk bakgrund.
    När det gäller aquascape-sfären förstår jag att man ofta vill välja en ljus, frostad och semitransparant bakgrund då denna med hjälp av belysning ovanför och bakom skapar ganska drastiska "rum" som nästan påminner om världar ovanför vatten, med himmel och dagsljus.

    En mörk, eller helt svart, bakgrund liknar mer de förhållanden man faktiskt ser under vatten, med allt mörkare vatten ju längre bort man ser. Karets inredning blir på något sätt mer kontrastrik - men så tycker jag, inget att fästa sig vid.

    Jag är ju inte så jädrans förtjust i den slimline som sitter i mitt 540, som liknar en bergvägg - men den var redan monterad då jag fick karet så det får funka ändå.

    Skit samma - ditt kar är vrålfint tycker jag - bara ös på!
    Jag tar inte illa upp av konstruktiv kritik Bakgrund är något jag har funderat mycket på i planeringsfasen för det här akvariet, 3D-bakgrunder bestämde jag mig rätt snart för att skippa, även slimlines eftersom jag tycker att dom tar lite för mycket utrymme. Men funderingarna har däremot under lång tid gått fram och tillbaka mellan vilken kontaktplast jag skulle använda mig av, här har jag funderat över både den frostade det blev och svart som du är inne på, men också över sån där havsblå bakgrund som tillverkas enkom för akvarier. Anledningen till att det blev den frostade är precis som du misstänker, att det är en varianten man oftast ser i aquascaping sammanhang. Vilket som sagt har tjänat som en stor inspirationskälla till inredningen i det här akvariet även om det naturligtvis inte är något riktigt aquascape

    Det är fortfarande möjligt att slutprodukten blir en annan bakgrund om jag lessnar på den frostade och i såna fall ligger svart bakgrund väldigt bra till
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Ursprungligen postat av KJE

      Jag tar inte illa upp av konstruktiv kritik Bakgrund är något jag har funderat mycket på i planeringsfasen för det här akvariet, 3D-bakgrunder bestämde jag mig rätt snart för att skippa, även slimlines eftersom jag tycker att dom tar lite för mycket utrymme. Men funderingarna har däremot under lång tid gått fram och tillbaka mellan vilken kontaktplast jag skulle använda mig av, här har jag funderat över både den frostade det blev och svart som du är inne på, men också över sån där havsblå bakgrund som tillverkas enkom för akvarier. Anledningen till att det blev den frostade är precis som du misstänker, att det är en varianten man oftast ser i aquascaping sammanhang. Vilket som sagt har tjänat som en stor inspirationskälla till inredningen i det här akvariet även om det naturligtvis inte är något riktigt aquascape

      Det är fortfarande möjligt att slutprodukten blir en annan bakgrund om jag lessnar på den frostade och i såna fall ligger svart bakgrund väldigt bra till
      Gôtt!
      Om du beslutar dig för att inte belysa den frostade bakgrunden tror jag att du kommer att upptäcka att den, i stora drag, mest lämpar sig som en "mjölkig fond" som egentligen bara reflekterar ljus och, så att säga, påkallar sin egen uppmärksamhet.
      Vi ser alla olika saker - men jag tror att du kommer att uppleva ett större fokus på inredningen, och själva karet med en mörkare bakgrund.
      Bara gamla gubbtricks, detta... Men, testa några olika varianter och känn efter vad du får mest samklang med.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #48
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Gôtt!
        Om du beslutar dig för att inte belysa den frostade bakgrunden tror jag att du kommer att upptäcka att den, i stora drag, mest lämpar sig som en "mjölkig fond" som egentligen bara reflekterar ljus och, så att säga, påkallar sin egen uppmärksamhet.
        Vi ser alla olika saker - men jag tror att du kommer att uppleva ett större fokus på inredningen, och själva karet med en mörkare bakgrund.
        Bara gamla gubbtricks, detta... Men, testa några olika varianter och känn efter vad du får mest samklang med.
        Så kan det säkert bli, än så länge är ju akvariet förhållandevis mjölkigt i sin helhet (dålig sikt pga bakterikultur etc) så det är svårt att säga hur bakgrunden ser ut, men som tur är så är det ju en smal sak att byta, kan tänka mig att jag kommer att testa svart också, bara för att vara säker så att säga, tack för tipset hursomhelst
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #49
          Fick för mig att jag skulle sätt vit frostad kontaktplast på Juwel 300 karet, medans det var fyllt. Gick inget vidare då manöverutrymmet var lite begränsat och det är ett väldigt bra och fästvilligt klister...Planschen som följde med karet åkte tillbaka, de blir nog svart ngn gång längre fram. På Lidot skaffade jag slimline amazonas och håller som bäst på och klura ut hur en bit som sneddar över hörnet ska sitta fast (osynligt)och samtidigt vara löstagbar.
          // Annicka

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #50
            Ursprungligen postat av Rufus
            Fick för mig att jag skulle sätt vit frostad kontaktplast på Juwel 300 karet, medans det var fyllt. Gick inget vidare då manöverutrymmet var lite begränsat och det är ett väldigt bra och fästvilligt klister...Planschen som följde med karet åkte tillbaka, de blir nog svart ngn gång längre fram. På Lidot skaffade jag slimline amazonas och håller som bäst på och klura ut hur en bit som sneddar över hörnet ska sitta fast (osynligt)och samtidigt vara löstagbar.
            Om jag byter så blir det nog någon slags styv skiva, typ kartong med lämplig kontaktplast på, bara för att jag inte kommer att flytta akvariet nu när det är fyllt Det där med att fästa en slimline som ska vara fast men löstagbar låter inte som det lättaste, det kanske går att göra små hål i den lösa biten och sedan sticka in någon slags spik/skruv i den fasta och passa ihop dom med hjälp av det? Ett annat alternativ kanske kan vara kardborrband, dom sitter fantastiskt bra i torrt tillstånd i alla fall
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #51
              Ja att inte klistra fast ngt på utsidan är bra, det är min modell och jag är inte så känlig för lite tejp som syns .

              Den första ide'n föll platt men nu håller jag på att förverkliga en förbättrad version, haha vi får se om det går bra. Kardborreband var ett bra tips! Tack för den!
              // Annicka

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #52
                Ursprungligen postat av Rufus
                Ja att inte klistra fast ngt på utsidan är bra, det är min modell och jag är inte så känlig för lite tejp som syns .

                Den första ide'n föll platt men nu håller jag på att förverkliga en förbättrad version, haha vi får se om det går bra. Kardborreband var ett bra tips! Tack för den!
                Det ska bli spännande att se hur det blir
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #53
                  Jag tyckte det kunde vara dags för en uppdatering nu när akvariet har varit igång en dryg vecka, gjorde ett första vattenbyte i går och efteråt såg det ut så här:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161020_171116.jpg
Visningar: 364
Storlek: 173,0 KB
ID: 2361784Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161020_171107.jpg
Visningar: 402
Storlek: 195,7 KB
ID: 2361785

                  Jag tycker att det börjar se riktigt klart och fint ut, tyvärr så ser det lite rörigt ut eftersom jag lagt i en massa hornsärv för att förebygga algangrepp.

                  Sedan var jag på Djurmagazinet idag efter jobbet och kunde inte motstå Electric Blue Fjärilscikliderna dom hade där, så det fick bli fyra stycken:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161021_152402.jpg
Visningar: 363
Storlek: 138,5 KB
ID: 2361786
                  Antagligen är dom minst lika känsliga och svåra som dom vanliga Fjärilscikliderna men jag tänker i alla fall ge dom en chans
                  Bifogade filer
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #54
                    Snyggt!

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      Snyggt!
                      Tack

                      Lite nostalgi, känns nästan som när man lekte med en sån där "Den lille kemisten"-box som liten:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161022_114853.jpg
Visningar: 315
Storlek: 177,4 KB
ID: 2361811

                      Men värdena fortsätter i alla fall att vara riktigt bra
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av KJE; 22 October 2016, 12:33.
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        #56
                        Nu har jag läst in tråden och måste säga att du fått till inredningen bra. Den roten passar ju perfekt. Jag vet inte hur långt du kommit med val av räkor, men jag har hört att amano stjäl rom och att det inte blir räklingar av andra sorter om man kombinerar. Innan jag fick höra det hade jag amano i kombination med Crystal red och fick då inget smått. Flyttade sedan amanoräkorna till ett annat kar och efter det kom det hela tiden små Crystal red.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #57
                          Ursprungligen postat av Micke L
                          Nu har jag läst in tråden och måste säga att du fått till inredningen bra. Den roten passar ju perfekt. Jag vet inte hur långt du kommit med val av räkor, men jag har hört att amano stjäl rom och att det inte blir räklingar av andra sorter om man kombinerar. Innan jag fick höra det hade jag amano i kombination med Crystal red och fick då inget smått. Flyttade sedan amanoräkorna till ett annat kar och efter det kom det hela tiden små Crystal red.
                          Tack så mycket När det gäller räkorna så har jag hitills bara 15 stycken White Pearl, tack för tipset, kanske får hoppa över Amanoräkorna då
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #58
                            Då det är ett bra tag sedan jag gjorde några uppdateringar här så tänkte jag att det var dags för en nu:

                            Anledningen till att det inte har blivit något Zoopet för mig på ett tag är att jag och min fru åkte in på förlossningen för en dryg vecka sedan och fick vår son förra tisdagen, så det har varit fullt upp men väldigt roligt Akvariet har dock fått stå tillbaka, även om jag förstås inte har misskött det alldeles ändå.

                            Hursomhelst så är väl egentligen det enda som har hänt att jag har köpt lite nya fiskar, det blev sju Metallpansarmalar och två stycken Clown Pleco, upptäckte dock i efterhand att jag inte läst artbeskrivningen tillräckligt noggrant...dom äter tydligen trä och skitar ner rätt så mycket

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20161031_175351.jpg Visningar:	2 Storlek:	205.9 kB ID:     	2362153

                            Sedan har jag också gjort vattenbyte och är väldigt nöjd med systemet jag satt ihop för det, så smidigt med en hävertpump (handversion) istället för att behöva suga igång det hela, gillar också det korta avståndet till golvbrunn
                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_72697.jpg
Visningar: 349
Storlek: 171,2 KB
ID: 2362151
                            Bifogade filer
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #59
                              Vill börja med att gratulera till er son. Fantastiskt härligt!

                              Karet ser jättefint ut!
                              Ge dina clownplecos lite ved att tugga på, finns ute i skog och mark - bara att plocka!

                              Hur har det gått för dina Electric Blue-fjärilar?

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #60
                                Varm grattis till en ny liten familjemedlem .
                                Håller med Mats, att karet är toppenfint .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...