Litet Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #31
    Vet inte när det blir fiskar men hoppas kunna introducera några i sommar. Får vi inte i fisk finns det hopp om annat liv då jag redan räddat en groda och en padda med hane på ryggen
    Köpte vår duk ifrån vattenliv och hoppas den kan hålla många år.

    Tack :-) är en riktigt trivsam miljö och huset passar bra in men ibland är panel bra mycket enklare än timmer

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ja just nu är det nog några hundratusen paddor i vår damm, fast det beror ju förstås på rommen som las för någon månad sedan nu har kläckts. Paddor, grodor och salamandrar brukar ganska snart själva leta sig dit när dammen väl kommit igång. Där vi bor är det tämligen långt till närmsta vattendrag så man kan ju fundera över hur dom hittar - men det är ju kul det - för sådana djur är minst lika intressanta som fiskarna.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #33
        Kolla in videon och lägg in bilderna på det sättet så kommer det bli ännu roligare att följa din projekttråd

        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Sara1982
          • March 2005
          • 315

          #34
          Tack för tipset admin :-) ska försöka mig på det i kommande inlägg

          Kommentar

          • Sara1982
            • March 2005
            • 315

            #35
            Det har hänt saker när jag jobbat i helgen och det känns som om det är mer på riktigt nu och inte bara flytta massor bestående av sten lera grus och däremellan lite jord ;-) All sten är där den ska vara runt prylhuset och sittplats vid vattnet

            20160509_154335.jpg

            Dammduken är utlagd men ej fastklämd än då de hotar med MASSOR av regn nästa helg så jag fick inte vara med på det. De började även fylla lite för att duken skulle forma sig efter bottnen och min sambo är i vanlig ordning inte helt nöjd, han vill hitta ett sätt att bli av med alla veck efter kanterna men tror det blir svårt med böljande botten, djuphåla och lodräta väggar meeen han får väl hållas envis som han är :-/.

            20160509_154248.jpg

            20160509_154257.jpg
            Där röret sticker ut över dammen ska det vara en liten brygga/sittplats och där ska jag njuta av kvällssol och ha min avkopplingsplats.
            Har någon ett tips eller två angående duken lyssnar jag gärna och nu ska jag försöka få igång tvättmaskinen som började krångla efter att de tog "lite" vatten till dammen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Det är svårt att helt gömma vecken om man inte vill klippa sönder duken och limma. Man får snarare försöka lägga det om lott så gott det går och sedan köper man en kokosmatta som man hänger över kanten runt om så att inte vecken syns.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Sara1982
                • March 2005
                • 315

                #37
                Ännu en helg snart till ända och tack och lov för kontakter =) Nu vet vi att dammen rymmer ganska exakt 10 kubik, dvs en tankbil Hade en bekant som ställde upp och tvättade ur tanken och kom med rent vatten för en ganska liten peng, det finns änglar i många former annars hade vi tömt brunnen många gånger om har jag en känsla av.
                20160514_180118[1].jpg

                Det var lördagen det och idag har vi konstaterat att allt vatten finns kvar tillsammans med allt pollen som är där i

                20160515_112932[1].jpg

                20160515_112946[1].jpg

                but still a long way to go....

                Kommentar

                • Sara1982
                  • March 2005
                  • 315

                  #38
                  Och när sambon tappar en skruv och tar sitt ansvar mot kommande invånare

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #39
                    Mycket roligt och intressant att följa ert projekt. Jag är själv i dammbyggar tagen jag ligger dock inte så långt fram, varken i tanke eller handling.
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Sara1982
                      • March 2005
                      • 315

                      #40
                      Det har varit mycket planerande och tänka om under tidens gång men känns ändå som att det börjar finnas ett ljus i tunneln :-) bara överliggare som ska klämma duken, koppla in pump och filter, litet fall, staket, finlir och gräsmatta och för att inte glömma elen.... japp vi har en del kvar :-D

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Som sagt det är ju planerandet och byggandet som är det roligaste
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Sara1982
                          • March 2005
                          • 315

                          #42
                          Ännu en helg har gått och ännu lite mer planering och mer praktiskt utförande. 20160522_102523[1].jpg

                          Trappstegen ner till dammen från gräsmattan (det ska bli gräs där ovanför). Formsågat, limmat och skruvat. Tur jag har envis sambo.

                          20160520_145421[1].jpg
                          Vi fixade till en fontän så grannarna kanske kan prata om något annat än det där förbannade staketet... det är en nackdel att ha dammen så nära vägen som är ett promenadstråk för hälften av alla med hund i åsbro känns det som, det alla har gemensamt är frågan "ska ni inte ha ett staket?" och vårt nuförtiden trötta svar är "jo det ska vi". Eller ja ända till i helgen då jag tröttnade på frågan och brast ut i "det finns inget om en lag om staket vid damm som det finns kring säkerhet kring en pool däremot finns det rekommendationer och om nu alla rekommendationer ska följas så sätt upp ett staket mot Tisaren så ingen kan trilla i från er tomtgräns!". De sa inte så mycket mer om staketet under denna helg iaf. Men det ska komma upp när duken är klar

                          20160522_162058[1].jpg

                          För att kunna sträcka och klämma duken måste någon av oss (läs min sambo) vara i vattnet medans den andra servar från land, vi hade en maxtemperatur på 14 grader i helgen och jag kan bara beundra min sambo många gånger om som av någon anledning inte trodde jag kunde klara det det han med plågat sinne vet är att vi har djupdelen kvar att sträcka och klämma så då är den stora frågan, vems privata delar är känsligast för de mindre inbjudande badtemperaturerna? är ju bara 140 cm djupt.

                          Kommentar

                          • Sara1982
                            • March 2005
                            • 315

                            #43
                            Ännu en helg till som ser sitt slut men tycker vi hunnit mycket sen i fredags kl.14 när alla i hushållet kunde säga att vi slutat våra jobb

                            20160606_180945.jpg

                            Hela duken är sträckt och klämd, bara lite finjusteringar som skära bort överflödig dammduk kvar mot parkeringen

                            20160606_181057.jpg

                            Filterhuset lider av syndromet temporär el.... Det ska komma upp ett elskåp när vi har införskaffat det och fått tag i elektrikern som förhoppningsvis inte skakar på huvudet åt oss (Ni o era idéer är ett vanligt uttryck hos honom), Skall även byta ut 25 mm slangen till en 50 mm som ska gå till vattenfallet.

                            20160606_181145.jpg

                            Där sitter jag och föreställer mig ett litet fall uppifrån det svarta röret, Materialet är fortfarande svart skiffer bland annat, sen tror jag jag måste övertala sambon att avsluta med en rostfri plåt ovanför vattnet. Inbillar mig att det blir ett snyggt avslut
                            Och till min förvåning började sambon prata fisk idag! Vi fick igång pump o filter igår och han börjar redan idag... lite hetare på gröten än jag visade det sig till slut, dock handlade det om en liten räddning av en guldfisk om den fortfarande levde, va tydligen en kille som skaffade två stycken i tron om att han skulle bygga damm men dammen blev aldrig av tydligen.
                            Sambon protesterade inte ens när jag sa att om vi räddar den där ensamma kraken måste den ha minst 5 kompisar
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              #44
                              Tack för mycket intressant och underhållande läsning. Jag är ju som sagt själv i dammbyggartagen men ligger tidsmässigt långt efter er. Det ser väldigt fint och välgjort ut.

                              /Johan
                              Senast redigerad av Marten64; 07 June 2016, 18:13.
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Whippen
                                • April 2016
                                • 10

                                #45
                                Detta kommer bli jättefint

                                Kommentar

                                Arbetssätt...