Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #76
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag håller med - jättefint . Ingen nackdel alls att vattnet är åt det bruna, bara så naturligt snyggt (enligt mig då), sen lite rötter längs bottenregionen kommer att sitta som en smeck .

    //Inger
    Tack Jag ska försöka hitta någon Riverwood-rot som är riktigt smäcker och bryta den i mindre bitar och låta dom falla ned längs kanterna på rothögen, hoppas det ska bli bra
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #77
      I dag gjorde jag vattenbyte igen och tog några bilder på akvariet från alla tre håll ifall det är någon som är nyfiken på hur det ser ut nu

      Framifrån (mot köksbordet):
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161113_112049.jpg
Visningar: 363
Storlek: 213,5 KB
ID: 2362575

      Höger sida (tekniksidan som är in mot skafferiet så det gör inte så mycket att det syns en massa teknik där):
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161113_105901.jpg
Visningar: 327
Storlek: 191,9 KB
ID: 2362576

      Vänster sida (mot köksbordet):
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161113_105832.jpg
Visningar: 369
Storlek: 160,0 KB
ID: 2362577

      Jag är riktigt nöjd med hur det blev, tycker verkligen om när man får jobba lite för att se alla fiskar och räkor i akvariet, fast det saknas fortfarande en bakgrund då den gamla kontaktfilmen blev ful, tänker här följa Mats förslag och skaffa en svart bakgrund till veckan

      Sedan så lyckades jag ta en bild på en av mina favoriter ur städpatrullen, en Yellow Fire-räka:
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161112_124457.jpg
Visningar: 349
Storlek: 168,3 KB
ID: 2362578

      Och en av Fjärilscikliderna, gillar verkligen dom, och dom verkar trivas rätt bra, frågan är bara om det är meningsfullt att utöka styrkan från dagens fyra, någon som har några idéer? :
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161113_102404.jpg
Visningar: 347
Storlek: 170,3 KB
ID: 2362579
      Bifogade filer
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #78
        Ursprungligen postat av KJE
        Jag är riktigt nöjd med hur det blev, tycker verkligen om när man får jobba lite för att se alla fiskar och räkor i akvariet, fast det saknas fortfarande en bakgrund då den gamla kontaktfilmen blev ful, tänker här följa Mats förslag och skaffa en svart bakgrund till veckan
        Karet ser verkligen fint ut!
        Jag tror att du kommer märka en godartad skillnad med en svart (eller mörk) bakgrund. Lite beroende på hur ljus, inredning, och akvariets "look" ser ut brukar en svart bakgrund få inredningen att framhävas och man upplever ett ökat djup i karet.

        En liten grej jag tänkt på är att när man använder en svart film på bakrutan, får man väldigt lätt en speglingsreflex som inte är så kul. Detta mattas av efter tid då bakrutan får en naturlig film av alger, så att själva glaset inte reflekterar så mycket ljus.
        Innan du skaffar en film att applicera på bakrutan, kolla om du kan använda något alternativt material - kanske ett svart tygstycke eller en tunn skiva av kartong, eller liknande, med en matt, svart yta.

        Det skall bli spännande att få se hur det blir!



        Edit; En liten detalj till med svart film på bakrutan - se till att väggen bakom karet inte blir belyst av någon ljuskälla ovanifrån eller sidorna (taklampa o.s.v.).
        På grund av att filmen är transparent och väldigt tunn kan den upplevas som nästan lila till färgen om väggen bakom blir belyst.
        Ofta är det faktiskt bättre att måla bakrutan i en täckande färg, då slipper man dessa effekter och dessutom bubbelbildning i filmen.
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 November 2016, 12:53.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #79
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Karet ser verkligen fint ut!
          Jag tror att du kommer märka en godartad skillnad med en svart (eller mörk) bakgrund. Lite beroende på hur ljus, inredning, och akvariets "look" ser ut brukar en svart bakgrund få inredningen att framhävas och man upplever ett ökat djup i karet.

          En liten grej jag tänkt på är att när man använder en svart film på bakrutan, får man väldigt lätt en speglingsreflex som inte är så kul. Detta mattas av efter tid då bakrutan får en naturlig film av alger, så att själva glaset inte reflekterar så mycket ljus.
          Innan du skaffar en film att applicera på bakrutan, kolla om du kan använda något alternativt material - kanske ett svart tygstycke eller en tunn skiva av kartong, eller liknande, med en matt, svart yta.

          Det skall bli spännande att få se hur det blir!



          Edit; En liten detalj till med svart film på bakrutan - se till att väggen bakom karet inte blir belyst av någon ljuskälla ovanifrån eller sidorna (taklampa o.s.v.).
          På grund av att filmen är transparent och väldigt tunn kan den upplevas som nästan lila till färgen om väggen bakom blir belyst.
          Ofta är det faktiskt bättre att måla bakrutan i en täckande färg, då slipper man dessa effekter och dessutom bubbelbildning i filmen.
          Tack så mycket

          Det ska bli intressant att se hur det blir med ny bakgrund, jag hoppas att det blir som du säger och att akvariet kan upplevas lite djupare, jag har också följt den gamla regeln om att låta substratet slutta ned mot framrutan för att försöka skapa lite mera djup.

          I mitt fall kommer det att bli en kartong med lämplig film ovanpå, anledningen är att jag har akvariet så nära väggen (mindre än en cm ifrån) då jag borrat hålen för rören till ytterfiltret direkt ut genom uttaget i akvariets plastsarg och in i garderoben i tvättstugan. Jag har redan kartongen klar men klurar nu på vad jag ska använda för att åstadkomma det svarta, som du är inne på så blir det nog en mattsvart film, eller kanske färg? När det gäller ljus så tror jag inte att det kommer att komma in så mycket ljus bakom då den belysning som oftast är tänd i köket är bänkbelysning och lampan ovanför köksbordet
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #80
            Ursprungligen postat av KJE

            Tack så mycket

            Det ska bli intressant att se hur det blir med ny bakgrund, jag hoppas att det blir som du säger och att akvariet kan upplevas lite djupare, jag har också följt den gamla regeln om att låta substratet slutta ned mot framrutan för att försöka skapa lite mera djup.

            I mitt fall kommer det att bli en kartong med lämplig film ovanpå, anledningen är att jag har akvariet så nära väggen (mindre än en cm ifrån) då jag borrat hålen för rören till ytterfiltret direkt ut genom uttaget i akvariets plastsarg och in i garderoben i tvättstugan. Jag har redan kartongen klar men klurar nu på vad jag ska använda för att åstadkomma det svarta, som du är inne på så blir det nog en mattsvart film, eller kanske färg? När det gäller ljus så tror jag inte att det kommer att komma in så mycket ljus bakom då den belysning som oftast är tänd i köket är bänkbelysning och lampan ovanför köksbordet
            Goody!
            Jag tänkte också på att det kunde bli klurigt att sätta en film på karet, när det nu står placerat där det står - som du säger.
            Använder du en kartongskiva med en matt färg, så blir det inga problem med att något ljus kan tränga igenom bakifrån.

            Vet inte om du såg det gamla 540-karet med gracilisarna (i min "stug"-tråd) men på det karet hade jag en svart film på bakrutan och ljuset från den hängande rampen trängde igenom på baksidan så att filmen såg alldeles lila ut... inte bra på något vis.
            Jag löste det problemet genom att sätta en stor kartongskiva bakom, mot filmen så att inget ljus kom igenom.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #81
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Goody!
              Jag tänkte också på att det kunde bli klurigt att sätta en film på karet, när det nu står placerat där det står - som du säger.
              Använder du en kartongskiva med en matt färg, så blir det inga problem med att något ljus kan tränga igenom bakifrån.

              Vet inte om du såg det gamla 540-karet med gracilisarna (i min "stug"-tråd) men på det karet hade jag en svart film på bakrutan och ljuset från den hängande rampen trängde igenom på baksidan så att filmen såg alldeles lila ut... inte bra på något vis.
              Jag löste det problemet genom att sätta en stor kartongskiva bakom, mot filmen så att inget ljus kom igenom.

              Mm, jag har hittat en kartongskiva som inte är alltför bucklig så att säga, måste bara lösa färgsättningen av den, är inne på antingen kontaktfilm eller kanske mattsvart färg kan fungera? Målade min hemmabio med mattsvart färg och har åtminstone en halv burk kvar...får fundera på det

              Det akvariet har jag tittat på tidigare, men ska besöka stugtråden igen och fräscha upp minnet lite grann
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #82
                Ursprungligen postat av KJE

                Mm, jag har hittat en kartongskiva som inte är alltför bucklig så att säga, måste bara lösa färgsättningen av den, är inne på antingen kontaktfilm eller kanske mattsvart färg kan fungera? Målade min hemmabio med mattsvart färg och har åtminstone en halv burk kvar...får fundera på det

                Det akvariet har jag tittat på tidigare, men ska besöka stugtråden igen och fräscha upp minnet lite grann
                Ah, det är inget att titta på - och det tar nog en evighet att hitta just det karet i den tråden.

                Har inte målat på kartong, men ge det några penseldrag och kolla. Tror du kontaktfilm fastnar på kartong..?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #83
                  Måla rutan KJE, jag har gjort det en gång, men kommer inte ihåg med vilken färg. Fast jag tror nog att det finns många här som vet .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #84
                    Har för mig att det var en svart gummifärg från biltema som sedan relativt lätt ska kunna dras av.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #85
                      Tror det blir svårt (om jag har förstått situationen rätt) att måla rutan, då karet står "fast" där det står just nu, och det är väldigt snävt mellan bakrutan och väggen. Därav idéer att sätta en skiva bakom...

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #86
                        Det är precis som Mats skriver väldigt svårt att måla bakrutan utan att först tömma akvariet, så det får bli en kartongskiva som jag fäster mellan den nedre respektive övre plastsargen på Juwelakvariet, hoppas att det ska kunna bli ett hyfsat slutresultat. Hade jag vetat att den frostade filmen skulle börja bubbla sig så hade jag nog målat bakrutan istället, men jag tror och hoppas att kartongen kan göra susen
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #87
                          Jag tänker inte längre än vad näsan pekar åt ibland. Självklart står karet för nära en vägg för att måla

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #88
                            Nu kan ju denna gummifärg lika gärna målas på kartong och torkar i ett nafs och är matt samt fixar lite vatten. Men kanske skulle en målad masonitskiva se mer estetiskt ut från sidan än just kartong som ju brukar slå sig snabbt av fukt. Just saying.
                            Ett annat alternativ är ju att fixa en sammanflätad bakgrund av diverse tunna grenar inne i karet lite som i Mats kar men i en tightare tunnare version. Har själv börjat plocka bort mina svarta bakgrunder för att via inredning etc. dölja det hela.
                            Sedan för att vara ännu mera tvärsemot så tycker jag ibland det är snyggt att se igenom karet. Så jag gillar liksom det jag ser redan idag.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #89
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nu kan ju denna gummifärg lika gärna målas på kartong och torkar i ett nafs och är matt samt fixar lite vatten. Men kanske skulle en målad masonitskiva se mer estetiskt ut från sidan än just kartong som ju brukar slå sig snabbt av fukt. Just saying.
                              Ett annat alternativ är ju att fixa en sammanflätad bakgrund av diverse tunna grenar inne i karet lite som i Mats kar men i en tightare tunnare version. Har själv börjat plocka bort mina svarta bakgrunder för att via inredning etc. dölja det hela.
                              Sedan för att vara ännu mera tvärsemot så tycker jag ibland det är snyggt att se igenom karet. Så jag gillar liksom det jag ser redan idag.
                              Masonit var ett bra förslag, jag har några trossbottenskivor liggandes sedan jag byggde in fjärrvärmerören, får kolla om skivorna är nog breda, i såna fall kan det nog bli en vinnare!

                              Är detta färgen i fråga? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Far...rg-2000033341/

                              Kan också tycka att det är mysigt att kunna se igenom akvariet, och hade det varit en enfärgad tapet istället för en randig så hade det nog fått vara orört Å andra sidan så vore det fint om man kunde dölja kablarna från belysningen och skimmern lite bättre...svårt att bestämma sig helt klart
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #90
                                Har du en masonitskiva, så använd den!

                                Jag skall inte gå vidare in på om det är snyggt att se tapeten bakom karet, eller om en svart/mörk bakgrund är att föredra. Känn efter och välj det du trivs med.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...