Litet Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #46
    Tack så mycket ☺ blir inte så mycket gjort i veckorna då sambon kör asfalt, för närvarande i gbg, så han är låååångt hemifrån. Eller ja 30 mil men det är 27 mil för långt bort för att göra trädgårdsarbete.

    Just nu är största nöjet ögonshopping på växter. Vill ha sådana som kan övervintra i dammen då vinterförvaring är ett större bekymmer. Har spanat in lite kaveldun och skulle älska att ha lite näckrosor (någon mer än en gröngöling som jag som upptäckt utbudet?)

    Kommentar

    • Sara1982
      • March 2005
      • 315

      #47
      då va det dags för lite uppdatering, har återigen upptäckt vilken perfektionist min sambo är.

      20160623_130903.jpg

      Vi tog en tur till frösvidals gräs utanför Örebro och kostade på oss färdig gräsmatta till plätten mellan altanen och dammen, hämtade gräset 7.30 och kl 15 va allt klart utan stress Bara se till så man inte glömde vattna i början så det blev bortkastade pengar.

      20160701_150223.jpg

      Alla stolpar till staketet är skruvade underifrån (så lite synliga skruv som möjligt) och sedan har min sambo mätt och fräst ur lagom djup så det inte ska sticka ut för mycket... nämde jag perfektionist?! Jag är inte tilltrodd att hålla i skruvdragaren såvida det inte handlar om handräckning, skruven kan ju hamna 5 mm fel lite frustrerande, men fick ju iaf hålla i när han skruvade.

      20160703_164127.jpg

      Klart!! Gräsmattan verkar ha tagit sig bra Staketet är klart och ruggigt stabilt Det nya lyckades vi få ihop med den befintliga altanens staket/sittbänk väldigt bra så allt bara flyter i ett stycke. Mot parkeringen kommer vi ha el och vattenutkastare placerat innan nivåskillnaden på staketet. Där stenar och vattenrör kommer det bli någon form av fall men det ligger liiiiite på is än så länge Filterhuset ska få ett tak och beklädnad med

      20160703_164706.jpg

      någon som kan säga vad detta är för varelse? ca 2 cm lång och den där är inte ensam i dammen, såg iallafall 4 st så gissar att det är fler.

      Kommentar

      • Sara1982
        • March 2005
        • 315

        #48
        Nu har det bott 8 guldfiskar hos oss i några veckor som växt både på längd och bredd verkar vara gott om mat för se små liven. Har även upptäckt att några av dom börjar få långa fina fenor

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Riktigt trevligt att kolla på. Till nästa år har säkert också grodor, paddor och kanske även salamandrar flyttat in
          Kanske är det en trollsländelarv på fotot
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 July 2016, 15:59.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sara1982
            • March 2005
            • 315

            #50
            Vad det än är för djur på bilden finns det inga kvar nu. Antingen har de utvecklats vidare eller blivit Mat.
            Och nu börjar filterhuset se ut som ett hus

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #51
              oj oj oj vad det har jobbats =D men resultatet är ju helt enastående .. så fint det blev... =D

              Kommentar

              • Sara1982
                • March 2005
                • 315

                #52
                Tack så mycket tanteva lite småfix kvar än dock i form av panel på filterhus och vattenfall och till nästa år ska ska jag försöka hitta lite växter.

                Undrar om vi kommer bli nöjda eller att göra listan tar slut

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #53
                  ja små fix kommer det alltid vara och vilket enastående exemplar av han kön du lyckats fånga =d så han kan jobba =D

                  Kommentar

                  • Sara1982
                    • March 2005
                    • 315

                    #54
                    Ja han är lite av en duracellkanin åkte en utflykt med sonen och var borta knappt 3 timmar då hade en utformning av vattenfallet gjorts och yttre lagret av takpappen kommit på plus lite till det bara går och går och går. ... Bild kommer på fallet när jag kommer ihåg att ta fram kameran

                    Kommentar

                    • Sara1982
                      • March 2005
                      • 315

                      #55
                      Lite bilder på fallet. Så långt vi kommit nu




                      Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Sara1982
                        • March 2005
                        • 315

                        #56


                        Lite mer utformat kommer nog bli bra till slut

                        Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Ser härligt ut med vattenfallet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Sara1982
                            • March 2005
                            • 315

                            #58
                            Första vintern avklarad och inget har fryst sönder och alla 6 gulfiskar som fanns i höstas har vaknat ur dvalan nu Härliga 12 grader i vattnet och de äter som de ska, det känns riktigt bra. Klicka på bilden för större version

Namn: 20170515_150749.jpg
Visningar: 151
Storlek: 612,0 KB
ID: 2370567















                            Pumphuset har legat på stadiga 13 grader hela vintern och tack vare att allt utanför huset ligger under jord har det aldrig varit nervöst för att det skulle frysa sönder.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20170515_150619.jpg
Visningar: 157
Storlek: 1,11 MB
ID: 2370568Vårt vattenfall med tillhörande plaskdamm kollapsade dock lite under vintern så kommer bli lite ombyggnad där När tid lust och ork infinner siig samtidigt och framförallt när vi har en bra plan över hur det ska bli och barnen är på bra humör

                            Kommentar

                            Arbetssätt...