Litet Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    Litet Dammprojekt

    Hej gott folk!
    Finns säkert några dammexperter där ute som kan ge lite tips o råd och synpunkter men tänkte berätta om vårt dammprojekt.

    Det hela började med en önskan från min sida till gubben att kanske kunna anlägga en trädgårdsdamm och spontana svaret var en sned blick och "duger inte sjön vi har där nere?" och nej det gör den inte, den måste jag dela med så många andra tokar. Nu har han äntligen gått med på det så han hittade vad han tyckte var lämplig storlek, en formgjuten historia på ca 1500 liter men tyckte det blev för litet =)

    Nu ser det ut såhär
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20150921_075758[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,9 KB
ID: 2185529Klicka på bilden för större version

Namn: 20150921_075750[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,0 KB
ID: 2185530

    Djupaste stället kommer bli ca 120 cm djupt och grundaste ca 50 cm och planen är att det ska kunna ha innevånare året runt i dammen.
    Närmaste steget är att förstärka upp kanten mot parkeringen och beställa dammduk och pump/filter. Bra tips på det? Tittat en del på vattenliv.se och deras produkter
    Kommer även komma upp ett staket mot parkeringen
    Fortsättning följer...

    Mvh Sara
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Kul projekt. Ska bli roligt att se det hur ddt fortskrider .
    Jag kan dock inte hjälpa dig med dina frågor men jag vet att där finns några som har trädgårdsdam här på zoopet.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Sara1982
      Hej gott folk!
      Finns säkert några dammexperter där ute som kan ge lite tips o råd och synpunkter men tänkte berätta om vårt dammprojekt.

      Det hela började med en önskan från min sida till gubben att kanske kunna anlägga en trädgårdsdamm och spontana svaret var en sned blick och "duger inte sjön vi har där nere?" och nej det gör den inte, den måste jag dela med så många andra tokar. Nu har han äntligen gått med på det så han hittade vad han tyckte var lämplig storlek, en formgjuten historia på ca 1500 liter men tyckte det blev för litet =)

      Nu ser det ut såhär
      [ATTACH=CONFIG]77379[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77380[/ATTACH]

      Djupaste stället kommer bli ca 120 cm djupt och grundaste ca 50 cm och planen är att det ska kunna ha innevånare året runt i dammen.
      Närmaste steget är att förstärka upp kanten mot parkeringen och beställa dammduk och pump/filter. Bra tips på det? Tittat en del på vattenliv.se och deras produkter
      Kommer även komma upp ett staket mot parkeringen
      Fortsättning följer...

      Mvh Sara
      Hej Sara

      Till våran damm köpte jag pumpar och filter från wiltech som är en tysk firma , priserna där är helt annorlunda än dom vi ser här i Sverige och grejorna är det inget fel på heller , dammduken köpte jag från England men jag kommer inte ihåg exakt vad firman hette tyvärr .
      Jag kan väl tillägga att vi byggde våran damm för 4år sedan och precis som eran är den runt 120cm djup i mitten , våran ligger på ca:20.000 liter
      Senast redigerad av woodlund; 21 September 2015, 12:01.
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Sara1982
        • March 2005
        • 315

        #4
        Tror våran kommer ligga på ca 11-12000 liter 😊 ska kika lite på det märket. Tack för tipset 😊

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Vad har du tänkt att ha i? Har du inte så himla mycket fisk men en del växter så klarar man sig rätt bra utan filter.

          Bifogar ett foto på min damm
          Bifogade filer
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sara1982
            • March 2005
            • 315

            #6
            Där Kjell är jag och sambon lite oense. Jag har gärna några få fiskar och mer växter när sambon vill ha mycket av allt. Svårt att få till balansen mellan oss där just nu och jag har inte hunnit kolla så mycket på vilken sorts invånare men vet att det finns mer än guldfisk och gräskarp 😊 näckrosor står på inköpslistan med

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Jag har ett 30-tal guldfiskar + massor av grodor och paddor och några salamandrar (de senare har flyttat ditt själva) i dammen och har kört utan filter de senaste 10 åren. De första 10 åren hade jag ett filter i.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Sara1982
                • March 2005
                • 315

                #8
                Kan bara hoppas vi får till samma ekosystem här 😊 klarar guldfisken att vara i dammen året om?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sara1982
                  Kan bara hoppas vi får till samma ekosystem här  klarar guldfisken att vara i dammen året om?
                  Ja i varje fall hos mig (bor i Göteborg) och på djupaste stället är nog också den på ca. 120 cm.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Sara1982
                    • March 2005
                    • 315

                    #10
                    Ok. Skiljer ca 30 mil då. Bor lite söder om Örebro. Får forska lite och få lite kunskap om växter och fiskar till våren

                    Kommentar

                    • Hasse Sjödin
                      • August 2015
                      • 30

                      #11
                      Hej Sara. Har själv haft damm i många år.
                      Jag och en kompis provade med guldfisk här i Ångermanland. Den dammen var ner mot 1,5 meter djup. Fisken klarar galant det, men problemet är på våren. Fisken kommer igång, men pga isen som ligger o kyler vattnet, svälter dem ihjäl. Eftersom de inte äter i det kalla vattnet...
                      Så jag skulle tro att nere hos er, blir det inget problem.

                      Kommentar

                      • Sara1982
                        • March 2005
                        • 315

                        #12
                        Ok då låter det lovade med guldfisk om vi skulle vilja ha det sedan =) Tack för informationen.

                        Här jobbar gubben på med dammen, känns som när man tittar runt så bygger inte vi riktigt som andra men va gör det?! Vi får bygga som stöd så vi kan fylla lättare, mellan stenarna på mittenbilden kommer det bli ett litet vattenfall senare. Blir lite kantigt men hoppas på att växtligheten runt om kan mjuka upp det senare =)

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150926_183001[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,8 KB
ID: 2172804Klicka på bilden för större version

Namn: 20150926_183017[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,8 KB
ID: 2172805Klicka på bilden för större version

Namn: 20150926_183044[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 242,9 KB
ID: 2172806

                        Kommentar

                        • Sara1982
                          • March 2005
                          • 315

                          #13
                          Våren är påväg och snön har blottat det som för vintern fick bli snöförvaring men i annat fall går som vårt "projekt". Grannarna är nyfikna i alla fall och typ alla som går förbi regelbundet, vid närmare eftertanke borde vi ha lärt oss att inte göra saker för nära gångstråket om vi inte vill ha en massa frågor att svara på.
                          Det som står närmast på agendan är att få till strömtillförseln och hitta ett filter/pump som passar oss och våra planer, tillräckligt kraftigt att klara av ett vattenfall, samt lite fisk i det långa loppet.
                          Beställa hem dammduk och få den bra på plats när det blir såpass varmt =) vill ha värme

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            #14
                            Woww! Så himla coolt
                            Lycka till
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • Sara1982
                              • March 2005
                              • 315

                              #15
                              Tack så mycket =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...